Komentarz do KPA 2022 - Art. 260a
1
Obowiązek współdziałania organów administracji publicznej państw członkowskich, a także organów administracji unijnej wywodzi się z regulacji art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej. Przepis ten statuuje zasadę lojalnej współpracy w wykonywaniu zadań wynikających z traktatów. Artykuł 6 TFUE kwalifikuje współpracę administracyjną do kompetencji Unii Europejskiej w zakresie prowadzenia działań mających na celu wspieranie, koordynowanie lub uzupełnianie działań państw członkowskich. Cechująca prawo unijne wielopłaszczyznowość powoduje, że współdziałanie przybiera różne formy, definiowane przede wszystkim przez przepisy prawa wtórnego (dyrektywy, rozporządzenia, decyzje itp.). Obowiązek współpracy organów administracji może przybierać postać relacji pionowej (wertykalnej) - organy administracji Unii Europejskiej - organy administracji publicznej państw członkowskich, oraz postać relacji poziomej (horyzontalnej) pomiędzy właściwymi organami administracji konkretnych państw członkowskich. Instytucję współdziałania, zarówno w relacji pionowej, jak i poziomej, uregulowano m.in. we Włoszech, w Niemczech, Portugalii, Hiszpanii czy na Węgrzech. Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu nowelizacji, która dodała niniejszy dział, podejmowanie i organizowanie współpracy między organami przewiduje również projekt "Modelu kodeksu postępowania administracyjnego UE" przygotowany przez ReNEUAL (Research Network on EU Administrative Law, czyli Grupę Naukowo-Badawczą ds. Europejskiego Prawa Administracyjnego).
