Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29 listopada 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.187.2021.2.AW

Świadczenie usług zarządzania na podstawie Umowy z Funduszem (zwolnienie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit a i b).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2021 r. (data wpływu 24 czerwca 2021 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 września 2021 r. (data wpływu 3 września 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a i b ustawy dla świadczonych przez Wnioskodawcę usługjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a i b ustawy dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 września 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka Akcyjna (dalej jako: „Zarządzający” lub „Wnioskodawca”) jest podmiotem prowadzącym głównie działalność w zakresie zarządzania sekurytyzowanymi wierzytelnościami funduszy sekurytyzacyjnych.

Działalność ta jest prowadzona na podstawie zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego (dalej również jako: „Komisja”) na zarządzanie sekurytyzowanymi wierzytelnościami funduszu sekurytyzacyjnego, uzyskanego na podstawie z art. 192 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (tj.: Dz. U. z 2021 r. poz. 605 ze zm.; dalej jako: „Ustawa” lub „UFI”). Wskazane usługi zarządzania są świadczone na podstawie umowy zawartej z towarzystwem funduszy inwestycyjnych (dalej również jako: „Towarzystwo”). Towarzystwo, na podstawie odpowiedniego zezwolenia Komisji, zarządza funduszami sekurytyzacyjnymi, o których mowa w przepisie art. 183 UFI oraz funduszem inwestycyjnym zamkniętym aktywów niepublicznych, o którym mowa w przepisie art. 196 UFI (dalej jako: „Fundusz”). Fundusz, zgodnie z treścią przepisu art. 196 ust. 1 w zw. z art. 3 ust. 4 pkt 2 UFI stanowi alternatywny fundusz inwestycyjny (dalej również jako: „AFI”) i posiada osobowość prawną, ale z uwagi na swoją specyfikę, nie zatrudnia pracowników, nie nabywa składników infrastruktury administracyjnej czy teleinformatycznej. Fundusz nie posiada także własnej powierzchni biurowej, bowiem zgodnie z treścią art. 5 Ustawy siedzibą i adresem funduszu inwestycyjnego jest siedziba i adres towarzystwa będącego jego organem. Wykonując swoje zadania Towarzystwo działa niezależnie i w interesie uczestników funduszu inwestycyjnego (art. 10 UFI). Towarzystwo jest ponadto zobowiązane do zarządzania Funduszem w sposób zapewniający realizację przez Fundusz celu inwestycyjnego, którym zgodnie z postanowieniami statutu Funduszu jest osiąganie przychodów z inwestycji netto Funduszu, wzrostu wartości aktywów Funduszu oraz osiąganie zysku ze zbywania aktywów Funduszu. Realizacja tego celu jest możliwa przez lokowanie przez Fundusz środków we wskazane w statucie rodzaje aktywów, jak np. wierzytelności, papiery wartościowe czy instrumenty rynku pieniężnego. Do tej pory Fundusz realizował cel inwestycyjny lokując środki pieniężne głównie w papiery wartościowe. Są to inwestycje o charakterze biernym – ich wynik w dużej mierze zależy od sytuacji finansowej ich emitenta lub czynników niezależnych od Funduszu. W związku z dywersyfikacją swojej działalności Fundusz rozpoczął inwestowanie środków pieniężnych również w wierzytelności, w tym w masowe wierzytelności nieregularne i przeterminowane chrakteryzujące się podwyższonym ryzykiem nieściągalności, w tym także nabywanymi w formie zbiorczych pakietów (dalej jako: „Wierzytelności”). Wierzytelności te muszą spełniać kryteria określone w postanowieniach statutu Funduszu. W odróżnieniu od standardowych lokat, jak papiery wartościowe inwestycje w Wierzytelności wymagają specjalistycznej infrastruktury i dużego aktywnego zaangażowania w proces zarządzania nimi. W związku z powyższym, mając na uwadze dotychczasowe doświadczenia Wnioskodawcy Towarzystwo postanowiło powierzyć Wnioskodawcy zarządzanie Wierzytelnościami, stanowiącymi część portfela inwestycyjnego Funduszu. W tym celu Wnioskodawca oraz Towarzystwo, za zgodą Komisji udzieloną na podstawie przepisu art. 46 ust. 3a Ustawy zawarły umowę w zakresie zarządzania częścią portfela inwestycyjnego Funduszu (dalej jako: „Umowa o Zarządzanie”). Umowa o Zarządzanie została zawarta na czas nieokreślony. Jej integralną częścią jest procedura opisująca proces zarządzania przez Zarządzającego częścią portfela inwestycyjnego Funduszu obejmującą Wierzytelności (dalej jako: „Procedura Zarządzania”).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00