Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.162.2022.2.MR

W zakresie ustalenia, czy koszty ponoszone przez Instytut w ramach prac badawczo-rozwojowych, finansowane w całości poprzez subwencję otrzymaną zgodnie z przepisami Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce będą podlegały odliczeniu od podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych zgodnie z treścią art. 18d ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy koszty ponoszone przez Instytut w ramach prac badawczo-rozwojowych, finansowane w całości poprzez subwencję otrzymaną zgodnie z przepisami Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce będą podlegały odliczeniu od podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych zgodnie z treścią art. 18d ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 stycznia 2023 r., (data wpływu 4 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej: "Wnioskodawca" lub "Instytut") jest instytutem badawczym w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 498 ), tj. państwową jednostką organizacyjną, wyodrębnioną pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym, która prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe ukierunkowane na ich wdrożenie i zastosowanie w praktyce. Wnioskodawca posiada status państwowego instytutu badawczego w rozumieniu art. 21 ust. 1 ww. ustawy. Instytut nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego.

Do podstawowej działalności Instytutu należy:

1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych,

2) przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki,

3) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych, w dziedzinie (…)

Pracownicy zaangażowani w realizację działalności podstawowej Instytutu, zatrudnieni w komórkach organizacyjnych Instytutu, dzielą się na:

pracowników naukowych, 

pracowników badawczo – technicznych,

pracowników inżynieryjno – technicznych (w tym techników).

Wspomniani powyżej pracownicy realizują badania naukowe i prace rozwojowe jako prace komercyjne (na zlecenie zewnętrznych podmiotów, zamawiających wykonanie określonej pracy w Instytucie) lub jako prace statutowe (prace finansowane z subwencji przyznanych Instytutowi) oraz prace własne (realizowane ze środków własnych), jak i jako projekty finansowane ze środków unijnych lub krajowych.

W efekcie prowadzonych prac powstają także opracowania, zawierające wyniki tych prac, opinie, ekspertyzy, dokumentacje pracy badawczo – technicznej, a także artykuły i monografie oraz czasem - zgłoszenia patentowe.

Do realizacji zadań badawczych, wykraczających poza zakres działania istniejących zakładów naukowobadawczych, tworzone są – na czas określony – zespoły naukowo-badawcze. Członkami zespołów naukowo-badawczych mogą być pracownicy Instytutu oraz innych jednostek naukowych i jednostek sektora gospodarczego. Instytut podejmuje współpracę z innymi instytutami badawczymi oraz jednostkami naukowymi.

Wnioskodawca wyróżnia pięć różnych źródeł finansowania, w ramach których realizuje prace z zakresu działalności badawczo rozwojowej (B+R). Źródła finansowania są następujące:

1)prace badawczo rozwojowe (dalej: „prace B+R”) realizowane na zlecenie innych podmiotów, których wyniki są w całości sprzedawane,

2)prace B+R realizowane w ramach środków własnych, w celu poszerzenia i wzbogacenia oferty jednostki,

3)prace B+R realizowane w ramach środków otrzymanych z subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego i badawczego przyznanych na podstawie art. 365 i art. 366 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 574 ze zm.; dalej: „Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”),

4)prace B+R realizowane w ramach projektów współfinansowanych w częściach ze środków z dotacji (...) oraz przez przedsiębiorcę nie będącego wykonawcą projektu (np. …..), w ramach programów tzw. Wspólnych Przedsięwzięć,

5)prace B+R realizowane w ramach projektów finansowanych ze środków z dotacji (.... inne).

Wskazane powyżej prace Instytut realizuje obecnie oraz zamierza realizować również w przyszłości.

Przedmiotem zapytania w niniejszym wniosku są prace wskazane w pkt 3 powyżej. 

W ramach przedmiotowych prac (…). Wnioskodawca otrzymał subwencję ze środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego i badawczego przyznanych na rok 2022. Środki te zostały przyznane Wnioskodawcy będącemu instytutem badawczym ze środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 2 lit. a–d i g Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Analogiczną subwencję Wnioskodawca otrzymuje w okresach rocznych.

Zgodnie z art. 365 pkt 2 lit. a–d i g Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, środki finansowe na szkolnictwo wyższe i naukę przeznacza się na: utrzymanie i rozwój potencjału badawczego, w tym:

a)prowadzenie działalności naukowej,

b)realizację inwestycji w obszarze działalności badawczej,

c)kształcenie w szkole doktorskiej,

d)komercjalizację wyników działalności naukowej oraz know-how związanego z tymi wynikami,

g) rozwój zawodowy pracowników naukowych w instytutach Polskiej Akademii Nauk (PAN), instytutach badawczych oraz instytutach międzynarodowych.

