Obowiązkowa segregacja tekstyliów - czy nowe przepisy sprostają rzeczywistości?
Od 1 stycznia 2025 r. mieszkańcy, zarządcy nieruchomości i gminy stają przed nowym wyzwaniem — obowiązkową segregacją odpadów tekstylnych. Wprowadzony nakaz selektywnej zbiórki tekstyliów, wynikający z unijnych dyrektyw i przepisów krajowych, wymusza na społecznościach lokalnych dostosowanie się do nowych wymagań. Choć regulacje mają na celu poprawę gospodarki odpadami oraz ochronę środowiska, praktyczne aspekty zbierania tekstyliów i odpowiedzialność wytwórców budzą wiele kontrowersji. Czy system selektywnej zbiórki odpadów tekstylnych stanie się realnym wsparciem w procesie zrównoważonego rozwoju, czy kolejnym wyzwaniem dla mieszkańców i zarządców?

Konieczność segregacji odpadów tekstylnych
Mieszkańcy, zarządcy nieruchomości (spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe) oraz gminy jako podmiot odpowiedzialny za gospodarkę odpadami komunalnymi od 1 stycznia 2025 r. zostały postawione przed koniecznością segregacji odpadów tekstylnych.
Tekstylia jako odpad zostały wskazane w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy (dalej: Dyrektywa). Ten akt prawny został zmieniony dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/851 z 30 maja 2018 r., zgodnie z którą tekstylia traktuje się jako odpad komunalny (art. 1 pkt 3).
