Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.545.2022.1.KP

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży gotowych posiłków i dań (PKWiU 10.85).

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży gotowych posiłków i dań (PKWiU 10.85).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan obywatelem Polski, posiadającym miejsce zamieszkania na terenie Rzeczpospolitej Polskiej (rezydent podatkowy zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT). Prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą, jest Pan czynnym podatnikiem VAT. Przez wzgląd na wykonywane dotąd czynności, nie miał Pan obowiązku zainstalowania kasy rejestrujące i prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu tego urządzenia, o czym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.

Planuje Pan rozpocząć prowadzenie działalności (dodatkowy zakres niż dotychczas) polegającej na sprzedaży za pośrednictwem internetu (tj. na odległość) gotowych posiłków i dań (PKWiU 10.85). Posiłki i dania będą przygotowywane w ramach Pana działalności, tj. nie będzie Pan zlecał podwykonawcom wykonania kompletnych dań i posiłków. Ewentualne zlecenia wykonania konkretnych czynności, czy dostawy towarów na inne podmioty prowadzące pozarolniczą działalność gospodarcza, mogą dotyczyć dostarczenia półproduktów, opakowań, etc. niezbędnych do przygotowania posiłków i dań, czy też funkcjonowania Pana pozarolniczej działalności gospodarczej.

Klientami będą zarówno osoby fizyczne nieprowadzące pozarolniczej działalności gospodarczej, jak i inne podmioty (w tym przedsiębiorcy, osoby prawne, fizyczne, inne). Klient będzie mógł zamówić sobie posiłek lub danie wyłącznie poprzez stronę internetową, która zostanie stworzona w tym celu. Przy wyborze zamówienia będzie mógł określić m.in. żądaną kaloryczność posiłku, częściowo jego skład (np. czy ma być mięsny, czy wegetariański), ilość posiłków, które chce zamówić (tj. czy jeden/kilka posiłków jednorazowo, czy na konkretny okres), inne preferencje. Jednocześnie posiłek lub danie nie będzie dostarczane zaraz po złożonym zamówieniu, tj. nie będzie ciepłe, ani nie będzie spożywane bezpośrednio po zamówieniu. Zamówienie posiłków lub dań przez Klienta będzie musiało następować z kilkudniowym wyprzedzeniem. Będzie to jedyna możliwość zakupu posiłków i dań, które będzie Pan przygotowywał. Nie będzie możliwości konsumpcji tych posiłków i dań na miejscu, tj. w siedzibie Pana firmy. Siedziba Pana firmy nie będzie przystosowana do spożywania posiłków na miejscu (nie ma tam umożliwiającej do tego infrastruktury, np. krzesła, stoliki) - będzie się tam odbywać wyłącznie produkcja posiłków. Nie taki będzie też model biznesowy planowanego projektu. Nie będzie także możliwości zakupu posiłku w siedzibie firmy „na wynos” oraz jego konsumpcji bezpośrednio po takim nabyciu. Jak Pan wskazał powyżej, Klienci nie będą mieli możliwości takiej formy zakupu posiłku. Będą mogli nabyć go wyłącznie on-line i to z kilkudniowym wyprzedzeniem i zaplanowaną dostawą pod wskazany adres.

Zapłata za posiłek przez Klienta zawsze odbywać będzie się bezgotówkowo (przelew, (...), (...), karta kredytowa, etc.). Nigdy nie będzie dochodziło do fizycznego kontaktu Pana osoby z Klientem przy nabywaniu posiłków i dań. Wyłącznym kanałem sprzedaży będzie kanał on-line. Każdą dokonaną płatność będzie można przypisać do konkretnego zamówienia, tj. będzie można zidentyfikować ją do konkretnego Klienta (osoby, firmy, etc.) oraz do konkretnego zamówienia (jakie posiłki lub dania zamówił, w jakim terminie).

