Jak mediować w postępowaniu administracyjnym
Mediacja jest alternatywną formą rozwiązywania sporów - również w postępowaniu administracyjnym. Jej największe zalety to możliwość znacznego przyspieszenia postępowania oraz wspólnego znalezienia rozwiązania, które zadowoli wszystkie strony. Pozwala uniknąć postępowania odwoławczego lub postępowania sądowoadministracyjnego. Choć daje stronom aktywny wpływ na wynik postępowania, zawsze musi zmierzać do podjęcia ustaleń dotyczących jej załatwienia w granicach obowiązującego prawa.
Dopuszczalność przeprowadzania mediacji w postępowaniu administracyjnym
została przewidziana wprost w art. 96a-96n Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Mediacja może być prowadzona, jeśli pozwala na to charakter sprawy. Jej celem jest wyjaśnienie i rozważenie okoliczności
faktycznych i prawnych sprawy, a następnie sformułowanie ustaleń dotyczących jej załatwienia w granicach obowiązującego prawa - w tym także przez wydanie decyzji lub zawarcie ugody.
Z punktu widzenia stron postępowania celem ubocznym jest najczęściej chęć uniknięcia rozciągniętego w czasie i sformalizowanego postępowania
oraz eskalacji konfliktu, który doprowadzi do postępowania odwoławczego lub sądowoadministracyjnego.
Przedmiot mediacji w postępowaniu administracyjnym został określony bardzo ogólnie. Wniosek - może ona być prowadzona niemal w każdej kwestii spornej, która pojawi się w trakcie postępowania. Przepisy nie zawierają ani katalogu spraw, które mogą jej podlegać, ani takich, które są z niej wyłączone. Nie wprowadzają także ograniczeń ze względu na wartość przedmiotu sporu czy odnoszących się do kategorii organu, który prowadzi postępowanie. Należy jednak pamiętać, że pomimo tak szerokiego zakreślenia przedmiotu mediacji - granicą zawsze będzie możliwość dokonania przez strony ustaleń.
