Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.234.2022.2.MPU

Dotyczący obowiązku zapłaty podatku akcyzowego w związku ze zużyciem wyprodukowanej energii i obowiązku rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pani wniosek z 13 października 2022 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący obowiązku zapłaty podatku akcyzowego w związku ze zużyciem wyprodukowanej energii i obowiązku rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego, wpłynął 19 października 2022 r.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 28 grudnia 2022 r. (wpływ 28 grudnia 2022 r.) oraz pismem z które wpłynęło 30 grudnia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (ostatecznie sprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawczyni prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług krótkotrwałego zakwaterowania w obiektach turystycznych.

Dla prowadzonej działalności gospodarczej zostały wybudowane domki turystyczne. Dodatkowo aby zracjonalizować koszty związane z energią elektryczną (w tym koszty ogrzewania budynków) Wnioskodawczyni zainstalowała panele fotowoltaiczne – instalacja PV o mocy 20 kW, zamontowana na budynku.

Właścicielem instalacji – paneli jest firma leasingowa, Wnioskodawczyni jest ich użytkownikiem. Strony zawarły umowę leasingu tzw. „operacyjnego”, na okres 60 miesięcy, z możliwością przedłużenia do 63 miesięcy.

Wyprodukowaną energię elektryczną Wnioskodawczyni zużywa na potrzeby działalności gospodarczej, ale ze względu na brak własnych magazynów energii, instalacja jest włączona do sieci energetycznej. Wnioskodawczyni jest tzw. prosumentem.

Wnioskodawczyni jest nabywcą końcowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.). Umowa ze sprzedawcą energii, na mocy której instalacja jest przyłączona do sieci została zawarta przez Wnioskodawczynię na firmę (…) (jednoosobowa działalność gospodarcza). Wyprodukowana, a nieskonsumowana nadwyżka energii elektrycznej jest przesyłana do sieci w celu zmagazynowania. Nadwyżki energii elektrycznej są opodatkowywane przez dystrybutora energii elektrycznej w momencie ich zużycia, co przedstawia każdorazowo faktura VAT otrzymywana od sprzedawcy energii.

Pytania

1.      Czy Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego w związku ze zużyciem wyprodukowanej energii?

2.      Czy Wnioskodawczyni jest zobowiązana do rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego?

Pani stanowisko w sprawie

Ad. 1

Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że w związku z produkowaną i zużywaną energią elektryczną nie jest zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego, ze względu na treść art. 13 ust. 1 ustawy w związku z § 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28.06.2022 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz.1178 ze zm.):

1.Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

Zdaniem Wnioskodawczyni zwolnieniem od akcyzy objęte jest zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o mocy nieprzekraczającej 1 MW, przez nią, jako podmiot który zużywa ta energię na potrzeby prowadzonej działalności w zakresie świadczenia usług krótkotrwałego zakwaterowania, w ramach którego musi udostępniać gościom możliwość korzystania z energii elektrycznej. Wnioskodawczyni uważa, że jest zwolniona od płacenia akcyzy z tytułu wyprodukowanej i zużytej energii elektrycznej i nie zmienia tego fakt, że nadmiar energii dostarczany jest do operatora, z którym została podpisana umowa (istnieje taki obowiązek).

Ad. 2

Wnioskodawczyni uważa, że nie ma obowiązku rejestracji do celów podatku akcyzowego, gdyż ustawodawca powiązał obowiązek rejestracji z obowiązkiem zapłaty podatku w należnej wysokości oraz parametrów technicznych zastosowanych u podmiotów produkujących energię elektryczną. Wskazuje, że z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, gdy energia wyprodukowana jest używana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości nie powstaje obowiązek rejestracji dla celów podatku akcyzowego. Wnioskodawczyni spełnia powyższe warunki, dlatego też nie jest zobowiązana do rejestracji do celów podatku akcyzowego.

Ocena stanowiska:

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku ściśle względem sformułowanych pytań jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm., dalej jako „ustawa”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.

Stosownie do art. 2 pkt 19 ustawy:

Nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 716, z późn. zm.), z wyłączeniem:

a)spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 312 oraz z 2021 r. poz. 1505) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

b)towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2021 r. poz. 328, 355, 680, 1505, 1595 i 2140),

c)giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

d)spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy:

Sprzedaż oznacza czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.

Jak wynika z art. 9 ust. 1-3 ustawy:

1. W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3)zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4)zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5)import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6)zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

2. Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

3.    Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie natomiast do art. 11 ust. 1 i 2 ustawy:

1. W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1)z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;

3)z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;

4)z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

2. Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:

1)podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

a)wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,

b)wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

c)wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

d)dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu;

2)podmiot zużywający nieprowadzący działalności gospodarczej, niebędący osobą fizyczną, zamierzający zużywać wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-3 - przed dniem pierwszego nabycia tych wyrobów;

3)podmiot, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, do którego są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a - przed dniem wykonania pierwszej czynności w ramach niszczenia wyrobów akcyzowych;

4)podmiot, który zamierza prowadzić działalność gospodarczą jako:

a)pośredniczący podmiot węglowy,

b)pośredniczący podmiot gazowy

przed dniem rozpoczęcia tej działalności;

5)podmiot, który został wyznaczony jako podmiot reprezentujący, o którym mowa w:

a)art. 13 ust. 5 - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego przez odpowiednio nabywcę końcowego lub finalnego nabywcę gazowego,

b)art. 13 ust. 5a - przed dniem rozpoczęcia działalności jako podmiot reprezentujący.

