Przeniesienie pracowników do nowo utworzonej jednostki organizacyjnej gminy
PROBLEM
Radni na bazie stanowisk obsługi ekonomiczno-administracyjnych urzędu miasta postanowili utworzyć inną jednostkę organizacyjną gminy. W uchwale w sprawie utworzenia tej jednostki budżetowej zapisano, że pracownicy placówek zostaną przeniesieni w trybie art. 22 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych). Czy to jest właściwa podstawa prawna przejścia pracowników do nowego pracodawcy?
ODPOWIEDŹ
Podstawa prawna przeniesienia pracowników do nowo utworzonej jednostki organizacyjnej gminy, wskazana w uchwale o jej utworzeniu, jest niewłaściwa. Podanie art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych może być potraktowane jako obejście przepisów zarówno Kodeksu pracy, jak i przepisów o zwolnieniach grupowych, uregulowanych w ustawie z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Właściwą podstawę przejścia pracowników jednostek obsługiwanych do nowo utworzonej jednostki stanowi art. 23
