Nieprawidłowości i korekty w projektach unijnych realizowanych przez JST
Realizacja projektu z dofinansowaniem unijnym rządzi się swoimi prawami. Poza oczywistymi zaletami wynikającymi z tej formy finansowania, projekty unijne w praktyce sprawiają wiele trudności. Ogrom działań biurokratycznych związanych z obsługą takiego projektu stanowi nie lada wyzwanie. Jednostki samorządu terytorialnego, będące beneficjentami projektów z unijnym dofinansowaniem muszą zwracać szczególną uwagę na obowiązki i wytyczne określone umową oraz regulacje wynikające z obowiązujących przepisów. Ewentualne nieprawidłowości powstałe w trakcie realizacji projektów mogą skutkować dotkliwymi konsekwencjami w postaci korekty finansowej. Skutki są poważne, ponieważ wiążą się z anulowaniem całości lub części przyznanego dofinansowania.
Jednostka samorządu terytorialnego (JST) jako beneficjent projektu współfinansowanego ze środków unijnych ma obowiązek poddać się kontroli dotyczącej zakresu wykonanych prac oraz prawidłowości wydatkowania środków. Stosowane mechanizmy kontrolne mają na celu ustalenie poprawności realizacji zadania oraz weryfikację prawidłowości i rzetelności w prowadzeniu odrębnej księgowości i sprawozdawczości dla środków unijnych.
Postępowanie kontrolne
Postępowanie kontrolne prowadzone jest co do zasady w zakresie kontroli wniosków o płatność oraz kontroli w miejscu realizacji projektu lub siedzibie beneficjenta. Obejmuje obszar zarządzania środkami, zakres uprawnień podmiotów zarządzających tymi środkami i, co najważniejsze, sprawdza prawidłowość ich wydatkowania.
W trakcie realizacji projektu kontrolujący, sprawdzając dokumentację, oceniają prawidłowość przeprowadzonych postępowań pod kątem ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz potwierdzają kwalifikowalność wydatków współfinansowanych ze środków unijnych, krajowych lub wkładu własnego, które zostały ujęte we wniosku o płatność.