Na podstawie art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Zgodnie z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. (na podstawie art. 1 pkt 3 lit a ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw Dz.U. z 2022 r. poz. 2707):

Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383 i 2370) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

W myśl art. 24 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1)upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony – po miesiącu, w którym wystawiono fakturę – w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie – upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument – w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3)nastąpiło zużycie energii elektrycznej – w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

Na podstawie art. 24 ust. 3 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. (na podstawie art. 1 pkt 7 ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym):

Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Na podstawie § 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz.1178 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

1.Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

2.W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610 i 1093) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Na podstawie § 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1178 i 2501) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.(nadanym przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego - (Dz. U. z 2022 r. poz. 2851):

1.Zwalnia się od akcyzy zużycie energii przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383, 2370 i 2687) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy.

2.W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz. U. z 2022 poz. 1378 ze zm.; zwana dalej „ustawą o OZE”):

Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego, Wnioskodawczyni prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług krótkotrwałego zakwaterowania w obiektach turystycznych.

Dla prowadzonej działalności gospodarczej zostały wybudowane domki turystyczne. Dodatkowo aby zracjonalizować koszty związane z energią elektryczna (w tym koszty ogrzewania budynków) Wnioskodawczyni zainstalowała panele fotowoltaiczne – instalacja PV o mocy 20 kW, zamontowana na budynku.

Właścicielem instalacji – paneli jest firma leasingowa, Wnioskodawczyni jest ich użytkownikiem. Strony zawarły umowę leasingu tzw. ,,operacyjnego”, na okres 60 miesięcy, z możliwością przedłużenia do 63 miesięcy.

Wyprodukowaną energię elektryczną Wnioskodawczyni zużywa na potrzeby działalności gospodarczej, ale ze względu na brak własnych magazynów energii, instalacja jest włączona do sieci energetycznej.

Wnioskodawczyni jest nabywcą końcowym. Umowa ze sprzedawcą energii, na mocy której instalacja jest przyłączona do sieci została zawarta przez Wnioskodawczynię na firmę (…) (jednoosobowa działalność gospodarcza). Wyprodukowana, a nieskonsumowana nadwyżka energii elektrycznej jest przesyłana do sieci w celu zmagazynowania. Nadwyżki energii elektrycznej są opodatkowywane przez dystrybutora energii elektrycznej w momencie ich zużycia, co przedstawia każdorazowo faktura VAT otrzymywana od sprzedawcy energii.

Wątpliwości Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 1 dotyczą obowiązku zapłaty podatku akcyzowego.

W art. 9 ustawy wyszczególnione zostały czynności związane z energią elektryczną, stanowiące przedmiot opodatkowania akcyzą. Wśród nich, w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy, wymienione zostało zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię. Oznacza to, że w przedstawionych okolicznościach stanu faktycznego wystąpi czynność podlegająca – co do zasady – opodatkowaniu akcyzą, wskazana w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy, z tytułu której na Wnioskodawczyni będzie co do zasady ciążył obowiązek zapłaty podatku akcyzowego.

Nie jest natomiast przedmiotem opodatkowania akcyzą wprowadzenie do sieci nadwyżek energii elektrycznej przez nabywcę końcowego w celu ich zmagazynowania. Przedmiotem opodatkowania będzie natomiast odebranie tych nadwyżek – stanowić będzie sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu, tj. stanowić będzie czynność, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy, a tym samym sprzedawca (co do zasady podmiot posiadający koncesję) obowiązany jest do opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedanej energii elektrycznej (pobranej z sieci przez nabywcę końcowego).

Jednocześnie jak wynika z opisu stanu faktycznego moc instalacji fotowoltaicznej, w której wytwarzana jest energia elektryczna, i następnie zużywana przez Wnioskodawczynię, nie przekracza 1 MW. Okoliczność dotycząca mocy generatorów (instalacji fotowoltaicznych), w których wytwarzana i zużywana jest energia elektryczna ma kluczowe znaczenie dla możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie § 5 rozporządzenia. Należy zauważyć, że do zastosowania zwolnienia od akcyzy dla wytwarzanej i zużywanej przez Panią energii elektrycznej nie będzie odnosił się warunek zawarty w § 5 ust. 2 rozporządzenia, ponieważ energia promieniowania słonecznego jest jednym z odnawialnych źródeł energii, w rozumieniu ustawy o OZE. Wobec powyższego w okolicznościach przedstawionego stanu faktycznego będzie Pani mogła – na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia – korzystać ze zwolnienia od akcyzy względem zużywanej energii elektrycznej, wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej o mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie będzie wprowadzana do sieci w celu zmagazynowania.

Oceniając stanowisko należy zatem wskazać, że Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego w związku ze zużyciem wyprodukowanej energii ponieważ spełnione będą warunki do zastosowania zwolnienia na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia znajdującego zastosowanie w zakresie tej energii elektrycznej, którą Wnioskodawczyni zużyje na własne potrzeby i nie wprowadzi do sieci w celu zmagazynowania.

Mając zatem na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania oznaczonego nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Z kolei w odniesieniu do zobowiązania do rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego należy wskazać, że obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku akcyzowego spoczywa na podmiotach zamierzających wykonywać m.in. czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.

Jednocześnie z obowiązku rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) wyłączone są podmioty, które produkują energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego Wnioskodawczyni produkuje energię elektryczną w instalacji o mocy nie przekraczającej 1 MW.

Tym samym nie będzie ciążył na Wnioskodawczyni obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy, ponieważ w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni ściśle w zakresie pytania oznaczonego nr 2 zgodnie z którym w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawczyni nie ma obowiązku rejestracji do celów podatku akcyzowego – należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie odnośnie przedstawionych przez Panią pytań, Pani sytuacji prawno-podatkowej i została wydana w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego. Przedmiotem analizy nie były natomiast objęte dołączone do wniosku dokumenty, gdyż w toku postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej Organ nie jest upoważniony do analizy i oceny załączonych do wniosku dokumentów.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona wdecyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2561 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00