Organizacja procesu konsultacji społecznych w gminie
Przeprowadzanie konsultacji społecznych nie może odbywać się w sposób dowolny. Ustawodawca wymaga, aby w tej kwestii władze lokalne działały w sposób zorganizowany, a przebieg konsultacji odbywał się w formule ustanowionej na gruncie prawa lokalnego. Innymi słowy wymagane jest podjęcie stosownej uchwały przez radę gminy. Jak prawidłowo zorganizować proces konsultacji, aby ten przyniósł oczekiwane efekty?
Angażowanie społeczności lokalnej w proces omawiania czy rozstrzygania o szczególnie istotnych dla niej sprawach jest nie tyle kwestią dobrej woli, ile swoistego zobowiązania lokalnych władz. W każdym przypadku przewidzianym przepisami rangi ustawowej - obowiązkowo, oraz w każdej sprawie ważnej dla gminy - fakultatywnie, przeprowadza się konsultacje z mieszkańcami danej gminy. Podstawę takiego działania organów gminnych stanowi art. 5a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.).
Z ORZECZNICTWA Uczestnikami procesu konsultacji społecznych przeprowadzanych na podstawie art. 5a ust. 1 i 2 u.s.g. są zawsze dwa podmioty. Pierwszym jest organ konsultujący (decydent) uprawniony do rozstrzygania o sposobie wykonywania zadań publicznych. Jego rolą jest rozstrzygnięcie sprawy, która była przedmiotem konsultacji, a także zorganizowanie konsultacji społecznych pod względem prawnym oraz technicznym. Podmiotem konsultującym są organy gminy, gdyż tylko one posiadają kompetencje do rozstrzygania o sprawach publicznych ważnych dla lokalnej wspólnoty samorządowej. Drugim uczestnikiem konsultacji społecznych jest zbiorowy podmiot konsultowany, czyli mieszkańcy jednostki samorządu terytorialnego przeprowadzającej konsultacje. |
