Gazeta Samorządu i Administracji 7/2022 z 20.07.2022
Artykuł aktualny
na dzień 06.12.2025
Data publikacji: 14.07.2022
Wygaszenie mandatu radnego z powodu wykorzystania mienia gminy
Wykorzystywanie mienia komunalnego stanowi przesłankę do wygaśnięcia mandatu radnego. Jednak nie każde korzystanie z tego mienia będzie wyczerpywało zakaz ustawowy. Tu istotną rolę odgrywa ustalenie, czy ma to charakter wykraczający poza warunki powszechnej dostępności mienia należącego do gminy.
Radny co do zasady nie może prowadzić działalności gospodarczej (lub zarządzać taką działalnością czy też być przedstawicielem lub pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności) z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której uzyskał mandat (art. 24f ustawy o samorządzie gminnym; dalej: u.s.g.). Niezastosowanie się do ustawowego ograniczenia działalności gospodarczej radnego stanowi podstawę do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.
