Czy niewykazanie poręczeń w WPF jest naruszeniem prawa
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Rada miasta przyjęła uchwałę w sprawie wieloletniej prognozy finansowej (dalej: WPF) na lata 2022-2030. W podstawie prawnej podano m.in. ustawę z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp). W ramach podanej prognozy nie wykazano jednak wydatków powiązanych z poręczeniami (udzielonymi na okres kilku lat). Burmistrz miasta, który opracował projekt uchwały, uznał, że nie ma potrzeby wykazywania kwot związanych z tymi prawnymi zabezpieczeniami, bowiem są to wydatki „niepewne”, a zależą od tego, jak zachowa się np. podmiot, za którego poręczono. Poza tym wydatki na poręczenia są zapisane w uchwale budżetowej.
Zamierzenie legislacyjne burmistrza jest błędne. Wieloletnia prognoza finansowa musi bowiem uwzględniać różne dane, w tym dotyczące poręczeń. Brak wykazania tych danych nie tylko narusza formalnie wskazane przepisy prawne, ale również podważa podstawowy wymóg prognozy finansowej, czyli wymóg zachowania jej realistyczności (realistyczność dokumentu musi być zapewniona, w przeciwnym razie prognoza ta straci na znaczeniu).
Zaniechania w tym zakresie mogą skutkować interwencją ze strony właściwej miejscowo regionalnej izby obrachunkowej, zarówno na etapie tzw. postępowania nadzorczego prowadzonego wobec danej uchwały w sprawie WPF, jak i na etapie postępowania kontrolnego, dokonywanego w trakcie kontroli gospodarki finansowej danej jednostki samorządu terytorialnego.
