Inwentaryzacja w PSP
Jak przeprowadzić inwentaryzację w magazynie ogólnym, mundurowym i żywnościowym Państwowej Straży Pożarnej?
Inwentaryzacja jest jednym z elementów rachunkowości i obejmuje m.in. okresowe ustalanie lub sprawdzanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów. Inwentaryzacja aktywów, którymi dysponują jednostki Państwowej Straży Pożarnej nie ogranicza się wyłącznie do spisu z natury środków trwałych, należy również zwrócić uwagę na sposób, w jaki inwentaryzuje się inne składniki aktywów zlokalizowane m.in. w magazynach:
- ogólnym,
- mundurowym,
- żywnościowym.
Sposób prowadzenia inwentaryzacji poszczególnych składników aktywów będzie związany przede wszystkim z zasadami określonymi w zapisach ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor). W obszarach, w których zapisy ustawy o rachunkowości pozostawiają możliwość doprecyzowania sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych jednostki, rozstrzygające są rozwiązania określone w przyjętych zasadach (polityce) rachunkowości.
Rachunkowość jednostki obejmuje zgodnie z zapisami art. 4 ust. 3 uor m.in. okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów oraz wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego.
Zasady inwentaryzacji aktywów Państwowej Straży Pożarnej
Sposób inwentaryzacji poszczególnych składników aktywów oraz terminy ich prowadzenia zostały określone zapisami art. 26 uor, zgodnie z którym drogą spisu z natury inwentaryzowane są aktywa pieniężne (z wyjątkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych), papiery wartościowe w postaci materialnej, rzeczowe składniki aktywów obrotowych, środki trwałe oraz nieruchomości zaliczone do inwestycji, a także maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie. Spis z natury polega na spisaniu ich ilości z natury, wyceny tych ilości, porównania wartości z danymi ksiąg rachunkowych oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic.
Środki trwałe, do których dostęp jest znacznie utrudniony, mogą zostać zinwentaryzowane drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników, jeżeli przeprowadzenie ich spisu z natury lub uzgodnienie z przyczyn uzasadnionych nie było możliwe.
