Brak podpisu elektronicznego na wniosku – jakie wywołuje konsekwencje
Złożenie do organu administracji publicznej podania w postaci elektronicznej, np. w formie zwykłego e-maila, jest dopuszczalne na gruncie Kodeksu postępowania administracyjnego. Jednak taka forma wymaga stosownego uwierzytelnienia. Bez bezpiecznego podpisu wniosek taki co do zasady nie będzie skuteczny. Jak zatem organ powinien postąpić z wnioskiem elektronicznym, który nie zawiera wymaganego podpisu elektronicznego? Czy w takiej sytuacji organ administracji ma podstawę do stwierdzenia bezskuteczności czynności, czy powinien jednak wezwać stronę do usunięcia braku formalnego pisma?
Brak na podaniu wnoszonym w formie elektronicznej bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu co do zasady można uzupełnić. Uzupełnienie to może nastąpić zarówno przez ponowne przesłanie podania przez wnoszącego i opatrzenie go bezpiecznym podpisem elektronicznym, jak i poprzez wniesienie podania w formie pisemnej opatrzonego własnoręcznym podpisem wnioskodawcy. W takiej sytuacji istotne jest, aby organowi znany był adres osoby wnoszącej podanie.
