Procedura przekazywania i zatwierdzania sprawozdań finansowych za 2021 r.
Sprawozdanie finansowe jest to uporządkowane przedstawienie sytuacji finansowej jednostki gospodarczej i przeprowadzonych przez nią transakcji. Stwarza ono podstawy do analizy i oceny oraz podejmowania decyzji gospodarczych. Jednym z niezwykle istotnych elementów procesu sporządzania sprawozdania finansowego jest jego przekazanie do właściwego organu oraz uzyskanie zatwierdzenia jego prawidłowości przez ten właśnie organ.
Analizę problemów dotyczących przekazywania i zatwierdzania sprawozdań finansowych przez samorządowe jednostki sektora finansów publicznych należy rozpocząć od przedstawienia istotnych dla tego tematu zagadnień dotyczących budżetu JST.
Sprawozdawczość sektora finansów publicznych dotyczy realizacji procesów związanych z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowaniem oraz alokacji zasobów gospodarczych i ich efektywności. Zakres sprawozdawczości budżetowej określa formalnie przepis art. 41 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp).
Zakres podmiotowy obejmuje jednostki sektora finansów publicznych. Zgodnie z przepisem art. 9 uofp, sektor finansów publicznych tworzą podmioty kierujące się specyficznymi:
- zasadami funkcjonowania w zakresie gospodarki finansowej,
- zasadami i trybem kontroli procesów związanych z gromadzeniem i rozdysponowywaniem środków publicznych oraz gospodarowania mieniem,
- zasadami zarządzania państwowym długiem publicznym
- a także wprowadzonymi w tym celu procedurami ostrożnościowymi i sanacyjnymi.
Powiązanie zagadnienia sprawozdawczości samorządowych jednostek sektora finansów publicznych z zagadnieniami dotyczącymi zatwierdzenia wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego ma istotne znaczenie ze względu na fakt, że zarówno jednostki budżetowe, jak i zakłady budżetowe sektora samorządowego i ich plany finansowe są w istotny sposób powiązane z tymi budżetami, np. systemem dotacji, jak i obowiązkiem zatwierdzania sprawozdania finansowego.
