Inwentaryzacja w pytaniach i odpowiedziach
Ostatni kwartał każdego roku to czas na przeprowadzenie inwentaryzacji. Czynność ta ma na celu zweryfikowanie danych wynikających z ksiąg rachunkowych ze stanem rzeczywistym, rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych oraz wykrycie nieprawidłowości w gospodarowaniu majątkiem jednostki. W toku inwentaryzacji pojawia się wiele pytań i niejasności, na które odpowiemy w dalszej części tekstu.
Czy podczas 4-letniej inwentaryzacji można też przeprowadzać skontrum w bibliotece szkolnej?
Inwentaryzację raz na 4 lata można przeprowadzić w przypadku określonym w art. 26 ust. 3 pkt 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor). Termin i częstotliwość inwentaryzacji, określone w ust. 1, uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację (…) nieruchomości zaliczonych do środków trwałych oraz inwestycji, jak też znajdujących się na terenie strzeżonym innych środków trwałych oraz maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie przeprowadzi się raz w ciągu 4 lat.
Skontrum przeprowadza się na podstawie rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 29 października 2008 r. w sprawie sposobu ewidencji materiałów bibliotecznych.
Stanowisko w sprawie, które stanowi przedmiot zapytania, zajęło Ministerstwo Finansów w piśmie z 16 kwietnia 2015 r. (znak DR4.054.1.2015.DKK):
Ustawa z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz.U. z 2012 r. poz. 642) określa ogólne zasady działania bibliotek. Do podstawowych zadań bibliotek - zgodnie z art. 4 ust. 1 tej ustawy - należy m.in. gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i ochrona materiałów bibliotecznych. Materiałami bibliotecznymi są w szczególności dokumenty zawierające utrwalony wyraz myśli ludzkiej, przeznaczone do rozpowszechniania.
