Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 29-04-2024 info
TEMATY:
Artykuł aktualny na dzień 29-04-2024 info
TEMATY:
Data publikacji: 2021-10-21

Skutki opóźnienia lub zaległości w przekazywaniu wpłat na PPK do instytucji finansowej

Pracodawca nie ma możliwości odprowadzenia na rachunek PPK zaległych, nienaliczonych i niepobranych w terminie wpłat na PPK. Wsteczne ich naliczenie i odprowadzenie stanowiłoby potencjalnie zbyt duże obciążenie dla uczestnika PPK. Możliwe jest jednak wpłacenie naliczonych i pobranych z pensji uczestnika PPK wpłat, które nie zostały przekazane w terminie na rachunek instytucji finansowej.

Rachunek PPK uczestnika jest zasilany ze środków pochodzących od podmiotu zatrudniającego, uczestnika PPK oraz ze środków publicznych (z Funduszu Pracy - wpłata powitalna i dopłaty roczne). Środki publiczne są przekazywane wprost na rachunek uczestnika w instytucji finansowej, bez pośrednictwa podmiotu zatrudniającego (którym najczęściej jest pracodawca lub zleceniodawca). Podmiot zatrudniający nie finansuje wpłaty powitalnej i dopłat rocznych, nie opłaca ich ani nie otrzymuje środków w celu ich przekazania na rachunek uczestnika PPK. Dlatego kwestia ewentualnych opóźnień i zaległości obejmuje w praktyce tylko wpłaty na PPK - zarówno w części finansowanej przez pracodawcę, jak i w części pobieranej z wynagrodzenia osoby zatrudnionej.

Wpłaty na PPK - finansowanie i wysokość

Wpłaty na PPK są dokonywane przez podmiot zatrudniający z jego środków i ze środków uczestnika PPK. Wpłaty podstawowe (obowiązkowe) wynoszą:

  • 2% wynagrodzenia - w części finansowanej przez osobę zatrudnioną, oraz
  • 1,5% wynagrodzenia - w części finansowanej przez podmiot zatrudniający.

Wysokość wpłat podstawowych jest określona w ustawie o PPK, nie może więc zostać zmieniona ani w umowie o zarządzanie PPK, ani na podstawie porozumień podmiotu zatrudniającego i uczestnika PPK.

Natomiast zarówno podmiot zatrudniający, jak i uczestnik mogą dobrowolnie zadeklarować wpłaty dodatkowe, przy czym deklaracje są niezależne od siebie - decyzja pracodawcy w zakresie wpłat dodatkowych lub rezygnacji z nich nie zależy od decyzji pracownika i odwrotnie. Wpłaty dodatkowe (dobrowolne) wynoszą:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00