Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.697.2022.2.AND

1) Zmiana przeznaczenia części otrzymanego w darowiźnie budynku na prowadzenie działalności gospodarczej oraz instalacji fotowoltaicznej nie spowoduje po stronie Fundacji utraty prawa do zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie spowoduje powstania zobowiązania podatkowego 2) przychody z najmu i sprzedaży energii elektrycznej będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, jeżeli zostaną wykorzystane na cele statutowe

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 października 2022 roku wpłynął Państwa wniosek z 24 października 2022 roku o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych zmiany przeznaczenia części otrzymanych w darowiźnie budynku i  instalacji fotowoltaicznej oraz możliwości korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowych od osób prawnych przychodów z najmu budynku i sprzedaży energii elektrycznej, jeżeli zostaną wykorzystane na cele statutowe.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 grudnia 2022 roku (wpływ 27 grudnia 2022 roku).  Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest fundacją, działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (Dz.U. z 1984 r. Nr 21 poz. 97, winno być: „t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2167 ze zm.”, dalej: „u.o.f.”) oraz postanowień Statutu Fundacji z dnia (…) roku (dalej: „Statut”).

Fundacja posiada siedzibę w (…), jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i posiada rezydencję podatkową na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Fundacja została wpisana do Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej z dniem 29 czerwca 2016 roku.

Statut przewiduje, że Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, Fundacja jest również zarejestrowana w Rejestrze przedsiębiorców, chociaż nie prowadzi działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisami art. 1 u.o.f. fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności, takich jak:

- ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki,

- oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz

- opieka nad zabytkami.

Na podstawie Statutu, celem Fundacji jest:

 a) pomoc osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym, w tym starszym i niepełnosprawnym w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych;

 b) opieka nad osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym, w tym starszymi i niepełnosprawnymi;

 c) poprawa świadomości społecznej w zakresie opieki nad osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym, w tym opieki domowej i pomocy środowiskowej dla osób starszych i niepełnosprawnych;

 d) tworzenie systemu pomocy osobom potrzebującym, w szczególności starszym i niepełnosprawnym;

 e) upowszechnianie wszechstronnego rozwoju osobowości oraz sprawności fizycznej;

 f) propagowanie zdrowego trybu życia i aktywności fizycznej;

 g) (...);

 h) promowanie działalności charytatywnej na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym osób starszych i niepełnosprawnych;

 i) promowanie kształcenia ustawicznego przez całe życie;

 j) działalność edukacyjna, szkoleniowa, badawczo-rozwojowa i opiniotwórcza;

 k) (...);

 l) propagowanie polityki ochrony zdrowia i opieki nad osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym, w szczególności nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi.

W przeszłości Fundacja otrzymała darowiznę, na którą składały się nieruchomości wraz z wyposażeniem w postaci mebli i innego sprzętu. Przedmiot darowizny był dostosowany do celów jakim miał służyć. W Fundacji służył i nadal służy prowadzeniu ośrodka opieki nad osobami starszymi, niepełnosprawnym i przewlekle chorym schorowanymi (dalej: „Ośrodek”). Na budynkach należących do Fundacji w momencie ich otrzymania zainstalowane były panele fotowoltaiczne.

Fundacja prowadzi Ośrodek stanowiący jej własność, oferując miejsce i opiekę osobom starszym, niepełnosprawnym i przewlekle chorym. Za pobyt w ośrodku Fundacja pobiera opłaty. Wysokość tych opłat wynika z kosztów działalności jaką prowadzi Fundacja. Jednocześnie przeciętne miesięczne wynagrodzenie żadnej osoby fizycznej z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności odpłatnej pożytku publicznego, za okres ostatniego roku obrotowego, a w przypadku zatrudnienia trwającego krócej niż rok obrotowy - za okres tego zatrudnienia, nie przekracza 3-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

W rozrachunku za okres miesięczny lub kilkumiesięczny wynik z działalności Ośrodka może być dodatni. Wynika to z faktu, że opłaty uwzględniają wszelkie koszty danej działalności, nie tylko bieżące. Oznacza to, że opłaty za pobyt Ośrodku przewidują przyszłe wydatki na konieczne remonty i naprawy, serwisy, wymianę wyposażenia i inne, na które środki należy gromadzić przez dłuższy okres czasu. W kilkuletnim okresie działalności Ośrodek nie zanotował dodatniego wyniku finansowego z działalności operacyjnej.