Posiłki lub dania będą zawsze dostarczane pod wybrany przez Klienta adres dostawy. Dostawy będzie dokonywał wykonawca, z którym ma Pan zamiar podpisać umowę mającą na celu dostarczanie przygotowanych przez Pana posiłków i dań. Każde będzie składało się z co najmniej dwóch składników (nie licząc przypraw) po niezbędnej (z wyłączeniem warzyw, owoców, nabiału i pożywienia, które do spożycia nie wymaga obróbki termicznej) obróbce termicznej. Danie będzie pakowane w pudełko przy wykorzystaniu technologii (...) ((...) - pakowanie w zmodyfikowanej atmosferze) i będzie miało przypisaną etykietę wskazującą na jego szczegółowy skład, kaloryczność, alergeny, tak aby Klient miał pełne dane, jaki posiłek czy danie zakupił. W teorii każde z dań będzie możliwe do spożycia bez dodatkowej termicznej obróbki, niemniej jednak przez wzgląd na walory smakowe ciepłych posiłków, niezgodne z logiką byłoby spożywanie ich w takiej formie. Zatem należy uznać, że posiłki i dania nie są przygotowane do bezpośredniego spożycia (nie taki jest cel i założenie ich dostarczania). Potrzebne jest tu działanie Klienta polegające na wyciagnięciu dania z pojemników, ich podgrzaniu, przygotowaniu do spożycia. Konsument zamawiając posiłek będzie akceptował regulamin jego zakupu i dostawy, z którego będzie wynikać, że wyraża żądanie wystawienia faktury w formie elektronicznej i dostarczenia jej w formie elektronicznej na wskazany adres e-mail.

Pytania

1)Czy w przypadku dostawy gotowych dań i posiłków (PKWiU 10.85) na odległość, gdzie nabywcą będzie osoba fizyczna nieprowadząca pozarolniczej działalności gospodarczej, istnieje obowiązek ewidencjonowania tej sprzedaży za pośrednictwem kasy rejestrującej?

2)Czy w przypadku ewidencjonowania na kasie rejestrującej dostawy gotowych dań i posiłków (PKWiU 10.85) na odległość, gdzie nabywcą będzie osoba fizyczna nieprowadząca pozarolniczej działalności gospodarczej i wystawienia na żądanie tego Klienta wyrażone w jakiejkolwiek formie (np. poprzez zaakceptowanie tego przy zamawianiu posiłku za pośrednictwem strony internetowej) faktury dokumentującej taką sprzedaż, paragon dokumentujący tą sprzedaż musi być wydawany nabywcy?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1

W przypadku dostawy gotowych dań i posiłków (PKWiU 10.85) na odległość, gdzie nabywcą będzie osoba fizyczna nieprowadząca pozarolniczej działalności gospodarczej, nie istnieje obowiązek ewidencjonowania tej sprzedaży za pośrednictwem kasy rejestrującej. Sprzedaż ta może korzystać ze zwolnienia od ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

Zgodnie z regulacją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Bez wątpienia w opisywanym przypadku będziemy mieli do czynienia z dostawą towarów, tj. gotowych dań i posiłków (PKWiU 10.85). Aktywność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pod warunkiem, że podmiot który tego dokonuje może zostać uznany za podatnika VAT.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Wskazana powyżej definicja „podatnika” związana jest także z brzmieniem art. 15 ust. 2 ww. aktu prawnego, w myśl którego działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W Pana ocenie planowana przez Pana aktywność (tj. dostawa gotowych dań i posiłków) stanowić będzie czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Analizując kolejne zapisy ustawy o VAT przy przedmiotowym zagadnieniu, niezbędnym będzie także odniesienie się do regulacji art. 111 ust. 1. Czytamy tam, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (na potrzeby niniejszego wniosku podmioty te określone będą jako Konsumenci) są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W ustępie 1b ww. jednostki redakcyjnej ustawy o VAT, ustawodawca wskazuje, że w ramach prowadzonej ewidencji, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

