Jak prawidłowo objąć obowiązki z zakresu rachunkowości w jednostce niemającej rzetelnych ksiąg rachunkowych?
PROBLEM
Kierownik jednostki w połowie grudnia 2021 r. zwolnił dyscyplinarnie główną księgową, która zaniechała prowadzenia ksiąg rachunkowych jednostki. Dotyczyło to ewidencji zarówno syntetycznej, jak i pomocniczej. Braki w ewidencji na różnych kontach syntetycznych księgi głównej obejmowały różne okresy (od kilku do kilkunastu miesięcy). Zapisy w dzienniku kończyły się w marcu 2021 r. Nowa główna księgowa została zatrudniona od 2 stycznia 2022 r. Została przy tym zobowiązana do zaprowadzenia brakujących ksiąg rachunkowych. Szybko jednak okazało się, że nie zdąży tego zrobić w takim terminie, aby sporządzić sprawozdanie finansowe za 2021 r. oraz zamknąć księgi rachunkowe tego roku w terminie. A to uniemożliwia prawidłowe otwarcie ksiąg bieżącego roku. Jak w tej sytuacji nowa główna księgowa może zabezpieczyć się przed odpowiedzialnością za nierzetelne prowadzenie ksiąg rachunkowych w czasie jej zatrudnienia?