Wysokość opłat za pobyt pensjonariuszy jest w porównaniu do innych ośrodków tego rodzaju, oferujących poziom świadczeń taki, jaki oferuje Fundacja, niższa niż w tych innych ośrodkach. Opłaty te są niższe niż na rynku za tego samego rodzaju i na takim samym poziomie świadczenia. Ośrodek powstał w celu podniesienia jakości życia osób starszych, niepełnosprawnych i przewlekle chorych.

Dodatkową działalnością Wnioskodawcy prowadzoną dzięki otrzymanej darowiźnie jest działalność oświatowa, w tym kształcenie studentów. Polega ona na organizacji praktyk studenckich i uczniowskich. Jednym z warunków przekazania darowizny było bowiem zobowiązanie się przez Wnioskodawcę do przyjmowania na praktyki i kształcenie w Ośrodku studentów szkół wyższych oraz uczniów szkół policealnych współpracujących w tym zakresie bezpośrednio lub pośrednio z Fundacją. Takie cele zostały również przewidziane w Statucie Fundacji. Fundacja realizuje te cele poprzez nawiązaną współpracę z częstochowskim Uniwersytetem Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza oraz szkołami policealnymi.

Celem tej dodatkowej działalności jest to, aby studenci i uczniowie mieli możliwość uzupełniać swoją wiedzę teoretyczną uzyskiwaną na uczelni lub w szkole o zajęcia praktyczne przy opiece nad osobami starszymi, niepełnosprawnymi i chorymi, przy przygotowaniu posiłków i przy innych obowiązkach związanych z pracą Ośrodka.

Jak wynika z powyższego, Ośrodek służy realizacji dwóch podstawowych celów Fundacji – świadczy pomoc społeczną, dzięki przyjmowaniu pensjonariuszy i opiece nad nimi oraz kształci uczniów i studentów, poprzez organizację praktyk uczniowskich i studenckich. W związku z powyższym oraz w oparciu o uzyskaną przez Fundację interpretację podatkową, darowizna została zwolniona z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku (dalej: „u.p.d.o.p.”).

W budynkach, które Fundacja otrzymała, znajdują się pomieszczenia, które były i są wykorzystywane na cele statutowe Fundacji, tj. służą jako miejsce noclegowe dla rodzin, które odwiedzały pensjonariuszy oraz dla personelu na dyżurach nocnych lub po takich dyżurach, jako miejsce spoczynku. W praktyce pracy Ośrodka zdarza się, że do pensjonariuszy przyjeżdża rodzina, która chce czuwać przy nich lub z powodu nagłego wezwania przyjeżdża zobaczyć się z członkiem swojej rodziny, jednak nie była w stanie zorganizować sobie noclegu we własnym zakresie. Pomieszczenia noclegowe są w takiej sytuacji udostępniane członkom rodziny bez pobierania dodatkowej opłaty. Ponadto pracownicy Ośrodka, wolontariusze i praktykanci mają możliwość skorzystać z tych miejsc w trakcie opieki nad pensjonariuszami i po zakończeniu dyżuru, jeśli jest to potrzebne dla ich bezpiecznego powrotu do domu, ze względu na zmęczenie po ciężkim dyżurze.