Prowadzenie ewidencji sprzedaży na rzecz Konsumentów, przy zastosowaniu kas rejestrujących jest zasadą. Zasada ta może być natomiast modyfikowana przez zapisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.). Mianowicie w § 2 ust. 1 tego aktu wykonawczego, czytamy, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku do ww. rozporządzenia zatytułowanym „czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania”, prawodawca pod poz. 36 wskazał, że zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Podsumowując elementy, które muszą być spełnione łącznie, aby transakcja dostawy towaru wykonana na rzecz Konsumenta nie podlegała ewidencjonowaniu na kasie, to:

dostawa towaru na odległość (w systemie wysyłkowym),

całość zapłaty za towar otrzymany m.in. za pośrednictwem banku,

jednoznaczna możliwość określenia jakiej transakcji, dotyczy uzyskana zapłata oraz na czyją rzecz była realizowana (tj. kim jest Konsument),

W przypadku kumulatywnego występowania ww. przesłanek, a contratio brak którejkolwiek z nich wyklucza możliwość stosowania zwolnienia. Cel prawodawcy wprowadzenia takiego zwolnienia wydaje się być klarowny. To jest brak obowiązku ewidencjonowania na kasie sprzedaży, której wszystkie kluczowe elementy (jaki towar, komu sprzedany, za jaką cenę) mogą podlegać kontroli w sposób gwarantujący rzetelność poprawnego rozliczania się z budżetem państwa, w inny sposób niż poprzez ujmowanie sprzedaży na kasie rejestrującej. Gwarancję tą daje przede wszystkim bezgotówkowy charakter obrotu, który dodatkowo prowadzony jest poprzez rachunek bankowy sprzedawcy.

Podobny charakter zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży, ujęty został w poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia. Czytamy tam, że ewidencji na kasie nie podlega świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Zwolnienie to ma tożsamy charakter, aczkolwiek dotyczy sprzedaży usług, a nie towarów. Jednocześnie w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. i) ww. rozporządzenia, czytamy, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w m.in. w załączniku do tego rozporządzenia, o czym wspomniano powyżej, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering).

W Pana ocenie, regulacja ta nie znajduje jednak zastosowania w Pana sprawie. Nie planuje Pan świadczyć usług związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), o których tam mowa. Jak wskazano powyżej, planuje Pan prowadzić sprzedaż gotowych dań i posiłków (PKWiU 10.85). Wskazane wyłączenie nie znajduje więc do Pana zastosowania.

Jak wspomniano, Konsument przy wyborze zamówienia będzie mógł określić m.in. żądaną kaloryczność posiłku, częściowo jego skład (np. czy ma być mięsny, czy wegetariański), ilość posiłków, które chce zamówić (tj. czy jeden/kilka posiłków jednorazowo, czy na konkretny okres), inne preferencje. Jednocześnie posiłek lub danie nie będzie dostarczane zaraz po złożonym zamówieniu, tj. nie będzie ciepłe, ani nie będzie spożywane bezpośrednio po zamówieniu. Zamówienie posiłków lub dań przez Konsumenta będzie musiało następować z kilkudniowym wyprzedzeniem. Będzie to jedyna możliwość zakupu posiłków i dań, które będzie Pan przygotowywał. Nie będzie możliwości konsumpcji tych posiłków i dań na miejscu, tj. w siedzibie Pana firmy. Siedziba Pana firmy nie będzie przystosowana do spożywania posiłków na miejscu (nie ma tam umożliwiającej tego infrastruktury, np. krzesła, stoliki) - będzie się tam odbywać wyłącznie produkcja posiłków. Nie będzie także możliwości zakupu posiłku w siedzibie firmy „na wynos” oraz jego konsumpcji bezpośrednio po takim nabyciu.

Podsumowując, w przypadku dostawy gotowych dań i posiłków (PKWiU 10.85) na odległość, gdzie nabywcą będzie osoba fizyczna nieprowadząca pozarolniczej działalności gospodarczej, nie istnieje obowiązek ewidencjonowania tej sprzedaży za pośrednictwem kasy rejestrującej. Sprzedaż ta może korzystać ze zwolnienia od ewidencjonowania na kasie rejestrującej w oparciu o zapisy poz. 36 załącznika do ww. rozporządzenia.

