Komentarz do KPA 2019 - Art. 268a
1
[Cel regulacji] Przedmiotowa regulacja obejmuje możliwość upoważnień przez organ jego pracowników. Z przyczyn organizacyjnych należy oczywiście dopuścić możliwość udzielenia upoważnienia do wykonywania kompetencji organu administracji przez większą liczbę osób, aby nie opóźniać trybu wydawania aktów administracyjnych i podejmowania niektórych czynności materialno-technicznych. O ile jednoosobowy piastun organu w mniejszych urzędach mógłby w teorii podołać samodzielnemu wydawaniu decyzji, to np. w miastach na prawach powiatu, z uwagi na ilość spraw i zakres kompetencji byłoby fizycznie niewykonalne, aby samodzielnie wydawać wszystkie decyzje. Dlatego też wskazane jest dopuszczenie delegacji zadań na pracowników obsługujących organ. W wyroku NSA z 29 marca 2012 r. (II GSK 1012/11) wskazano, że:
NSA
Termin "pracownicy", którym posługuje się art. 268a k.p.a., nie powinien być rozumiany wyłącznie przez odwołanie się do stosunku prawnego regulowanego przez Kodeksem pracy. W tym przepisie chodzi o wszelkie osoby, które znajdują się względem organu w relacji podległości służbowej i podporządkowania hierarchicznego, niezależnie od tego, czy relacje te są oparte na stosunku pracy.
P. Przybysz przyjmuje wyjątek od tej zasady, wskazując, że nie jest dopuszczalne udzielenie upoważnienia na podstawie komentowanego przepisu radcy prawnemu zatrudnionemu w danej jednostce organizacyjnej. Radcy prawnemu, zgodnie z ustawą z 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1870), nie można powierzać innych spraw niż świadczenie pomocy prawnej. Załatwianie spraw w imieniu organu administracji nie mieści się w pojęciu świadczenia pomocy prawnej1. Jeśli pracownik będący jednocześnie radcą pranym jest zatrudniony na stanowisku radcy prawnego (a nie np. kierownika działu organizacyjno-prawnego), należy zgodzić się z P. Przybyszem.
Organ upoważniający może poza powyższym wyjątkiem swobodnie dobierać osoby, którym udzieli upoważnienia do wydawania aktów i prowadzenia postępowań w swoim imieniu. Ustawodawca wprowadził w tym przypadku jedno ograniczenie - osoba ta musi być pracownikiem obsługującym organ. W tym zakresie za niedopuszczalne należałoby uznać upoważnianie osób wykonujących swoje obowiązki na podstawie umowy-zlecenia albo umowy o dzieło. Należy wymagać, aby nawet spośród osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę upoważniać tylko te, które zajmują stanowiska związane z danym typem spraw i posiadają odpowiednie kwalifikacje.
