PIT-11 po Polskim Ładzie
Jednostki budżetowe, tak jak i inni pracodawcy, mają obowiązek po zakończeniu roku podatkowego wystawić informację PIT-11 i dostarczyć ją do 31 stycznia następującego po roku podatkowym do urzędu skarbowego, a do końca lutego do podatników. Rok 2022 r. był na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych rokiem szczególnym za sprawą Polskiego Ładu i niespotykanej wcześniej zmiany zasad opodatkowania w trakcie roku podatkowego. Dodatkowo, choć do pracowników sfery budżetowej mają zastosowanie ogólne zasady opodatkowania, to specyfika pracy, którą wykonują, np. w zakresie oświaty czy pomocy społecznej, sprawia, że zarówno rozliczenia podatkowe dokonywane w trakcie roku, jak i dopełnienie obowiązków w zakresie wystawienia i doręczenia informacji o przychodach, dochodach, kosztach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych często wiąże się w praktyce z powstaniem specyficznych problemów.
Czym jest PIT-11
PIT-11 to informacja o przychodach z innych źródeł oraz dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy składana przez płatników podatku dochodowego od osób fizycznych, a także niebędących płatnikami: rolników, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. Stanowi on dla podatników źródło wiedzy niezbędnej do sporządzenia zeznań rocznych. Ujmuje się w nich przychody, koszty, dochody oraz zaliczki z takich źródeł przychodu jak, m.in.:
- stosunek pracy,
- stosunek służbowy,
- działalność wykonywana osobiście, w tym z umowy o dzieło oraz czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich,
- należności z tytułu umowy zlecenia,
