Odpowiedzialność finansowa organu administracji publicznej w postępowaniu przed sądem administracyjnym
Procedura sądowoadministracyjna przewiduje sytuacje, w których organ administracji publicznej może zostać pociągnięty do odpowiedzialności finansowej w związku z ustalonym niewłaściwym działaniem na etapie poprzedzającym złożenie skargi lub już w toku postępowania przed sądem administracyjnym. W części przypadków skarżony organ może jednak podjąć działania zmierzające do zmniejszenia możliwej do zastosowania dolegliwości finansowej.
W polskim systemie prawnym została przyjęta zasada pośredniego wnoszenia skargi. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są skarżone. Dlatego jednym z podstawowych obowiązków organu po wpłynięciu skargi (względnie sprzeciwu) staje się jej przekazanie wraz z dokumentacją do sądu administracyjnego. Organ powinien przekazać skargę - wraz z kompletnymi i uporządkowanymi aktami sprawy oraz odpowiedzią na skargę - w terminie 30 dni od dnia otrzymania skargi (art. 54 § 2 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; dalej: p.p.s.a.).
WAŻNE
Termin 30 dni na przekazanie skargi może być modyfikowany w ustawach szczególnych - najczęściej przez jego skrócenie. Przykładem może tu być art. 21 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, który przewiduje termin 15 dni na przekazanie odpowiedzi i akt sprawy.
