Projekt organizacji ruchu
Projekt organizacji ruchu stanowi opracowanie, które przyjętymi rozwiązaniami powinno zapewniać odpowiedni poziom bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego oraz efektywne wykorzystanie infrastruktury drogowej, uwzględniając jednocześnie potrzeby danej społeczności.
Wymagania w zakresie projektu organizacji ruchu określa rozporządzenie
Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (dalej: rozporządzenie).
Podmioty uprawnione
Podmiotami uprawnionymi do sporządzenia projektu organizacji ruchu oraz jego przedkładania do zatwierdzenia - zgodnie z § 2 ust. 2 i 3 rozporządzenia - są: ● organ zarządzający ruchem (tj. starosta dla dróg gminnych i powiatowych, marszałek województwa dla dróg wojewódzkich, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w odniesieniu do dróg krajowych, prezydent miasta w przypadku dróg w obrębie miasta na prawach powiatu, z wyłączeniem dróg ekspresowych i autostrad, które podlegają GDDKiA). Należy pamiętać, iż organy zarządzające ruchem nie są tożsame z zarządcą drogi, którym jest np. wójt czy zarząd powiatu; ● podmiot zarządzający drogą wewnętrzną (co do zasady jest nim właściciel takiej drogi, np. dla wewnętrznej drogi gminnej będzie to wójt, burmistrz, prezydent miasta, a dla drogi prywatnej - właściciel nieruchomości); ● zarząd drogi (jednostka organizacyjna utworzona przez sejmik województwa, radę powiatu lub radę gminy, w celu wykonywania obowiązków zarządcy drogi); ● organ sprawujący nadzór nad zarządzaniem ruchem (minister właściwy do spraw transportu w odniesieniu do dróg krajowych, wojewoda w przypadku pozostałych dróg); ● policja, Żandarmeria Wojskowa i wojskowe organy porządkowe; ● inne jednostki.
