Czy gmina może wyemitować obligacje na udzielenie pożyczki dla organizacji pożytku publicznego
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Wójt gminy przygotował projekt uchwały zmieniającej uchwałę budżetową m.in. poprzez zaplanowanie przychodów z tytułu emisji obligacji przeznaczonych na rozchody w postaci pożyczek udzielanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dla organizacji pożytku publicznego.
W podstawie prawnej projektu podano m.in. art. 32 i art. 33 ustawy z 15 stycznia 2015 r. o obligacjach (dalej: ustawa o obligacjach), art. 89 oraz art. 262 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. i ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym) oraz art. 5 ust. 8 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dalej: ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie).
Wydaje się jednak, że przyjęcie przez organ stanowiący gminy takiej uchwały, być może słusznej z punktu widzenia funkcjonowania organizacji pożytku publicznego (ma być wsparcie pożyczkowe dla organizacji pożytku publicznego), nie będzie miało umocowania prawnego w obowiązujących regulacjach prawnych. Wynika to z faktu, że powyższe zapisy, co prawda, dotyczą m.in. emisji obligacji czy udzielania pożyczek przez jednostkę samorządu terytorialnego, to jednak samo przeznaczenie środków z emisji obligacji na udzielanie pożyczek jest prawnie wadliwe.
