Wpływ specustawy o pomocy obywatelom Ukrainy na zamówienia publiczne
Postępowania o udzielenie zamówień bywają czasochłonne. Są sformalizowane i wymagają odpowiedniego zaangażowania. W czasie, gdy toczy się wywołana przez Rosjan wojna w Ukrainie - a na terytorium Polski przybywają uchodźcy, którym należy pomóc - zamawiający udzielający tej pomocy w pierwszych tygodniach po ataku nie mieli dostatecznych narzędzi do skutecznej i szybkiej pomocy. Zmieniło się to wraz z uchwaleniem ustawy z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. W jej regulacjach przewidziano ułatwienia skutkujące wyłączeniem pewnych zakupów z obowiązku stosowania ustawy Pzp. Pozwala to podmiotom zobowiązanym do jej stosowania na szybszą reakcję.
Ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy określa szczególne zasady zalegalizowania pobytu obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium Ukrainy, oraz obywateli Ukrainy posiadających Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Wyłączenia stosowania Pzp na podstawie art. 8 specustawy
W ramach ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy ustalono, że organ gminy może zapewnić nieodpłatne wykonanie fotografii spełniającej wymagania określone w ustawie o dowodach osobistych, niezbędnej do skutecznego złożenia wniosku o nadanie numeru PESEL.
Zadanie to jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej i dotyczy obywateli Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uznaje się za legalny
Legalny pobyt Na gruncie specustawy o pomocy obywatelom Ukrainy „legalny pobyt” oznacza, że dana osoba przybyła legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie od 24 lutego 2022 r. do dnia określonego w odpowiednich przepisach wykonawczych - i deklaruje zamiar pozostania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej). |