Fundacja zamierza przeorganizować tę strefę i udostępniać ją odpłatnie, doraźnie rodzinom swoich pensjonariuszy lub w celach mieszkaniowych innym osobom. Odpłatne udostępnienie tych lokali stanowiło będzie dla Fundacji działalność gospodarczą. Środki pozyskane w ten sposób Fundacja zamierza przeznaczyć na działalność Ośrodka, czyli na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Dla niniejszego wniosku istotne jest również, że na dachu budynków, które Fundacja otrzymała darowizną, znajdowała się i nadal się znajduje instalacja fotowoltaiczna. Prąd, jaki był przez tę instalację produkowany był wykorzystywany na cele statutowe, tj. zasilał urządzenia Ośrodka. W związku ze zmianą rozliczeń z tytułu produkowanej energii i możliwym generowaniem nadwyżek, Fundacja będzie zobowiązana do dokonywania sprzedaży nadwyżek wyprodukowanej, a niezużytej energii elektrycznej. Środki pozyskane w ten sposób Fundacja zamierza przeznaczyć na działalność Ośrodka, czyli na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Dodatkowo w uzupełnieniu wskazali Państwo, że istotą wezwania Organu jest rozgraniczenie instytucji „powstania przychodu”, „utraty prawa do zwolnienia” oraz „powstania zobowiązania podatkowego”.

Organ w wyjaśnieniach wskazał że, „zobowiązanie podatkowe i powstanie przychodu podatkowego w związku z utratą prawa do zwolnienia, to dwie różne kwestie, wynikające z odrębnych przepisów prawa podatkowego”.

Wnioskodawca pragnie zauważyć, że Fundacja osiągnęła przychód z tytułu darowizny przedmiotowych nieruchomości i instalacji fotowoltaicznej. Dochód związany z tymi przychodami nie został jednak opodatkowany na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten stanowi bowiem, że w zaistniałych okolicznościach dochód z tytułu darowizny był z podatku zwolniony. Pomimo powstania dochodu, na skutek zastosowanego zwolnienia nie powstało zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z rozumieniem Wnioskodawcy, zmiana przeznaczenia przedmiotu darowizny nie stanowi odrębnego zdarzenia generującego nowy przychód/dochód. Nie ma wiec mowy o „powstaniu przychodu podatkowego w związku z utratą prawa do zwolnienia z podatku”. Potencjalnie, gdyby doszło do utraty prawa do zwolnienia, Wnioskodawca mógłby być ewentualnie zobowiązany do zapłaty podatku z tytułu dochodu osiągniętego wcześniej - podczas otrzymania darowizny. Nowy „przychód podatkowy w związku z utratą prawa do zwolnienia” nie powstanie.

Gdyby Wnioskodawca utracił prawo do zwolnienia (hipotetycznie i wbrew swojemu stanowisku) ze względu na zmianę przeznaczenia przedmiotu darowizny, potencjalnie doszłoby do obowiązku zapłaty podatku, a nie do powstania nowego przychodu.

Jeśli na Wnioskodawcy ciążyłby obowiązek zapłaty podatku, to stałoby się tak wskutek powstania zobowiązania podatkowego rozumianego jako wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego (art. 5 Ordynacji Podatkowej).

Stąd też pierwotnie Wnioskodawca pytał o to czy zmiana przeznaczenia przedmiotu darowizny – budynku i instalacji fotowoltaicznej, spowoduje powstanie zobowiązania podatkowego, tj. czy Wnioskodawca będzie zobowiązany uiścić podatek z tego tytułu.

Faktem jest, że powodem powstania takiego potencjalnego zobowiązania podatkowego, byłaby utrata prawa do zwolnienia podatkowego z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, spowodowana zmianą przeznaczenia przedmiotu darowizny, jednak punktem ciężkości i szczególnego zainteresowania Wnioskodawcy nie jest to, jaki mechanizm zadziała i w jaki sposób, lecz to czy planowane przez niego działania będą skutkowały obowiązkiem zapłaty podatku czy precyzyjniej, czy będą skutkowały zobowiązaniem Wnioskodawcy do zapłacenia podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego (czy powstanie zobowiązanie podatkowe).

Intencją Wnioskodawcy było uzyskanie odpowiedzi czy zmiana przeznaczenia części budynku i instalacji fotowoltaicznej spowoduje ostatecznie, że powstanie po jego stronie wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego, w skrócie „zobowiązanie podatkowe”.

