Obowiązek zatrudniania pracownika służby bhp w instytucjach kultury
PROBLEM
Jako pracodawca instytucji kultury (regionalnego muzeum) zatrudniamy około 40 pracowników. Regularnie organizujemy dla nich szkolenia w dziedzinie bhp, zlecając je różnym podmiotom zewnętrznym. Podczas ostatniego szkolenia prowadzący zasugerował, że powinniśmy mieć swojego pracownika służby bhp, który będzie zajmował się wszelkimi sprawami z tego zakresu. Czy faktycznie musimy zatrudnić takiego pracownika? Czy nie wystarczy, że regularnie szkolimy naszych pracowników przez zewnętrznych specjalistów? W naszej instytucji nie ma wypadków przy pracy.
ODPOWIEDŹ
Każdy pracodawca, bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników, jest zobligowany do zapewnienia wykonywania zadań służby bhp, a zadania te powinny być wykonywane przez osoby posiadające do tego określone kwalifikacje. W zależności od liczby zatrudnianych pracowników pracodawca może sam wykonywać takie zadania, powierzyć je pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy, zlecić specjalistom spoza zakładu pracy, czy też w końcu zatrudnić pracownika na podstawie umowy o pracę.