Ad 2

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (na potrzeby niniejszego wniosku podmioty te określone będą jako Konsumenci) są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a)w postaci papierowej lub

b)za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Prowadzenie ewidencji sprzedaży na rzecz Konsumentów, przy zastosowaniu kas rejestrujących jest zasadą. Zasada ta może być natomiast modyfikowana przez zapisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.). Mianowicie w § 2 ust. 1 tego aktu wykonawczego, czytamy, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Pytanie w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia przy ewidencjonowaniu sprzedaży na kasie w Pana przypadku zostało opisane we wcześniejszej części wniosku i Organ wyda w tym zakresie rozstrzygnięcie.

Natomiast przedmiotowe pytanie, dotyczy właśnie sytuacji, w której sprzedaż na kasie rejestrującej będzie mimo wszystko ujęta (nawet jeśli będą istniały podstawy do jej zwolnienia w oparciu o przepisy ww. rozporządzenia).

Zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy o VAT, podatnik na żądanie nabywcy towaru lub usługi jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż towaru lub usługi, jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Zaś w myśl art. 106g ust. 1 tego aktu, faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży. W przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej podatnik dokonujący sprzedaży przesyła je lub udostępnia nabywcy -zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

W myśl art. 106h ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż.

Natomiast jak stanowi art. 106n ust. 1 ustawy o VAT, stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury. Z opisu sprawy wynika, że Klient może wyrazić w jakiejkolwiek formie (np. poprzez zaakceptowanie tego przy zamawianiu posiłku za pośrednictwem strony internetowej) żądanie otrzymania faktury dokumentującej sprzedaż.

Pana zdaniem w przedstawionej przez Pana sytuacji, Klient wyraża żądanie wystawienia faktury do dokonanego zakupu, co spełnia przesłanki wskazane w art. 106b ust. 3 ustawy o VAT. Dlatego też należy stwierdzić, że zamiast paragonu fiskalnego ma Pan prawo do wystawienia faktury oraz wydania klientowi wyłącznie faktury zachowując paragon fiskalny we własnej dokumentacji.

Podsumowując, w przypadku ewidencjonowania na kasie rejestrującej dostawy gotowych dań i posiłków (PKWiU 10.85) na odległość, gdzie nabywcą będzie osoba fizyczna nieprowadząca pozarolniczej działalności gospodarczej i wystawienia na żądanie tego Klienta wyrażone w jakiejkolwiek formie (np. poprzez zaakceptowanie tego przy zamawianiu posiłku za pośrednictwem strony internetowej) faktury dokumentującej taką sprzedaż, paragon dokumentujący tą sprzedaż nie musi być wydawany nabywcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2242 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Jak stanowi § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Pod poz. 36 ww. załącznika wymieniono:

Dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 powołanego rozporządzenia.

I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1) dostawy:

a) gazu płynnego,

b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ,,ustawą'',

k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów;

2) świadczenia usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h) doradztwa podatkowego,

i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l) związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne.

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),

przedmiotem dostawy nie są towary, jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do niego.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą, jest Pan czynnym podatnikiem VAT. Przez wzgląd na wykonywane dotąd czynności, nie miał Pan obowiązku zainstalowania kasy rejestrujące i prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu tego urządzenia, o czym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. Planuje Pan rozpocząć prowadzenie działalności (dodatkowy zakres niż dotychczas) polegającej na sprzedaży za pośrednictwem internetu (tj. na odległość) gotowych posiłków i dań (PKWiU 10.85). Posiłki i dania będą przygotowywane w ramach Pana działalności, tj. nie będzie Pan zlecał podwykonawcom wykonania kompletnych dań i posiłków. Ewentualne zlecenia wykonania konkretnych czynności, czy dostawy towarów na inne podmioty prowadzące pozarolniczą działalność gospodarcza, mogą dotyczyć dostarczenia półproduktów, opakowań, etc. niezbędnych do przygotowania posiłków i dań, czy też funkcjonowania Pana pozarolniczej działalności gospodarczej. Klientami będą m.in. osoby fizyczne nieprowadzące pozarolniczej działalności gospodarczej. Dostawy będzie dokonywał wykonawca, z którym ma Pan zamiar podpisać umowę mającą na celu dostarczanie przygotowanych przeze Pana posiłków i dań.