Czyniąc zadość treści wezwania, Wnioskodawca doprecyzował treść wniosku w taki sposób, aby zawierał jeden z elementów oczekiwany przez Organ pozostawiając jednak jego istotę w zakresie, w jakim Wnioskodawca jest zainteresowany odpowiedzią.

Pytania

 1. Czy zmiana przeznaczenia części otrzymanego w darowiźnie budynku na prowadzenie działalności gospodarczej spowoduje po stronie Fundacji utratę prawa do zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i czy spowoduje powstanie zobowiązania podatkowego? (pytanie nr 1 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

 2. Czy zmiana przeznaczenia instalacji fotowoltaicznej otrzymanej w darowiźnie i dokonywanie sprzedaży nadwyżek energii elektrycznej spowoduje po stronie Fundacji utratę prawa do zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i czy spowoduje powstanie zobowiązania obowiązku podatkowego? (pytanie nr 2 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

 3. Czy przychody z najmu i sprzedaży energii elektrycznej będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, jeżeli zostaną wykorzystane na cele statutowe?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

 1. Zmiana przeznaczenia części otrzymanego w darowiźnie budynku na prowadzenie działalności gospodarczej nie spowoduje po stronie Fundacji utraty prawa do zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym prawnych i nie spowoduje powstania zobowiązania podatkowego (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

 2. Zmiana przeznaczenia instalacji fotowoltaicznej otrzymanej w darowiźnie i dokonywanie sprzedaży nadwyżek energii elektrycznej nie spowoduje po stronie Fundacji utraty prawa do zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie spowoduje powstania zobowiązania podatkowego(stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

 3. Przychody z najmu i sprzedaży energii elektrycznej będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, jeżeli zostaną wykorzystane na cele statutowe.

Część wspólna

Na podstawie art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 2018 r. poz. 1491, winno być: „t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2167 ze zm.”, dalej: „u.o.f.”), fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Powołując fundację fundator - stosownie do art. 5 ust. 1 u.o.f. - m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, celami Fundacji wynikającymi z jej Statutu są:

 a) pomoc osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym, w tym starszym i niepełnosprawnym w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych;

 b) opieka nad osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym, w tym starszymi i niepełnosprawnymi;

 c) poprawa świadomości społecznej w zakresie opieki nad osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym, w tym opieki domowej i pomocy środowiskowej dla osób starszych i niepełnosprawnych;

 d) tworzenie systemu pomocy osobom potrzebującym, w szczególności starszym i niepełnosprawnym;

 e) upowszechnianie wszechstronnego rozwoju osobowości oraz sprawności fizycznej;

 f) propagowanie zdrowego trybu życia i aktywności fizycznej;

 g) (...);

 h) promowanie działalności charytatywnej na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym osób starszych i niepełnosprawnych;

 i) promowanie kształcenia ustawicznego przez całe życie;

 j) działalność edukacyjna, szkoleniowa, badawczo-rozwojowa i opiniotwórcza;

 k) (...);

  l) propagowanie polityki ochrony zdrowia i opieki nad osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym, w szczególności nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi.

Fundacje posiadają osobowość prawną, a osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie fundacje nie zostały wymienione w treści art. 6 ust. 1 u.p.d.o.p. jako podmioty, które są zwolnione z opodatkowania, w związku z czym nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”).

Powyższe oznacza, że do fundacji stosuje się ogólne reguły opodatkowania wynikające z przepisów u.p.d.o.p. A to z kolei prowadzi do wniosku, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z których dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania CIT jest dochód, który stanowi sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p stanowi, że dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wyjątek od zasady powszechności opodatkowania stanowią między innymi przepisy wprowadzające zwolnienia podatkowe. Przepisem takim jest między innymi art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Na mocy tego przepisu wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Warunkiem skorzystania z tego zwolnienia jest jednak wykazanie się tożsamością celu statutowego i celu preferowanego w powołanym przepisie. Wykazanie tych celów w statucie musi być precyzyjne i ścisłe. Pojęcie cel statutowy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz również wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu.

Ustawa wprowadza pewne obostrzenia, które w badanym przypadku nie powinny mieć zastosowania.

