Zarządzanie środkami budżetowymi oraz sprawozdawczość budżetowa
Sposób zarządzania środkami finansowymi w zakresie wydatków na wojskowość, a szczególnie w zakresie budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej, wynika z połączenia zasad finansów publicznych i specyfiki wydatków publicznych w tym zakresie. Tekst jest kontynuacją analizy zagadnienia finansów służb mundurowych w Polsce i opisuje zarządzanie środkami budżetowymi oraz sprawozdawczość budżetową na tej płaszczyźnie.
Zarządzanie środkami finansowymi resortu obrony narodowej
W przypadku Ministerstwa Obrony Narodowej (dalej: MON) jednostki czy komórki organizacyjne opracowujące projekty aktów prawnych oraz innych dokumentów powodujących skutki finansowe dla budżetu resortu obrony narodowej są zobowiązane do określenia, w uzasadnieniach do tych projektów, szczegółowych kalkulacji skutków w podziale na kolejne lata, wraz ze wskazaniem źródeł ich sfinansowania. Zasada ta wpisuje się we wprowadzony do ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) model planowania wieloletniego.
ZAPAMIĘTAJ!
Zarządzanie środkami budżetowymi MON odbywa się na podstawie projektu rocznego harmonogramu wydatków lub rocznego harmonogramu wydatków, za pośrednictwem ISOBP (Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa).
Projekt rocznego harmonogramu wydatków lub roczny harmonogram wydatków
Projekt rocznego harmonogramu wydatków lub roczny harmonogram wydatków jest weryfikowany, agregowany i przekazywany do Ministerstwa Finansów przez Dyrektora Departamentu Budżetowego MON na podstawie propozycji dysponentów środków budżetu państwa drugiego stopnia i trzeciego stopnia bezpośrednio podległych dysponentowi części budżetowej w zakresie wydatków na wojskowość.
Dyrektor Departamentu Budżetowego MON, na podstawie wniosków przesłanych przez dysponentów środków budżetu państwa w ISOBP lub z własnej inicjatywy, dokonuje bieżących aktualizacji projektu rocznego harmonogramu wydatków lub rocznego harmonogramu wydatków tego resortu.
Dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia zatwierdzają zmiany w harmonogramach wydatków podległych sobie dysponentów.