Zapłata za posiłek przez Klienta zawsze odbywać będzie się bezgotówkowo (przelew, (...), (...), karta kredytowa, etc.). Nigdy nie będzie dochodziło do fizycznego kontaktu Pana osoby z Klientem przy nabywaniu posiłków i dań. Wyłącznym kanałem sprzedaży będzie kanał on-line. Każdą dokonaną płatność będzie można przypisać do konkretnego zamówienia, tj. będzie można zidentyfikować ją do konkretnego Klienta (osoby, firmy, etc.) oraz do konkretnego zamówienia (jakie posiłki lub dania zamówił, w jakim terminie).

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy ma Pan wątpliwości m.in. czy w przypadku dostawy gotowych dań i posiłków (PKWiU 10.85) na odległość, gdzie nabywcą będzie osoba fizyczna nieprowadząca pozarolniczej działalności gospodarczej, istnieje obowiązek ewidencjonowania tej sprzedaży za pośrednictwem kasy rejestrującej.

W odpowiedzi na zadane pytanie w pierwszej kolejności należy ponownie wskazać, że § 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienione w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej. Wyłączenie to dotyczy jednak konkretnych wskazanych przez ustawodawcę czynności. Natomiast w stosunku do pozostałych czynności, innych niż wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia, podatnicy mogą korzystać z innych tytułów zwolnienia (podmiotowo-przedmiotowych, określonych w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4, oraz przedmiotowych, określonych w § 2 rozporządzenia), o ile spełniają warunki dla nich przewidziane.

Wskazał Pan, że będzie Pan dokonywał sprzedaży za pośrednictwem internetu (tj. na odległość) gotowych posiłków i dań, które klasyfikuje Pan zgodnie z PKWiU 10.85.

Zatem z opisu sprawy nie wynika, aby Pan zamierzał świadczyć usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering), o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. i) rozporządzenia. Bowiem dania i posiłki, które będzie Pan sprzedawał sklasyfikował Pan pod symbolem PKWiU 10.85 – zatem symbol odnoszący się do sprzedaży gotowych posiłków i dań a nie symbol PKWiU ex 56.10 jako usługi związanej z wyżywieniem.

Jak wyżej wskazano dostawa towarów w systemie wysyłkowym może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika, w sytuacji gdy m.in. dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek dostawcy towaru w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem). Z opisu sprawy wynika, że wymagane warunki do skorzystania z analizowanego zwolnienia są spełnione.

Odnosząc się zatem do sprzedaży będącej przedmiotem Pana wątpliwości, tj. sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem internetu (tj. na odległość) gotowych posiłków i dań (PKWiU 10.85) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wskazać należy, że zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające – na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika do niego – zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów. Dostawa dokonana jest w systemie wysyłkowym, dostawca otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Ponadto przedmiotem sprzedaży nie są towary o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, gdyż sprzedawane przez Pana posiłki skalsyfikowane zostały przez Pana do grupowania o symbolu PKWiU 10.85 jako dostawa gotowych dań i posiłków. Przy czym, w myśl aktualnie obowiązujących przepisów zwolnienie na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia będzie obowiązywało do 31 grudnia 2023 r.

Pana wątpliwości dotyczą również kwestii, czy w przypadku ewidencjonowania na kasie rejestrującej dostawy gotowych dań i posiłków (PKWiU 10.85) na odległość, gdzie nabywcą będzie osoba fizyczna nieprowadząca pozarolniczej działalności gospodarczej i wystawienia na żądanie tego Klienta wyrażone w jakiejkolwiek formie (np. poprzez zaakceptowanie tego przy zamawianiu posiłku za pośrednictwem strony internetowej) faktury dokumentującej taką sprzedaż, paragon dokumentujący tą sprzedaż musi być wydawany nabywcy.

Odnosząc się do zadanego przez Pana pytania należy wskazać, że w myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:

1) wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a) w postaci papierowej lub

b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Sposób prowadzenia przez podatników ewidencji oraz warunki używania kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.) zwanego dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 2 pkt 16 ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o paragonie fiskalnym albo fakturze - rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży.

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia:

Podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje wymienione odpowiednio w art. 111 ust. 6a lub w art. 145a ust. 2 ustawy oraz wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas, wyłącznie w trybie fiskalnym pracy tej kasy, po dokonaniu jej fiskalizacji.

Natomiast w myśl § 6 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia:

Podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12.

Przepis § 25 ust. 1 rozporządzenia wymienia enumeratywnie katalog danych, które powinien zawierać paragon fiskalny w przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii.

Z cytowanego wyżej art. 111 ust. 1 ustawy jednoznacznie wynika, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej ciąży na podatnikach dokonujących sprzedaży na rzecz dwóch rodzajów podmiotów, mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Należy podkreślić, że obowiązek ten dotyczy wyłącznie sprzedaży, która została dokonana na rzecz tych wyżej wymienionych podmiotów. Tym samym obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej nie wystąpi w przypadku sprzedaży na rzecz innych podmiotów, bowiem sprzedaż na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (w tym osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) należy udokumentować fakturą. Jednocześnie przepisy ustawy nie zabraniają ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących na rzecz ww. podmiotów. W takim przypadku należy pamiętać, że ustawodawca do takiej sprzedaży przewidział określone warunki ewidencyjne.

Zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

W myśl art. 2 pkt 32 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze elektronicznej - rozumie się przez to fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.

Stosownie do art. 106n ust. 1 ustawy:

Stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Zatem stosowanie przesyłu elektronicznego faktur wymaga uprzedniej akceptacji przez odbiorcę dla takiego sposobu przekazywania tego dokumentu. Jednocześnie należy wskazać, że nie istnieją żadne szczególne wymogi dotyczące samej formy i treści akceptacji wysyłania, w tym udostępniania faktur w formie elektronicznej przez odbiorcę faktur. Szczegółowe kwestie w zakresie sposobu wyrażenia lub cofnięcia zgody przez odbiorcę na przesyłanie faktur w formie elektronicznej pozostają w gestii stron i stanowią element umowy przez nie zawartej.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Zgodnie z art. 106b ust. 2 ustawy:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Jak stanowi art. 106b ust. 3 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów – co do zasady – podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Zatem ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT.

Niemniej jednak, stosownie do art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy, na zgłoszone w odpowiednim terminie żądanie nabywcy (niebędącego podatnikiem), podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż. Zasada ta nie dotyczy czynności wymienionych w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy.

Zgodnie z brzmieniem art. 106e ust. 1 ustawy:

Faktura powinna zawierać m.in.:

1)datę wystawienia;

2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b; (…).

Na podstawie art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy wskazano, że:

Faktura może nie zawierać w przypadku gdy kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo kwoty 100 euro, jeżeli kwota ta określona jest w euro - danych określonych w ust. 1 pkt 3 dotyczących nabywcy i danych określonych w ust. 1 pkt 8, 9 i 11-14, pod warunkiem że zawiera dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku.

Wskazany wyżej przepis art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT, reguluje więc sytuację, w której dokument (paragon fiskalny), ewidencjonujący sprzedaż na kwotę nie wyższą niż 450 zł lub 100 euro brutto, niezawierający pełnych danych wskazanych w art. 106e ust. 1 ustawy o VAT, może być uznany za fakturę określaną w praktyce jako faktura uproszczona.