Szczególną uwagę należy zwrócić na fakt, że omawiane zwolnienie nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, o ile nie są to dochody wymienione w art. 17 ust. 1a. Istotny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia.

Z treści art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Co ważne w zakresie badanej sprawy, przepis ten nie zawiera wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., musi nie tylko zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę, ale też na te cele go faktycznie przeznaczyć.

Gdyby podatnik przeznaczył dochód w całości lub części na inny cel niż jego cele statutowe i jednocześnie cele preferowane przez u.p.d.o.p., to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Reasumując, zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tę część dochodów, która zadeklarowana i przeznaczona będzie na cele statutowe wskazane w tym przepisie.

Z punktu widzenia przedmiotu wniosku zauważyć należy, że istotą problemu interpretacyjnego jest to czy podjęcie decyzji o zmianie przeznaczenia części majątku Fundacji otrzymanego w drodze darowizny na wykorzystanie tego majątku na cele statutowe, tj. na cele prowadzenia Ośrodka i korzystającej w związku z tym ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., na działalność gospodarczą spowoduje utratę ww. zwolnienia, a w konsekwencji powstanie zobowiązanie podatkowe.

Z przywołanych wyżej przepisów art. 17 u.p.d.o.p. wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia dochodu z rzeczywistym jego wydatkowaniem na cele statutowe. Ustawodawca nie określił jednak terminu wydatkowania dochodu przeznaczonego na realizację wymienionych w ustawie celów statutowych. Ustawa nie wskazuje ponadto żadnego dodatkowego warunku w postaci określonego przedziału czasowego stanowiącego minimalny okres wykorzystywania środków trwałych na cele działalności statutowej. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uzależniają też możliwości korzystania ze zwolnienia dochodu w części wydatkowanej na nabycie środków trwałych służących działalności statutowej od upływu określonego czasu, w trakcie którego podatnik nie zbędzie tych środków trwałych lub też nie zmieni sposobu ich wykorzystywania na inny niż do realizacji celów statutowych wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Jak wskazał Dyrektor KIS w interpretacji z dnia 31 lipca 2019 roku (Znak: 0114-KDIP2-1.4010.252.2019.1.KS) dotyczącej analogicznego zdarzenia: „podjęcie decyzji o zmianie przeznaczenia części budynku zakupionego, wyremontowanego i zmodernizowanego w celu prowadzenia w nim działalności statutowej, uprzednio zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na działalność gospodarczą nie spowoduje utraty ww. zwolnienia, a w konsekwencji nie powstanie zobowiązanie podatkowe. Nie ma znaczenia co stanie się z użytymi przez podatnika na cel statutowy środkami w sytuacji, gdy cel statutowy zostanie już zrealizowany czy też podatnik zaprzestanie jego realizacji”.

Warto w tym miejscu przytoczyć również wnioski płynące z interpretacji z dnia 17 grudnia 2019 roku (0111-KDWB.4010.9.2019.1.AZE), w której Dyrektor KIS stwierdził: „Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe, jeżeli Fundacja działa w celach religijnych, charytatywnych, naukowych, literackich, edukacyjnych, wspierania sztuki i zapobiegania okrucieństwu wobec dzieci i zwierząt, to należy stwierdzić, że cele Fundacji są zbieżne z celami preferowanymi przez ustawodawcę w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Przechodząc więc do kwestii zwolnienia z opodatkowania dochodu z otrzymanej Darowizny, to w ślad za powyższym należy stwierdzić, że dochód uzyskany przez Fundację w związku z otrzymaniem darowizny w postaci Nieruchomości będzie korzystał ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Jeżeli, jak deklaruje Wnioskodawca, Fundacja po otrzymaniu Darowizny będzie wykorzystywać otrzymaną Nieruchomość na cele statutowe, które są zbieżne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy i następnie zamierza sprzedać Nieruchomość, to jeżeli dochód ze sprzedaży przeznaczy, a następnie wydatkuje w całości na cele zgodne z celami zawartymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., to dochód ten będzie mógł korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt4 u.p.d.o.p”.

