Zasady powierzenia zamówienia z wolnej ręki
Gmina zamierza udzielić zamówienia z wolnej ręki spółce, która zajmuje się odbieraniem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych. Udziałowcami są gminy. Powyższa działalność to ok. 80% całej działalności tej spółki, reszta to działalność uboczna niezwiązana z ww. zadaniami, jak np. sprzedaż surowców wtórnych czy różne usługi na rzecz firm. Czy w tym przypadku można zastosować tryb z wolnej ręki? Czy są jakieś konsekwencje w razie powierzenia tej spółce zadań?
Analizując podany zakres przedmiotowy, warto w pierwszej kolejności odnieść się do regulacji prawnych ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: ustawa o utrzymaniu czystości w gminach), w której ustawodawca przewidział różne formy prawne udzielania zamówień związanych z odpadami komunalnymi.
W art. 6d ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości w gminach postanowiono, że wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany udzielić zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c tej ustawy, albo zamówienia publicznego na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów. Z dalszych regulacji wynikają również elementy konstrukcyjne umowy
