Jak prawidłowo ogłosić i określić vacatio legis uchwał podatkowych
Podjęcie uchwały ustalającej wysokość stawek podatkowych na kolejny rok obejmuje zarówno sam fakt jej głosowania przez radę gminy, jak i jej należytą publikację. To z kolei należy rozumieć w ten sposób, że uchwała powinna zostać ogłoszona w wojewódzkim dzienniku urzędowym w terminie umożliwiającym upływ 14-dniowej vacatio legis przed końcem roku podatkowego poprzedzającego nowy rok podatkowy. Dopiero spełnienie obu warunków skutkuje tym, że dana uchwała staje się obowiązującym prawem.
„Ustawa nie może wejść w życie i nie posiadać mocy obowiązującej. Nie może też posiadać mocy obowiązującej przed wejściem w życie” - taki pogląd wyraził Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 30 marca 1999 r. (sygn. akt K. 5/98). Co prawda wypowiedź ta dotyczy bezpośrednio ustaw, ale w pełni znajduje także zastosowanie do aktów prawa miejscowego - w tym także do tych uchwał podejmowanych przez rady miast i gmin, które dotyczą np. stawek podatków i opłat lokalnych.
