Czy można dokonać spłaty zadłużenia gminy ze środków pochodzących z rezerwy celowej
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Burmistrz miasta ma zamiar podjąć zarządzenie w sprawie zmiany uchwały budżetowej gminy. Głównym motywem wprowadzanego aktu prawnego jest pilna konieczność spłaty odsetek od zobowiązania kredytowego zaciągniętego przez gminę w lipcu 2020 r. (na planowany deficyt), bowiem nie wystarczy środków na ten cel z tych zaplanowanych w budżecie na 2021 rok. Nie ma możliwości żadnych przesunięć budżetowych, w związku z tym pojawił się pomysł skorzystania „pożyczenia” środków z rezerwy na zarządzanie kryzysowe. W ocenie burmistrza jest to sytuacja wyjątkowa, nagła, a po części spowodowana COVID-19, bo znacznie spadły wpływy budżetowe z dochodów podatkowych (podatku od nieruchomości, podatków od środków transportowych i innych lokalnych), a z drugiej strony wzrosły znacznie wydatki budżetowe, w tym na cele związane z przeciwdziałaniem COVID-19.
Według przygotowywanego projektu zarządzenia, podstawą prawną uchwały ma być art. 222 i art. 259 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), art. 30 i art. 60 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym) oraz dodatkowo regulacje art. 19 ust. 2 i art. 26 ust. 4 ustawy z 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (dalej: ustawa o zarządzaniu kryzysowym).
Szczegółowa analiza przytoczonych regulacji prawnych prowadzi jednakże do wniosku, że sugerowane rozwiązanie sprawy przez burmistrza jest prawnie wadliwe. Do takich wniosków skłania treść poszczególnych regulacji prawnych przywołanych aktów prawnych oraz istota i przeznaczenie tzw. rezerwy na zarządzanie kryzysowe.
