Procedura zarządzania ryzykiem w kontroli zarządczej
Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. W poprzednich numerach „Rachunkowości Budżetowej” omówiliśmy regulamin kontroli zarządczej (RB 15/16) oraz zasady zarządzania ryzykiem (RB 18), a w tym numerze opiszemy procedury zarządzania ryzykiem oraz mechanizmy kontroli.
Procedury zarządzania ryzykiem
Zarządzanie ryzykiem jest szczególnym obszarem kontroli zarządczej. Celem procesu zarządzania ryzykiem jest identyfikacja potencjalnych czynników i zdarzeń mogących wywierać wpływ na jednostkę oraz analiza potencjalnych skutków ryzyka i utrzymanie ryzyka na określonym poziomie przy zapewnieniu realizacji wyznaczonych celów i zadań jednostki.
ZAPAMIĘTAJ!
Zarządzanie ryzykiem jest jednym ze standardów kontroli zarządczej, przez które należy rozumieć czynności planistyczne, organizacyjne, wykonawcze i kontrolne, które są realizowane w zakresie identyfikacji ryzyka, jego analizy, oceny oraz reakcji na ryzyko.