Ponadto zgodnie z art. 368 ust. 8 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, w uzasadnionych przypadkach minister może dokonać zwiększenia wysokości subwencji przyznanej ze środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 1 lit. a-c, pkt 2 lit. a-d i g oraz pkt 2a przedmiotowej ustawy, oraz dotacji przyznanej ze środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 3 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, uwzględniając potrzeby związane z kształceniem lub działalnością naukową.

Co więcej, zgodnie z art. 368 ust. 9 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, minister może dokonać zwiększenia wysokości subwencji przyznanej ze środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 1 lit. a-c, pkt 2 lit. a-d i g oraz pkt 2a przedmiotowego aktu, oraz dotacji przyznanej ze środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 3 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, uwzględniając wysokość środków finansowych pozostających w jego dyspozycji oraz:

1)rodzaj podmiotu systemu szkolnictwa wyższego i nauki lub

2)jakość prowadzonego kształcenia lub działalności naukowej.

Na podstawie art. 368 ust. 10 pkt 1 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, Minister Edukacji i Nauki ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej komunikaty o wysokości subwencji ze środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 1 lit. a-c i pkt 2 lit. a-d i g Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, lub dotacji ze środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 3 i 6 przedmiotowej ustawy.

W celu uzyskania dofinansowania w formie subwencji przydzielanej przez Ministra Edukacji i Nauki, nie występuje konieczność składania przez Instytut wniosku o otrzymanie dofinansowania. Środki finansowe są przyznawane na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego i badawczego na podstawie art. 368 ust. 10 pkt 1 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce.

Minister Edukacji i Nauki w wydanym komunikacie z dnia 6 maja 2022 r. o wysokości subwencji ze środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego i badawczego przyznanych na rok 2022 udostępnia informację o środkach finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 2 lit. a–d i g Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, przyznawanych instytutom badawczym. Instytut nie ma obowiązku przygotowywania harmonogramu rzeczowo-finansowego, który określałby sposób wykorzystania otrzymanej subwencji. Nie istnieje również określony sposób wydatkowania otrzymanej subwencji.

Wysokość subwencji, która zostanie przyznana Wnioskodawcy określana jest na podstawie algorytmów regulowanych przepisami Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce oraz przepisach wykonawczych do przedmiotowej ustawy (rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2019 r. w sprawie sposobu podziału środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego znajdujących się w dyspozycji ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki oraz na zadania związane z utrzymaniem powietrznych statków szkolnych i specjalistycznych ośrodków szkoleniowych kadr powietrznych; t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 305).

W 2022 roku Minister Edukacji i Nauki, biorąc pod uwagę uchwały Komisji Ewaluacji Nauki, w drodze decyzji administracyjnych, przyznał Wnioskodawcy (...), która to kategoria determinuje kwotę otrzymywanych przez Instytut środków finansowych w danym roku kalendarzowym.

Przyznana subwencja, w wyniku wewnętrznych decyzji Wnioskodawcy, zostaje rozdzielona na pojedyncze zadania realizowane przez Instytut w danym roku kalendarzowym. Omawiany proces odbywa się w myśl art. 407 ust. 2 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, który wskazuje, iż o przeznaczeniu środków finansowych przyznanych w formie subwencji decyduje podmiot, który ją otrzymał. Decyzja o kierunkach przeznaczenia środków pochodzących z przedmiotowej subwencji, podyktowana jest celami określonymi w art. 365 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, jednakże decyzja szczegółowa Wnioskodawcy o sfinansowaniu konkretnego typu wydatków realizowanych w ramach ustawowych celów jest decyzją autonomiczną Instytutu. To po stronie Wnioskodawcy pozostaje dobór kosztów, które będą powiązane z realizacją ustawowych celów, a tym samym warunki udzielenia przedmiotowej subwencji nie definiują własnego katalogu kosztów kwalifikowanych do poniesienia w ramach jej środków. Formalnie zdefiniowane pozostają wyłącznie cele (nie tytuły kosztów), jakie Wnioskodawca zobowiązany jest realizować.

