Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 maja 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.121.2021.3.ŁS

Ulga termomodernizacyjna – wydatki (fotowoltaika) na dom będący w budowie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2021 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 8 kwietnia 2021 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 8 kwietnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w 2015 r. rozpoczął budowę domu jednorodzinnego. W 2018 r. zakończył budowę tego domu potwierdzoną wpisem i pieczęcią kierownika budowy w Dzienniku Budowy. Od 2018 r. ubezpieczyciel E. H. ubezpiecza nieruchomość jako budynek mieszkalny. Przed tym okresem ubezpieczenie było jako „dom w budowie” za co naliczane było 150% normalnej stawki. Wnioskodawca jest zameldowany w swoim domu a od 2018 r. opłaca wszystkie opłaty - śmieci, wodę, energię elektryczną, szambo itp. Zakład Energetyczny ... sprzedaje prąd w taryfie mieszkalnej. Wnioskodawca po ponad roku zamieszkania zdecydował się zamontować instalację fotowoltaiczną (ogrzewanie domu prądem/pompą ciepłą). Zużycie w poprzednim okresie rozliczeniowym było dosyć wysokie. W 2019 r. zamontowano instalację fotowoltaiczną na dachu i Wnioskodawca skorzystał z ulgi termomodernizacyjnej.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej związany był z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Ww. przedsięwzięcie termomodernizacyjne realizował na wybudowanym budynku mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, którego jest właścicielem. Poniesiony wydatek na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie będzie/ nie jest sfinansowany (dofinansowany) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Poniesiony wydatek na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie zostanie/ nie został zwrócony w jakiejkolwiek formie, zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, odliczony od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, uwzględniony w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna). Wysokość poniesionego wydatku na instalację fotowoltaiczną udokumentowana jest fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Faktura VAT nr XXXX została wystawiona 18 października 2019 r. na Wnioskodawcę. Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił także, że na budowę domu, o którym mowa we wniosku wymagane było pozwolenie na budowę, które Wnioskodawca posiada. Wnioskodawca nie złożył zawiadomienia do organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy. Organ nadzoru budowlanego nie wydał także zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Budowa zgodnie z wpisem kierownika budowy została zakończona w 2018 r. i rozpoczęto kompletowanie dokumentów niezbędnych do wydania pozwolenia na użytkowanie. W niniejszej sprawie nie została wydana przez organ nadzoru budowlanego decyzja o pozwoleniu na użytkowanie. Wnioskodawca poinformował także, że zakończenie budowy nie jest dla Niego jednoznaczne z pozwoleniem na użytkowanie. Wpis uprawnionej osoby tj. kierownika budowy potwierdza fakt zakończenia budowy na początku 2018 r. za co ta osoba poświadcza swoimi uprawnieniami zawodowymi. Już w 2017 r. Wnioskodawca musiał ogrzewać budynek aby ekipy wykończeniowe mogły wykonywać prace (flizowanie, malowanie, układaniu podłóg drewnianych) co przy ogrzewaniu prądem spowodowało wysoki rachunek za energię elektryczną. Nawet budynek niezamieszkały wymaga ogrzewania, wietrzenia i innych prac serwisowych co z kolei wymaga energii elektrycznej co w konsekwencji przyczyniło się do wykonania instalacji fotowoltaicznej. Dlatego po zakończeniu budowy Wnioskodawca zdecydował się wykonać instalację fotowoltaiczną aby ograniczyć koszty energii elektrycznej do minimum. Nawet bank w którym Wnioskodawca posiada kredyt hipoteczny odebrał budynek jako ukończony zgodnie z kosztorysem.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00