Jak podjąć poprawną uchwałę o wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków OSP
Jeszcze tylko do 30 czerwca 2022 r. rady gmin powinny podjąć uchwały o wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków ochotniczych straży pożarnych. Muszą to zrobić jak najszybciej, bo akty wydane na podstawie ustawy o ochronie przeciwpożarowej z początkiem 2022 r. straciły moc prawną. Wiele gmin podjęło już stosowne uchwały. Jednak duża liczba rozstrzygnięć nadzorczych wojewodów wskazuje, że rady nie do końca poradziły sobie z tym obowiązkiem. Z analizy rozstrzygnięć nadzorczych wynika, jakich zapisów należy się wystrzegać, które z nich są błędne i mogą zostać uchylone przez organ nadzoru.
Od 1 stycznia 2022 r. obowiązuje ustawa z 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (dalej: ustawa o OSP). Regulacja ta całościowo określiła zasady działania tej formacji. Dotychczas przepisy były rozproszone w wielu ustawach. Najobszerniej materia ta była uregulowana w ustawie z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej. Podstawą do wydania przez rady gmin uchwały w sprawie wysokości ekwiwalentu pieniężnego był art. 28 tej ustawy. Jednak przepis ten 1 stycznia 2022 r. utracił moc.
WAŻNE
Formalną podstawę do podjęcia przepisów lokalnych w zakresie ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków OSP stanowi obecnie art. 15 ustawy z 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych.
Formy aktywności
Wszystkie formy aktywności, za które członkowi ochotniczej straży pożarnej przysługuje ekwiwalent, wymieniono w art. 15 ust. 1 ustawy o OSP. Należy do nich udział w:
