Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.182.2022.2.MK

Obowiązki związane ze zużyciem energii elektrycznej

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczące braku obowiązków związanych ze zużyciem energii elektrycznej, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z 3 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący obowiązków związanych ze zużyciem energii elektrycznej, wpłynął 9 sierpnia 2022 r. Uzupełnił go Pan pismem z 14 października 2022 r. (data wpływu 14 października 2022 r.), w odpowiedzi na wezwanie z 23 września 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sprecyzowany po uzupełnieniu wniosku)

[…] Wnioskodawca nabył wraz z żoną w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej dom jednorodzinny (bliźniak) […] (dalej: „Dom”). […] na dachu Domu zamontowano panele fotowoltaiczne o mocy 5,53 kW.

Umowę na wykonanie instalacji fotowoltaicznej zawarła żona Wnioskodawcy. Na żonę Wnioskodawcy zostały też wystawione faktury, które opłaciła, wykonując przelewy z jej rachunku bankowego. Żona Wnioskodawcy zamierza skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodemizacyjnego w postaci zainstalowania paneli fotowoltaicznych. Żona Wnioskodawcy nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG, której przedmiotem jest działalność prawnicza (69.10.Z). Wnioskodawca zamierza wprowadzić Dom do ewidencji środków trwałych i wykorzystać część Domu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. W konsekwencji może się zdarzyć, że wytworzona przez instalację fotowoltaiczną energia elektryczna zostanie wykorzystana np. do ładowania laptopa Wnioskodawcy czy zagotowania wody na kawę w czajniku elektrycznym dla klienta Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie ujmie wydatków poniesionych na zakup i montaż paneli fotowoltaicznych w kosztach uzyskania przychodu. Nie zamierza ujmować w kosztach uzyskania przychodu wydatków na energię elektryczną ani nie zamierza odliczać podatku naliczonego wykazanego na fakturach za energię elektryczną.

Wezwaniem z 23 września 2022 r. poproszono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie:

1)Czy instalacja fotowoltaiczna jest podłączona do sieci elektroenergetycznej;

2)Czy całość wytworzonej przez instalację energii elektrycznej jest wprowadzana do sieci;

3)Czy wyprodukowane, a nieskonsumowane nadwyżki energii elektrycznej, będą opodatkowane przez sprzedawcę lub dystrybutora energii elektrycznej;

4)Kto, tj. Wnioskodawca czy żona Wnioskodawcy, ma zawartą umowę ze sprzedawcą/dystrybutorem energii elektrycznej;

5)Czy na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, jest/będzie zainstalowane osobne urządzenie pomiarowo-rozliczeniowe;

6)Czy, a jeśli tak, w jaki sposób Wnioskodawca zamierza się rozliczać za zużytą energię elektryczną, w tym wytworzoną w instalacji fotowoltaicznej;

7)Czy Wnioskodawca dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, w zakresie innym niż objętym treścią wniosku, z tytułu których ciąży na Wnioskodawcy obowiązek rejestracji oraz składania deklaracji.

W uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego wskazano:

1)Instalacja fotowoltaiczna została podłączona do sieci elektroenergetycznej.

2)Część wytworzonej przez instalację fotowoltaiczną energii elektrycznej jest zużywana na bieżąco, a jedynie nadwyżka jest wprowadzana do sieci energetycznej.

3)Trudno jest Wnioskodawcy antycypować czy i w jakim zakresie sprzedawca lub dystrybutor energii elektrycznej wywiążą się z obowiązków podatkowych, natomiast co do zasady wyprodukowane, a nieskonsumowane nadwyżki energii elektrycznej, powinny zostać opodatkowane przez sprzedawcę lubdystrybutora energii elektrycznej.

4)Żona Wnioskodawcy zawarła umowę ze sprzedawcą energii elektrycznej.

5)Wnioskodawca nie zainstalował osobnego urządzenia pomiarowo-rozliczeniowego na potrzeby prowadzonej działalności i nie planuje takiej instalacji.

6)Wnioskodawca - tak jak wskazano we Wniosku - nie zamierza ujmować w kosztach uzyskania przychodu wydatków na energię elektryczną ani nie zamierza odliczać podatku naliczonego wykazanego na fakturach za energię elektryczną.

7)Wnioskodawca nie dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w zakresie innym niż objętym treścią wniosku.

Natomiast, w celu uniknięcia wątpliwości przedmiotem wniosku jest m.in. określenie przez Organ czy Wnioskodawca podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w zakresie objętym treścią Wniosku.

Pytania

1)Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będą ciążyć na Wnioskodawcy obowiązki akcyzowe w zakresie energii elektrycznej w postaci obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku akcyzowego, obowiązku składania deklaracji na podatek akcyzowy, obowiązku płacenia podatku akcyzowego i obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej?

2)Jeśli w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie zobowiązany do składania deklaracji na podatek akcyzowy, to czy właściwym będzie formularz ACK-ZK [winno być AKC-KZ] i co należy wpisać w pozycji dotyczącej ilości wyrobów?

Pana stanowisko w sprawie

1)W ocenie Podatnika w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie będą ciążyć na Wnioskodawcy obowiązki akcyzowe w zakresie energii elektrycznej w postaci obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku akcyzowego, obowiązku składania deklaracjina podatek akcyzowy, obowiązku płacenia podatku akcyzowego i obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej.

2)Jeśli w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie zobowiązany do składania deklaracji na podatek akcyzowy, to właściwym będzie formularz ACK-ZK [winno być AKC-KZ] a w pozycji dotyczącej ilości wyrobów należy wskazać ilość zużytej w Domu (niezależnie od celu) energii elektrycznej spośród energii elektrycznej wytworzonej za pośrednictwem instalacji fotowoltaicznej w danym kwartale.

Uzasadnienie

Ad. 1

Zgłoszenie rejestracyjne

Zgodnie z art. 16 ust. 7a pkt 1 u.p.a., obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania m.in. do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Proces produkcji energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych nie wymaga zużycia wyrobów energetycznych do jej produkcji, co oznacza, że na podmiotach produkujących energię elektryczną przy użyciu paneli fotowoltaicznych, z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, nie ciążą obowiązki rejestracyjne w zakresie podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy nie jest on zobowiązany do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego.

Zwolnienie od akcyzy

Zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwalnia się z akcyzy zużycie energii elektrycznej, wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

Zdaniem Wnioskodawcy nie jest on zobowiązany do zapłaty akcyzy.

Deklaracje

Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 u.p.a., w przypadku zużycia energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 24e ust. 1 u.p.a. w zakresie wyrobów akcyzowych:

1)objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

2)wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 24e ust. 2 u.p.a. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, nie składają deklaracji podatkowych.

Przepis art. 24e ust. 2 u.p.a. dodano w dniu 1 lipca 2021 r.

Na tle nowego brzmienia art. 24e ust. 2 u.p.a. Wnioskodawca ma wątpliwość czy będąc osobą prowadzącą działalność gospodarczą, który zamierza prowadzić działalność prawniczą w części Domu, w którym za pośrednictwem instalacji fotowoltaicznej jest wytwarzana energia elektryczna, która jest co do zasady zużywana na potrzeby gospodarstwa domowego (nie można jednak wykluczyć, że wytworzona przez instalację fotowoltaiczną energia elektryczna zostanie wykorzystana np. do ładowania laptopa Wnioskodawcy czy zagotowania wody na kawę w czajniku elektrycznym dla klienta Wnioskodawcy) nadal ma obowiązek składania deklaracji akcyzowych.

Zdaniem Wnioskodawcy zmiana u.p.a. w powyższym zakresie zmierzała do uchylenia obowiązku składania deklaracji dla podmiotów, które wyprodukowaną energię elektryczną (poniżej 1 MW) z instalacji fotowoltaicznych zużywają na własny użytek niezwiązany z działalnością gospodarczą (gospodarstwo domowe), a tylko nadwyżkę oddają do sieci energetycznych (przy czym sprzedaż nadwyżki wyprodukowanej energii nie jest rezultatem działalności gospodarczej dotyczącej produkcji energii elektryczne) ani też nie jest celem, dla którego energia jest produkowana).

Zdaniem Wnioskodawcy ustawodawca miał na celu zniesienie obowiązku składania deklaracji akcyzowych w stosunku do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w stosunku do wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem z akcyzy. Trudno by było uzasadnić z uwagi na cel noweli ustawy, że w stosunku do Wnioskodawcy, mimo prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług prawniczych ww. obowiązek składania deklaracji akcyzowych winien być utrzymany. Podkreślić należy, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności w obszarze wyrobów akcyzowych, a instalacja fotowoltaiczną, za pośrednictwem której wytwarzana jest energia elektryczna, znajduje się na dachu Domu i nie jest powiązana z działalnością zawodową Wnioskodawcy (wydatki związane z jej nabyciem nie zostaną ujęte w kosztach uzyskania przychodu).

Zatem w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, o której mowa w art. 24e ust. 2 u.p.a., co w konsekwencji oznacza, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do składania deklaracji podatkowych w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem z tytułu wytworzenia i zużycia energii elektrycznej.

Ewidencja ilościowa energii elektrycznej

Jak wynika z art. 138h ust. 1 pkt 2 u.p.a., podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy jest obowiązany prowadzić ewidencję ilościową energii elektrycznej.

W myśl art. 138h ust. 2 ustawy, obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej nie dotyczy podmiotów:

1)produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot,

2)osób fizycznych produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW

- pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Zatem zgodnie z art. 138h ust. 2 pkt 1 u.p.a., aby podmiot produkujący i zużywający energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, nie był zobowiązany do prowadzenia ewidencji, niezbędne jest m.in., aby energia ta była zużywana w całości przez ten podmiot i nie było możliwości jej dostarczania do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii.

Natomiast zgodnie z art. 138h ust. 2 pkt 2 u.p.a., osoby fizyczne produkujące energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW nie mają obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej. Zwolnienie to przysługuje pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Zdaniem Wnioskodawcy nie jest on zobowiązany do prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej.

Ad. 2

Jak wskazano wyżej, co do zasady na podatniku dokonującym czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą - w sprawie czynnością tą jest zużycie energii elektrycznej - ciąży obowiązek złożenia deklaracji miesięcznej w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 3 u.p.a. W wyniku nowelizacji obowiązującej od 1 lipca 2021 r. w sytuacji, gdy podatnik dokonuje wyłącznie czynności podlegających opodatkowaniu, wobec których znajdzie zastosowanie zwolnienie (nie będzie zobowiązany do złożenia deklaracji miesięcznej z tytułu dokonywania innych czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą), podatnik ten będzie składał deklaracje kwartalne na podstawie art. 24e ust. 1 u.p.a.

W sytuacji zastosowania zwolnienia. Wnioskodawca będzie obowiązany do składania deklaracji kwartalnych (AKC-KZ). Organem, do którego Wnioskodawca winien takie deklaracje składać jest właściwy naczelnik urzędu skarbowego.

W pozycji formularza ACK-KZ dotyczącej ilości wyrobów w analizowanym zdarzeniu przyszłym należy wskazać ilość zużytej w Domu energii elektrycznej (niezależnie od celu) spośród energii elektrycznej wytworzonej za pośrednictwem instalacji fotowoltaicznej w danym kwartale. Na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 4 u.p.a. w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię.

Z uwagi na powyższe, wnoszę jak na wstępie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wnioskuw zakresie braku ciążących na Panu obowiązków (pytanie nr 1), jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1, 5a, 19 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

- wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;

- Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.

- nabywca końcowy - podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 716, z późn. zm.), z wyłączeniem:

a)spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 312 oraz z 2021 r. poz. 1505) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

b)towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2021 r. poz. 328, 355, 680, 1505, 1595 i 2140),

c)giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

d)spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

W załączniku nr 1 do ustawy w poz. 33, pod kodem 2716 00 00 wymieniono energię elektryczną.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3)zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4)zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5)import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6)zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy:

Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy:

Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 11 ustawy:

1.W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1)z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,

2)z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju,

3)z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6,

4)z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

2.Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.

Równocześnie w myśl art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):

Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Z kolei art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r., nadanym przez art. 1 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r., poz. 2707; dalej jako: „ustawa zmieniająca”), wskazuje, że:

Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2022 r. poz. 1378, 1383 i 2370) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Jak stanowi art. 24 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1)upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3)nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

Na mocy art. 1 pkt 7 ustawy zmieniającej, do art. 24 ustawy dodano m.in. ust. 3 w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r., który stanowi:

Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

W myśl art. 24e ust. 1 ustawy:

W zakresie wyrobów akcyzowych:

1)objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

2)wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Art. 24e ust. 1a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r., stanowił że:

W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1.