Prezentowane wyżej stanowisko organów podatkowych nie jest stanowiskiem nowym. Było ono już prezentowane wcześniej przez sądy administracyjne, w tym przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie. Dla przykładu wskazać można Wyrok NSA z dnia 18 stycznia 2012 roku (sygn. akt II FSK 1369/10), w którym sąd uznał, że: „przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyraźnie wskazuje, iż wolne od podatku są dochody przeznaczone przez podatników na realizacje preferowanych przez ustawodawcę celów. Spełnienie tego kryterium jest zatem niezbędnym i jednocześnie wystarczającym warunkiem zastosowania zwolnienia. Jeżeli zatem podatnik otrzymane w drodze darowizny środki trwałe i nieruchomości wykorzysta dla realizacji celów wskazanych w ustawie, a następnie środki te przeniesie na inny podmiot, nie utraci zwolnienia, o którym mowa. Do zastosowania tego zwolnienia wystarcza bowiem przeznaczenie uzyskanego dochodu na wskazane cele. Nie ma natomiast znaczenia to, co następnie stanie się z użytymi przez podatnika środkami, w szczególności w sytuacji, gdy cel statutowy zostanie już zrealizowany czy też podatnik przestanie go już realizować”.

Ad 1

Lokale, które stanowią część budynku otrzymanego w darowiźnie posłużyły już bowiem w Ośrodku do realizacji celów statutowych Fundacji uprawniających do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. darowizny tego budynku. Planowana zmiana przeznaczenia jego części nie powinna już wpływać na uprzednie uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia, a tym samym po stronie Fundacji nie powstanie zobowiązanie podatkowe.

Ad 2

Instalacja otrzymana w darowiźnie posłużyła już bowiem w Ośrodku do realizacji celów statutowych Fundacji uprawniających do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. darowizny tej instalacji. Planowana zmiana częściowego przeznaczenia nie powinna już wpływać na uprzednie uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia, a tym samym po stronie Fundacji nie powstanie zobowiązanie podatkowe.

Ad 3

Przychody z najmu i sprzedaży energii elektrycznej będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, jeżeli zostaną wykorzystane na cele statutowe. Przepisy u.p.d.o.p. nie warunkują bowiem możliwości skorzystania z przedmiotowego zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt. 4 u.p.d.o.p. od tego, z jakiego źródła pochodzą dochody kwalifikowane do zwolnienia.

W świetle przywołanych przepisów wskazać należy, iż omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

 1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) w zakresie określonym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

 2. dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej, wymienione w tym przepisie;

 3. dochody muszą być bez względu na termin – wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu;

 4. podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

 5. dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W ocenie Fundacji, jej cele wynikające ze Statutu odpowiadają celom, jakie przed fundacjami stawiają przepisy u.o.f. Warto wskazać, że katalog w art. 1 u.o.f. nie jest zamknięty (posługuje się sformułowaniem: „w szczególności”) i co do zasady ustawodawca przewidział, że fundacje tworzy się dla realizacji zasadniczo każdych celów społecznie i gospodarczo użytecznych zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej. Dalsza część przepisu wskazuje jedynie przykładowo, jakie to mogą być cele i nawet w tej przykładowej części znajdują się cele z zakresu pomocy społecznej, oświaty i wychowania.

Wnioskodawca jest ponadto podmiotem, którego cele statutowe odpowiadają celom, dla którym przepisy art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. przewidują zwolnienie z opodatkowania. Działalność polegająca na opiece nad osobami starszymi i schorowanymi w Ośrodku należy bowiem do kategorii działań z zakresu pomocy społecznej. Ponadto, pomimo że co do zasady, Fundacja nie jest jednostką oświaty realizuje dodatkowo cele z zakresu oświaty i kształcenia studentów poprzez organizację praktyk, które będą uzupełniały wiedzę teoretyczną, pozyskaną przez praktykantów w procesie kształcenia.