Mając na uwadze powyższe subwencja otrzymana przez Instytut jest wykorzystywana, na podstawie wewnętrznej decyzji Wnioskodawcy, na realizację dwóch rodzajów działań, którymi są:

1.Prace z zakresu działalności upowszechniającej naukę oraz

2.Prace badawczo-rozwojowe.

Otrzymaną subwencję Instytut przeznacza głównie na realizację prac badawczo-rozwojowych. Mniejsza część środków finansowych alokowana jest na działania upowszechniające naukę. Na przykładzie 2022 roku, Instytut środki otrzymane w ramach przedmiotowej subwencji przeznaczył w ponad 80% środków na prace badawczo-rozwojowe oraz w pozostałej części na działania upowszechniające naukę.

W ramach realizowanych prac badawczo-rozwojowych, finansowanych z przedmiotowej subwencji, pracownicy Instytutu, wykonują prace w poszczególnych zakładach Instytutu. Wykonują oni zaproponowane i zgłoszone przez nich prace statutowe. Wnioski o realizację prac statutowych składane są przez kierowników poszczególnych prac do kierowników komórek organizacyjnych. Następnie na temat zaproponowanego tematu pracy zostaje przedstawiona opinia kierownika komórki organizacyjnej. Gotowe wnioski składane są do Działu Planowania i Koordynacji Projektów. Weryfikacji złożonych wniosków i wybór tematów prac badawczych, które zostaną przedstawione do zaopiniowania Radzie Naukowej dokonuje komisja, w skład której wchodzi (...). Po zrealizowaniu pracy odbywa się jej odbiór.

Instytut w powyższym obszarze realizuje działania z zakresu (…).

Właściwa infrastruktura badawcza, nowoczesna aparatura, obejmująca unikatowe w skali kraju analizatory, sprzęt umożliwiający prowadzenie badań laboratoryjnych i polowych, duże zasoby biblioteczne, budynki oraz zaplecze technologiczne, pozwalają Instytutowi na tworzenie różnorodnej oferty prac naukowych, prac badawczo–rozwojowych i usługowych dla …., uczestnictwo w projektach badawczych, realizowanych przez konsorcja naukowe, jak również pozwala na realizację innych prac B+R, w tym finansowanych w ramach środków z subwencji.

Przykładem prac badawczo – rozwojowych realizowanych ze środków przedmiotowej subwencji są następujące działania:

(…)

W tym miejscu Wnioskodawca podkreśla, iż  prace badawczo – rozwojowe, które realizuje w ramach przedmiotowej subwencji, które to są przedmiotem zapytania objętego niniejszym wnioskiem spełniają warunki ustawowe do zakwalifikowania ich do działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT.

W zakresie rozliczenia otrzymanej subwencji Instytut ma obowiązek sporządzenia sprawozdania z wykorzystania subwencji przyznanej na dany rok kalendarzowy. W sprawozdaniu Instytut wskazuje wysokość subwencji przyznanej na dany rok, w podziale na wysokość subwencji bazowej oraz wysokość zwiększeń subwencji oraz wysokość środków wykorzystanych. W sprawozdaniu tym Instytut wskazuje również cel na jaki wykorzystano przyznaną subwencję, przy czym jak wskazano powyżej, w sprawozdaniu tym nie dochodzi do raportowania poniesionych kosztów, jako wydatków kwalifikowanych, w zakresie których Wnioskodawca posiada autonomiczną decyzję co do sposobu wydatkowania otrzymanych środków.

Instytut prowadzi odrębną ewidencję rachunkową, poprzez wydzielenie analitycznych kont księgowych, na których rejestrowane są wszelkie koszty związane z poszczególnymi zadaniami w ramach działalności Instytutu. We wskazanej ewidencji Instytut wydziela koszty poniesione w ramach realizacji pojedynczych prac, stanowiących prace badawczo-rozwojowe. Przykładem takiej analityki kosztów są wydatki poniesione na zakup materiałów, jak również koszty wynagrodzeń pracowników realizujących zadania z zakresu prac badawczo-rozwojowych.

