Wzajemne rozliczenia między jednostkami w sprawozdaniu finansowym
Na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych samorządowe jednostki budżetowe sporządzają sprawozdanie finansowe, które przekazują do jednostki samorządu terytorialnego. Jednostka samorządu terytorialnego (powiat, gmina) sporządza łączne sprawozdanie finansowe, dokonując w nich odpowiednich wyłączeń wzajemnych rozliczeń miedzy jednostkami funkcjonującymi w ramach jednostki samorządu terytorialnego (jednostkami organizacyjnymi). Oznacza to, że łączne sprawozdanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego jest sumą odpowiednich pozycji poszczególnych części sprawozdań finansowych jednostek budżetowych pomniejszoną o kwoty wzajemnych rozliczeń (wyłączeń).
Zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej: konto 976 służy do ewidencji kwot wynikających ze wzajemnych rozliczeń między jednostkami w celu sporządzenia łącznego sprawozdania finansowego.
ZAPAMIĘTAJ!
Wszystkie jednostki sektora publicznego, w których wystąpią rozliczenia wzajemne, są zobowiązane do ich wykazania na koncie 976.
Ewidencja wzajemnych rozliczeń między jednostkami jest bardzo istotna, gdyż wpływa na rzetelność danych prezentowanych w łącznym sprawozdaniu finansowym - eliminuje „podwójne” ujęcie niektórych wartości.
Konto 976 wymaga szczegółowego uregulowania w zakładowym planie kont jednostki, gdyż w rozporządzeniu opis do konta 976 ogranicza się jedynie do wskazania, do jakich celów to konto służy. W rozporządzeniu nie zostały również określone zasady dokonywania zapisów na tym koncie.
Na stronie Wn konta 976 ujmuje się w szczególności:
