Unieważnienie umowy
Celem nadrzędnym prowadzonego przez zamawiającego postępowania jest zawarcie umowy, która nie byłaby obarczona wadą powodującą jej nieważność. Niekiedy pojawiają się jednak okoliczności, które powodują wadliwość zawartego kontraktu oraz konieczność jego unieważnienia.
Szczegółowa regulacja związana z unieważnieniem umowy została zawarta w art. 457 i następnych ustawy - Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp).
Pierwsza ze wskazanych tam przesłanek związana jest z naruszeniem regulacji ustawowej w zakresie udzielenia zamówienia, zawarcia umowy lub ustanowienia dynamicznego systemu zakupów. Nieprawidłowości w tym zakresie mogą dotyczyć braku spełnienia wymogu publikacji - zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP) lub przekazania Urzędowi Publikacji UE ogłoszenia wszczynającego postępowanie albo też dokonania zmian bez wymaganego ogłoszenia zmieniającego, jeżeli modyfikacje takie miały znaczenie dla przygotowania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
