Debata nad raportem o stanie gminy – czynny udział i uzasadnienie oceny
Radny jest obowiązany brać czynny udział w pracach rady gminy, w tym uczestniczyć w dyskusjach i głosowaniach. Obowiązek ten odnosi się również do udziału radnego w debacie nad raportem o stanie gminy. Niemniej jednak za ustawowym zobowiązaniem nie idą żadne konsekwencje prawne. Czy w związku z brakiem aktywnego udziału radnych w dyskusji można uznać, że uchwała w sprawie udzielenia absolutorium wójtowi została podjęta z naruszeniem prawa? Czy brak faktycznej dyskusji nad raportem i brak uzasadnienia podjętej uchwały wskazuje na jej nieważność?
Do 31 maja każdego roku wójt (odpowiednio: burmistrz, prezydent miasta) przedstawia radzie gminy raport obejmujący podsumowanie swojej działalności w roku poprzednim. Ustawodawca - w art. 28aa ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) - wymaga przeprowadzenia debaty nad tym raportem oraz w konsekwencji podjęcia uchwały w sprawie wotum zaufania dla wójta. Udzielenie bądź nieudzielenie wotum zaufania dla wójta co do zasady powinno być efektem rzetelnej oceny rady co do jego działalności w poprzednim roku. To oznacza, że ocena ta powinna zostać wypracowana w toku dyskusji, zatem w wyniku podnoszonych przez radnych argumentów za lub przeciw. Pozostawienie raportu bez komentarza może budzić wątpliwości co do intencji działania radnych, w szczególności w sytuacji, w której finalne rozstrzygnięcie głosowania nad wotum zaufania jest niekorzystne dla wójta.
