Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.512.2022.1.NW

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania - budowa drogi.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania, w odniesieniu do wydatków poniesionych na inwestycje dotyczącą przebudowy drogi powiatowej (…) w miejscowości (...).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego, będzie ubiegać się o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje typu „(…)” w ramach poddziałania „(…)” w ramach działania „(…)”, objętego PROW na lata 2014—2020. Wniosek z dniem 16 grudnia 2022 r. zostanie złożony do Instytucji Zarządzającej, w związku z tym Powiat nie ma jeszcze decyzji o przyznaniu dofinansowania i podpisanej umowy o wnioskowane dofinansowanie. Wniosek Powiatu będzie obejmować przebudowę drogi prowadzącej do domostw mieszkańców, szkoły, kościoła (tj. budynków użyteczności publicznej). W ramach inwestycji wykonana zostanie przebudowa drogi z nawierzchni bitumicznej, wbudowanie studni kanalizacji deszczowej, chodnika z kostki betonowej, oznakowanie poziome i pionowe jezdni, ustawienie barier ochronnych stalowych.

Celem inwestycji jest poprawa dostępu dla mieszkańców wsi (…), jak i okolicznych miejscowości do usług społeczno-kulturalnych poprzez przebudowę drogi. Inwestycja po zrealizowaniu będzie służyła wszystkim mieszkańcom i innym osobom korzystającym z przedmiotowej drogi. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 t. j.). Powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednocześnie w myśl art. 4 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania Powiatu należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze ponadgminnym m.in. zadania obejmują sprawy edukacji publicznej, kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, transportu zbiorowego i dróg publicznych, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej. W ramach realizacji ww. zadania przewiduje się pokrycie również podatku od towaru i usług uznanego jako koszt kwalifikowany. Projekt realizowany będzie przez Zarząd Dróg Powiatowych w (…) — jednostkę organizacyjną Powiatu. Celem realizowanego projektu jest wzmocnienie konstrukcji drogi i stworzenie bezpiecznego połączenia komunikacyjnego na terenie ww. miejscowości. Efektem przedsięwzięcia będzie przebudowanie powiatowej drogi publicznej, która jest udostępniona użytkownikom nieodpłatnie. Powstałe mienie nie było, nie jest i nie będzie wykorzystywane do wykonywania sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, związanych z realizowaną inwestycją, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.),w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 ww. ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zatem towary i usługi, jakie będą nabywane w związku z realizacją projektu w żaden sposób nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jako nabywca w fakturach wystawianych przez wykonawców i dostawców będzie figurować Powiat, a jako odbiorca Zarząd Dróg Powiatowych w (…). Wynika to z faktu, iż w okresie realizacji inwestycji istnieje konieczność scentralizowania rozliczeń podatku VAT. Centralizacja rozliczeń nastąpiła na mocy uchwały (…) Zarządu Powiatu z dnia (…) z dniem 1 stycznia 2017 r. Tym samym Powiat nie będzie mógł odzyskać w całości, ani w części podatku od towarów i usług poniesionego na zrealizowaną inwestycję.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00