Zgodnie z art. 24e ust. 1a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r., nadanym przez art. 1 pkt 9 lit. a ustawy zmieniającej:

W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 21a ust. 1a.

Na mocy art. 1 pkt 9 lit. b ustawy zmieniającej, do art. 24e ustawy dodano ust. 1b w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r., który w stanowi:

Deklaracji, o której mowa w ust. 1, nie składa:

1)podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości;

2)zużywający podmiot gospodarczy w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy.

Art. 24e ust. 2 ustawy:

Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, nie składają deklaracji podatkowych.

W myśl natomiast art. 26 ust. 1 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych i deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informacjami o terminach i miejscu ich składania oraz pouczeniem podatnika, że deklaracje podatkowe stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.

Wzory deklaracji, w tym deklaracji w zakresie podatku akcyzowego od energii elektrycznej AKC-4/H (składanego wraz z formularzem głównym AKC-4) oraz deklaracji kwartalnej AKC-KZ określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 2436 ze zm.).

W myśl art. 138h ust. 1 ustawy:

Ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:

1)podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;

2)podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;

3)podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;

4)podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.

Jak stanowi art. 138h ust. 2 pkt 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):

Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do:

1)podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot,

2)osób fizycznych produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW

- pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Natomiast na mocy art. 1 pkt 28 lit. a ustawy zmieniającej, art. 138h ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym otrzymał od 1 stycznia 2023 r. następujące brzmienie:

Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1.

W myśl § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r., poz. 1178, ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie w sprawie zwolnień od akcyzy” lub „rozporządzenie”), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

1.Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

2.W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610 i 1093) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Natomiast na mocy § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od akcyzy (Dz.U. z 2022 r., poz. 2851; dalej jako: „rozporządzenie zmieniające”), § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy otrzymał od 1 stycznia 2023 r. następujące brzmienie:

1.Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2022 r. poz. 1378, 1383, 23702687) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy.

2.W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1378, ze zm.; dalej jako: „ustawa o OZE”):

Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.

Mając na uwadze powyższe przepisy, należy na wstępie zaznaczyć, że obrót energią elektryczną, w tym jej zużycie, na zasadach określonych w art. 9 ust. 1 w zw. z art. 11 ustawy podlega co do zasady opodatkowaniu akcyzą. Ustawodawca w treści art. 9 ust. 1 ustawy zawarł bowiem wyczerpujący katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, skutkującą obowiązkiem złożenia odpowiedniej deklaracji podatkowej i zapłaty akcyzy przez podatnika, na zasadach wynikających z art. 24 ustawy, przy czym ustawodawca na podstawie ustawy jak i aktów wykonawczych przewidział również możliwość stosowania zwolnień w zakresie energii elektrycznej i włączeń z obowiązków deklaracyjnych w ściśle określonych okolicznościach faktycznych.

Równocześnie dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie energii elektrycznej co do zasady wiąże się również z obowiązkiem rejestracji (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy) jak i obowiązkiem prowadzenia ewidencji, określonym w art. 138h ust. 1 ustawy. Niemniej w zakresie również tych obowiązków ustawodawca przewidział pewne wyłączenia.

W przypadku energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii, znaleźć może zastosowanie zwolnienie wynikające z § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień, które dotyczy energii elektrycznej która jest zużywana przez podmiot, który tę energię wyprodukował, przy czym zwolnienie nie obejmuje nadwyżek wprowadzanych do sieci w celu zmagazynowania i późniejszego odebrania (jeśli taka sytuacja ma miejsce). Ponadto w przypadku energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii nie znajduje zastosowania warunek wynikający z § 5 ust. 2 rozporządzenia.

Zużycie to, pomimo zastosowania zwolnienia, co do zasady dokonywane przez podmiot nieposiadający koncesji w rozumieniu przepisów ustawy Prawo energetyczne, stanowi jednak w dalszym ciągu czynność podlegającą opodatkowaniu, określoną w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy, która to czynność nieodłącznie wiąże się z obowiązkiem deklaracyjnym wynikającym z art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy z zastrzeżeniem art. 24e ust. 1 i 1a ustawy jak i obowiązkiem rejestracji na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy oraz obowiązkiem prowadzenia ewidencji, określonym w art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy.

W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2022 r. w przypadku podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która była zużywana przez te podmioty, znajdowało zastosowanie wyłączenie z obowiązku rejestracji, wynikające z treści art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy.