Oznacza to, że działania i cele Fundacji są zgodne z celami statutowymi wynikającymi z przepisów u.p.d.o.p. ze Statutu Fundacji. Wszelkie dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę przeznaczone i w konsekwencji, bez względu na termin, wydatkowane w celu prowadzenia i rozwoju Ośrodka powinny w związku z tym podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie powyższego należy uznać, że dochód uzyskany z działalności gospodarczej polegającej na wynajmie pomieszczeń oraz sprzedaży energii przeznaczony na potrzeby prowadzenia Ośrodka powinien podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 2167 ze zm.),

fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Stosownie do art. 5 ust. 1 tej ustawy,

fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) jako podmioty, które są zwolnione z opodatkowania.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z których dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o CIT:

 1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

 2. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. 

Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Warunkiem zwolnienia dochodu takiego podatnika jest jednak wykazanie się tożsamością celu statutowego i celu preferowanego w powołanym przepisie. Wykazanie tych celów w statucie musi być precyzyjne i ścisłe. Pojęcie cel statutowy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu.

Z treści art. 17 ust. 1a ww. ustawy wynika, że:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

 1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a -17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei art. 17 ust. 1b tej ustawy stanowi, że:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

 1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

 2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

 3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

1. celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

2. uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel,

3. podatnik nie może być podmiotem ustawowo wyłączonym z możliwości skorzystania ze zwolnienia.

Podkreślenia wymaga, że omawiane zwolnienie nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel, na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.

Ponadto, użycie przez ustawodawcę sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy jest zatem, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Reasumując, zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie i na te cele faktycznie zostanie wydatkowana. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest fundacją, działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2167 ze zm.) oraz postanowień Statutu Fundacji z dnia (…) roku (dalej: „Statut”).

Statut przewiduje, że Wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą i jest zarejestrowany w Rejestrze przedsiębiorców.

Na podstawie Statutu, celem Fundacji jest:

a)pomoc osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym, w tym starszym i niepełnosprawnym w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych;

b)opieka nad osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym, w tym starszymi i niepełnosprawnymi;

c)poprawa świadomości społecznej w zakresie opieki nad osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym, w tym opieki domowej i pomocy środowiskowej dla osób starszych i niepełnosprawnych;

d)tworzenie systemu pomocy osobom potrzebującym, w szczególności starszym i niepełnosprawnym;

e)upowszechnianie wszechstronnego rozwoju osobowości oraz sprawności fizycznej;

f)propagowanie zdrowego trybu życia i aktywności fizycznej;

g)(...);

h)promowanie działalności charytatywnej na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym osób starszych i niepełnosprawnych;

i)promowanie kształcenia ustawicznego przez całe życie;

j)działalność edukacyjna, szkoleniowa, badawczo-rozwojowa i opiniotwórcza;

k)    (...);

l)propagowanie polityki ochrony zdrowia i opieki nad osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym, w szczególności nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi.

W przeszłości Fundacja otrzymała darowiznę, na którą składały się nieruchomości wraz z wyposażeniem w postaci mebli i innego sprzętu. Przedmiot darowizny był dostosowany do celów jakim miał służyć. W Fundacji służył i nadal służy prowadzeniu ośrodka opieki nad osobami starszymi, niepełnosprawnym i przewlekle chorym schorowanymi. Na budynkach należących do Fundacji w momencie ich otrzymania zainstalowane były panele fotowoltaiczne.

Ponadto, dodatkową działalnością Wnioskodawcy prowadzoną dzięki otrzymanej darowiźnie jest działalność oświatowa, w tym kształcenie studentów. Polega ona na organizacji praktyk studenckich i uczniowskich.

Zatem ośrodek opieki nad osobami starszymi, niepełnosprawnym i przewlekle chorym schorowanymi prowadzony przez Wnioskodawcę służy realizacji dwóch podstawowych celów Fundacji – świadczy pomoc społeczną, dzięki przyjmowaniu pensjonariuszy i opiece nad nimi oraz kształci uczniów i studentów, poprzez organizację praktyk uczniowskich i studenckich.

