Metody określania prewspółczynnika w orzecznictwie
Prawidłowa kalkulacja prewspółczynnika w jednostkach samorządu terytorialnego bywa kłopotliwa. Metody określone w przepisach wykonawczych do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie mają charakteru bezwzględnie obowiązującego. Jednocześnie jednak odejście od nich musi być poprzedzone szczegółową analizą sytuacji, a jednostka musi być w stanie uzasadnić, dlaczego przyjęta przez nią metoda kalkulacji najbardziej obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza. O tym, jak duże znaczenie ma takie uzasadnienie, najlepiej świadczy fakt, że nawet sądy administracyjne, które często orzekają w sprawach z zakresu tej problematyki, nie zawsze przyznają gminom prawo do zastosowania danej metody, mimo że jednocześnie nie mają wątpliwości w zakresie możliwości zastosowania jej w innej jednostce.