Z kolei art. 106g ust. 1 ustawy stanowi, że:

Faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

Stosownie do art. 106h ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż.

Na mocy art. 106h ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 nie dotyczy sprzedaży dokumentowanej fakturą wystawianą przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadkach gdy wartość sprzedaży i kwota podatku są zaewidencjonowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy.

Zgodnie z art. 106h ust. 3 ustawy:

W przypadku gdy faktura w formie elektronicznej dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik zostawia w dokumentacji paragon dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę.

Zgodnie z art. 106h ust. 4 ustawy:

Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy paragon został uznany za fakturę wystawioną zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3.

Przedstawione wyżej przepisy wskazują, że podatnik może dokumentować każdą sprzedaż fakturą. Należy jednak podkreślić, że w przypadku sprzedaży osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, sprzedaż ta powinna być dokumentowana również przy pomocy kasy fiskalnej, a paragon powinien być załączony do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika.

Zaznaczenia wymaga, że kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową, ma ona charakter ewidencji sprzedaży. Ewidencja prowadzona za pomocą kasy rejestrującej jest niezależna od ewidencji, której prowadzenia wymagają inne przepisy w szczególności art. 109 ust. 3 ustawy. Ewidencja prowadzona przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy tylko części sprzedaży podatnika ściśle wskazanej w art. 111 ust. 1 ustawy. Jest to przede wszystkim sprzedaż niedokumentowana fakturami, czyli objęta wyjątkiem od zasady, że podatnik podatku VAT zobowiązany jest do wystawienia faktur wynikającym z art. 106b ust. 2 ustawy.

W sytuacji, kiedy dana sprzedaż zostanie udokumentowana fakturą wystawianą na żądanie nabywcy (osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej), wówczas podatnik ma obowiązek zaewidencjonowania jej w kasie rejestrującej niezależnie od faktu wystawienia faktury. Do kopii faktury należy „podpiąć” oryginał paragonu fiskalnego. Nabywca (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej) uzyskuje więc tylko fakturę, zaś paragon (fiskalny) pozostaje u sprzedawcy.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przywołane przepisy prawa, należy wskazać, że w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zasadą jest dokumentowanie takiej transakcji paragonem fiskalnym. Obowiązek wystawienia faktury w takich przypadkach istnieje wówczas, gdy nabywca wystąpi z takim żądaniem w odpowiednim terminie (art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT). W omawianej sprawie, Konsument zamawiając posiłek będzie akceptował regulamin jego zakupu i dostawy, z którego będzie wynikać, że wyraża żądanie wystawienia faktury w formie elektronicznej i dostarczenia jej w formie elektronicznej na wskazany adres e-mail. Zostaniecie zatem Państwo zobowiązani do wystawienia faktury na żądanie nabywcy towaru na podstawie art. 106b ust. 3 ustawy.

Ponadto należy zauważyć, że w momencie wysyłania faktury elektronicznej do nabywcy towaru, zostanie wystawiony paragon, który nie zostanie przekazany Konsumentowi. Wydrukowany paragon będzie zachowany w Pana dokumentacji. Spełniony zostanie zatem warunek zapisany w art. 106h ust. 3 oraz art. 111 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro akceptacja regulaminu oznacza zgłoszenie żądania uzyskania faktury, zamiast paragonu fiskalnego oraz wyrażenie zgody na otrzymywanie faktury w postaci elektronicznej, to należy się z Panem zgodzić, że będzie Pan miał prawo do wystawienia faktury oraz wydania klientowi wyłącznie faktury zachowując paragon fiskalny we własnej dokumentacji.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy zaznaczyć, że na Wnioskodawcy ciąży obowiązek prawidłowej klasyfikacji statystycznej czynności, które wykonuje/będzie wykonywał. Jednocześnie należy wskazać, że interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan czynności, które będzie wykonywał do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00