Powierzenie spółce komunalnej zadania własnego gminy
Podstawowej jednostce samorządu terytorialnego, jaką jest gmina, ustawodawca przypisał największy wachlarz obowiązków mających charakter zadań własnych. Ich realizacja często może wymagać zorganizowania odpowiedniej struktury organizacyjnej - nie tylko samego urzędu gminy, lecz także innych jednostek realizujących zadania własne gminy. Dlatego też ustawodawca umożliwił tworzenie przez gminę jednostek organizacyjnych, których zadaniem jest wykonywanie jej zdań własnych.
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym; dalej: u.s.g.). Przepis dopuszcza zatem dwa sposoby realizacji zadań gminy:
1) poprzez utworzenie przez gminę własnych jednostek organizacyjnych,
2) przez powierzanie realizacji zadań gminy innym podmiotom w drodze umów.
Jeśli chodzi o formy prowadzenia gospodarki gminnej - w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej - to określa je (zgodnie z art. 9 ust. 3 u.s.g.) odrębna ustawa. Zadaniami użyteczności publicznej są zadania własne gminy określone w art. 7 ust. 1 u.s.g., których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. A odrębną ustawą, o której mowa w art. 9 ust. 2 i 3 u.s.g., określającą możliwość prowadzenia działalności gospodarczej, jest ustawa o gospodarce komunalnej (dalej: u.g.k.).