Z kolei wyłączenie z obowiązku deklaracyjnego w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2022 r. miało zastosowanie wyłącznie do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, na podstawie art. 24e ust. 2 ustawy.

Natomiast wyłączenie z obowiązku prowadzenia ewidencji, w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2022 r. wynikało z art. 138h ust. 2 ustawy i dotyczyło podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot oraz osób fizycznych produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW - pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości (warunek ten nie miał zastosowania w przypadku wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii).

Na skutek nowelizacji ustawy obowiązującej od 1 stycznia 2023 r., ustawodawca zmodyfikował treść m.in. art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy, art. 24 poprzez dodanie m.in. ust. 3 oraz zmodyfikował treść art. 138h ust. 2 ustawy. Zmianie uległa także treść § 5 rozporządzenia ws. zwolnień.

Powyższe zmiany powieliły zasadniczo dotychczasowy zakres zwolnienia i wprowadziły szersze niż dotychczas wyłączenia z obowiązku rejestracji, obowiązku składania deklaracji i prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej dla podmiotów wytwarzających energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, z pewnymi zastrzeżeniami.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia czy w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego będą ciążyć na nim obowiązki akcyzowe w związku ze zużyciem energii elektrycznej wytwarzanej w instalacji fotowoltaicznej, w postaci obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, obowiązku składania deklaracji, obowiązku płacenia podatku akcyzowego i obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, a jeśli w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie zobowiązany do składania deklaracji na podatek akcyzowy, to czy właściwym będzie formularz AKC-KZ i co należy wpisać w pozycji dotyczącej ilości wyrobów.

Rozpatrując te wątpliwości na tle przedstawionego opisu sprawy i wskazanych wyżej przepisów wskazać należy, że w przypadku, gdy jednym ze współwłaścicieli produkującym energię elektryczną w instalacji fotowoltaicznej jest małżonek na zasadzie ustawowej wspólności małżeńskiej, nie dochodzi do sprzedaży energii elektrycznej przez jednego z małżonków drugiemu małżonkowi.

W tej sytuacji przedmiotem opodatkowania akcyzą zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy będzie zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię.

W konsekwencji małżonek pozostający we wspólności majątkowej, który będzie zużywał energię elektryczną wytwarzaną w instalacji odnawialnego źródła energii współmałżonka (który dokonał jej zakupu, montażu i jak w niniejszej sprawie ma podpisaną umowę z dostawcą/sprzedawcą energii elektrycznej na podstawie której jest przyłączona do sieci), nie będzie zobowiązany już do dopełnienia obowiązków wynikających z ustawy. Zasadnicze bowiem prawa i obowiązki wynikające z ustawy będą spoczywały na tym z małżonków, który energię elektryczną wyprodukował, przy czym będzie on mógł co do zasady korzystać z omówionych włączeń i zwolnienia z akcyzy.

W analizowanym we wniosku przypadku, Wnioskodawca będzie korzystał z energii elektrycznej wytworzonej przez małżonkę, wobec której będzie ona podmiotem o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy. Tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązanym już do dopełniania wynikających z ustawy obowiązków o których mowa w pytaniu nr 1.

Zgodzić się tym samym należy ze stanowiskiem Wnioskodawcy ściśle w zakresie treści pytania nr 1, że w przedstawionych we wniosku okolicznościach, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek zgłoszenia rejestracyjnego, składania deklaracji, płacenia podatku akcyzowego i prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej (zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2022 r. jak i od 1 stycznia 2023 r). Co prawda wynika to częściowo z innych przyczyn niż wskazał Wnioskodawca we własnym stanowisku, niemniej całościowo stanowisko to prowadzi do tego samego skutku podatkowego w postaci wyłączenia z obowiązków o których mowa w treści pytania nr 1.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, ściśle w zakresie treści pytania nr 1, należy uznać za prawidłowe.

Z uwagi na uwarunkowanie wynikające z treści pytania nr 2 (związane z obowiązkiem składania deklaracji), ocena stanowiska Wnioskodawcy w tym zakresie staje się bezprzedmiotowa.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie sformułowanego przez Pana pytania nr 1 i Pana sytuacji prawopodatkowej w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Tym samym nie wywołuje skutków prawnych dla Pana małżonki.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Jako Zainteresowany ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

- Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

- Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego […]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00