Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 lutego 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.782.2021.2.PS

Odliczenie podatku VAT prewspółczynnikiem z faktur zakupu dotyczących realizacji programu.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy odliczenia podatku VAT z faktur zakupu dotyczących programu (...). Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 lutego 2022 r. (wpływ 14 lutego 2022 r.).  Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktyczngo (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku)

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej podatek VAT).

Gmina z dniem 1 stycznia 2017 roku dokonała centralizacji podatku VAT ze swoimi jednostkami organizacyjnymi i od tego momentu dokonują oni wspólnego rozliczenia podatku VAT.

Zgodnie z ustawą o VAT, każda z jednostek organizacyjnych Gminy do celów odliczenia podatku VAT, ustala odrębne dla swojej jednostki wskaźniki proporcji, o których mowa w art. 86 oraz art. 90 ustawy o VAT.

Gmina jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zalicza: dzierżawę gruntów, sprzedaż nieruchomości, najem pomieszczeń gospodarczych. Ponadto w ramach działalności gospodarczej Gmina wykonuje oprócz czynności opodatkowanych podatkiem VAT, także czynności zwolnione z podatku, tj. wynajem lokali mieszkalnych na cele mieszkaniowe, sprzedaż gruntów rolnych oraz dzierżawę gruntów na cele rolne. Oprócz powyższych, Gmina wykonuje zadania własne i zlecone - niepodlegające opodatkowaniu VAT, jak np.: pobieranie opłat publicznoprawnych, dożywianie dzieci w szkołach. Podatek VAT naliczony Gmina rozlicza w sposób następujący: w przypadku, gdy nabywane towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych - Gmina odlicza podatek w 100%. W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych do celów wykonywanej przez Gminę działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, Gmina odlicza kwoty podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, z tytułu wydatków poniesionych na funkcjonowanie Urzędu Gminy na podstawie proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy. Natomiast w stosunku do wydatków przyporządkowanych do działalności gospodarczej i związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, jak i zwolnionymi z opodatkowania VAT, w sytuacji gdy Gmina nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, Gmina odlicza podatek naliczony w części proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy. Odnośnie zaś kwoty podatku naliczonego przyporządkowanej do celów innych niż działalność gospodarcza, Gmina nie odlicza podatku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00