W budynkach, które Wnioskodawca otrzymał, znajdują się pomieszczenia, które były i są wykorzystywane na cele statutowe Fundacji, tj. służą jako miejsce noclegowe dla rodzin, które odwiedzały pensjonariuszy oraz dla personelu na dyżurach nocnych lub po takich dyżurach, jako miejsce spoczynku.

Wnioskodawca zamierza przeorganizować tę strefę i udostępniać ją odpłatnie rodzinom swoich pensjonariuszy lub w celach mieszkaniowych innym osobom. Odpłatne udostępnienie tych lokali będzie stanowić dla Fundacji działalność gospodarczą. Środki pozyskane w ten sposób Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na działalność ośrodka, czyli na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Ponadto, na dachu budynków, które Wnioskodawca otrzymał darowizną, znajdowała się i nadal się znajduje instalacja fotowoltaiczna. Prąd, jaki był przez tę instalację produkowany, był wykorzystywany na cele statutowe, tj. zasilał urządzenia ośrodka. W związku ze zmianą rozliczeń z tytułu produkowanej energii i możliwym generowaniem nadwyżek, Wnioskodawca będzie zobowiązany do dokonywania sprzedaży nadwyżek wyprodukowanej, a niezużytej energii elektrycznej. Pozyskane w ten sposób środki Fundacja zamierza przeznaczyć na działalność ośrodka, czyli na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Z punktu widzenia przedmiotu wniosku objętego zakresem pytania nr 1 i pytania nr 2 zauważyć należy, że istotą podniesionego problemu interpretacyjnego jest zagadnienie dotyczące rozstrzygnięcia kwestii czy zmiana przeznaczenia otrzymanej w darowiźnie części budynku oraz instalacji fotowoltaicznej, które uprzednio były zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT spowoduje utratę ww. zwolnienia, a w konsekwencji powstanie zobowiązanie podatkowe.

Wskazać należy, że z przepisów art. 17 ustawy o CIT wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia dochodu z rzeczywistym jego wydatkowaniem na cele statutowe. Zaznaczyć przy tym należy, że ustawodawca nie określił terminu wydatkowania dochodu przeznaczonego na realizację wymienionych w ustawie celów. Ustawa nie wskazuje żadnego dodatkowego warunku w postaci określonego przedziału czasowego stanowiącego minimalny okres wykorzystywania środków trwałych na cele działalności statutowej.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, zmiana przeznaczenia otrzymanej w darowiźnie części budynku oraz instalacji fotowoltaicznej uprzednio zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie spowoduje utraty ww. zwolnienia, a w konsekwencji nie powstanie zobowiązanie podatkowe.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Wnioskodawca powziął również wątpliwość czy przychody z najmu i sprzedaży energii elektrycznej, jeżeli zostaną wykorzystane na cele statutowe, będą zwolnione

z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.   

Rozstrzygając powyższą kwestię podkreślić należy, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, tylko od celu, na jaki ten dochód jest przeznaczony. Przy czym należy wziąć pod uwagę omawiane wyżej ograniczenia tego zwolnienia przedmiotowego określone w art. 17 ust. 1a i 17 ust. 1c ustawy o CIT.

Zatem, w przypadku ustalenia prawa do zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT z uwzględnieniem wyłączeń określonych w art. 17 ust. 1a i i 17 ust. 1c ustawy o CIT nie źródło dochodu jest brane pod uwagę, tylko cel na jaki dochód zostanie przeznaczony.  

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, zarówno środki pozyskane z tytułu odpłatnego udostępnienia lokali w części budynku, jak i środki ze sprzedaży nadwyżek wyprodukowanej, a niezużytej  energii elektrycznej, Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na działalność ośrodka opieki nad osobami starszymi, niepełnosprawnym i przewlekle chorym schorowanymi, czyli na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Wnioskodawca nie jest podatnikiem wymienionym w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, a powyższe środki nie stanowią dochodów wskazanych w art. 17 ust. 1a. Dlatego stwierdzić należy, że środki uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu najmu i energii  elektrycznej będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.   

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądów administracyjnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00