Instytut dodatkowo zaznacza, że:

nie należy do sektora MŚP,

nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Przedmiotem zdarzenia przyszłego są planowane działania Wnioskodawcy w zakresie zastosowania ulgi badawczo – rozwojowej, o której mowa w art. 18d ustawy o CIT w odniesieniu do wydatków kwalifikowanych, w rozumieniu przedmiotowych przepisów, ponoszonych w działalności badawczo – rozwojowej Instytutu, finansowanych w ramach subwencji, o której mowa w niniejszym wniosku.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

1.Wnioskodawca wskazał, że prowadzi działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26-28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U z 2022 r. poz. 2587), od momentu rozpoczęcia działalności w 1945 r. Wnioskodawca stanowi państwową jednostkę organizacyjną, wyodrębnioną pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym, wykonującą badania naukowe i prace rozwojowe ukierunkowane na ich wdrożenie i zastosowanie w praktyce. W niniejszym zakresie Instytut zatrudnia wykwalifikowany personel badawczy. Badania naukowe oraz prace rozwojowe wykonywane przez Instytut dedykowane są w szczególności potrzebom (…).

2.Wnioskodawca zamierza skorzystać z ulgi badawczo-rozwojowej określonej w art. 18d ustawy o CIT począwszy od 2023 roku. Wnioskodawca zamierza uwzględnić koszty działalności badawczo-rozwojowej, finansowane w ramach subwencji, o której mowa w złożonym wniosku.

3.Wnioskodawca wskazał, że wydatki, które mogą stanowić koszty kwalifikowane w ramach ulgi badawczo-rozwojowej mogą być i będą w przyszłości  zaliczane do kosztów uzyskania przychodów danego roku w rozumieniu ustawy o CIT.

4.Ponoszone wydatki Wnioskodawca planuje odliczyć od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT w zeznaniach za rok, w którym te wydatki poniesiono.

5.Wnioskodawca nie korzysta oraz nie zamierza korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT.

6.Wnioskodawca nie korzysta z ww. zwolnień podatkowych.

7.Celem skorzystania z odliczenia B+R w przyszłości w Instytucie prowadzona będzie dedykowana ewidencja pozabilansowa od 2023 r., spełniająca wymogi, o których mowa w art. 9 ust. 1b ustawy o CIT.

8.Wnioskodawca zamierza dokonać odliczenia z tytułu ulgi B+R, zgodnie z limitami wskazanymi w ustawie o CIT.

9.Wnioskodawcy nie przysługuje kwota określona w art. 18da ustawy o CIT.

10.Wnioskodawca wskazał, że otrzymana subwencja dotyczy ogólnej działalności Instytutu. Przeznaczenie subwencji na poszczególne rodzaje wydatków zależy od wewnętrznej decyzji Instytutu. Wysokość otrzymanej subwencji nie jest zależna od rodzaju i wysokości ponoszonych wydatków. W ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej Wnioskodawca ponosi głównie następujące rodzaje kosztów kwalifikowanych :

a)wynagrodzenia pracowników oraz współpracowników Instytutu wykonujących prace badawczo-rozwojowe oraz powiązane z nimi składki na ubezpieczenia społeczne (art. 18d ust. 2 pkt 1 i 1a ustawy o CIT);

b)zakup materiałów i surowców bezpośrednio wykorzystywanych do realizacji prac badawczo-rozwojowych (art. 18d ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT);

c)podwykonawstwo usług badawczych (art. 18d ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT);

d)odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej (art. 18d ust. 2 pkt 4 ustawy o CIT);

e)nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej (art. 18d ust. 2 pkt 4a ustawy o CIT);

f)koszty uzyskania i utrzymania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, poniesione na prowadzenie postępowania przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedni zagraniczny organ, poniesione od momentu zgłoszenia do tych organów, w szczególności opłaty urzędowe i koszty zastępstwa prawnego i procesowego (art. 18d ust. 2 pkt 5b ustawy o CIT);

g)odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej (art. 18d ust. 3 ustawy o CIT).

Wnioskodawca jest w stanie wykazać tożsamość danego wydatku poniesionego w ramach działalności badawczo-rozwojowej z rodzajami kosztów kwalifikowanych wskazanymi w art. 18d ustawy o CIT.

Wnioskodawca jest w stanie wykazać powiązanie ww. poniesionych kosztów

(wydatków) z realizowanymi pracami badawczo-rozwojowymi.

Wyżej wymienione wydatki ponoszone są w ramach dotychczasowej działalności, jak również będą ponoszone za lata następne. Ponadto Wnioskodawca jest w stanie wykazać powiązanie ww. poniesionych kosztów (wydatków) z realizowanymi pracami badawczo-rozwojowymi w poszczególnych projektach realizowanych przez Instytut.

11.W latach następnych Wnioskodawca planuje wykonywanie działalności badawczo-rozwojowej na zasadach, na jakich wykonywał ją dotychczas. Równocześnie Wnioskodawca pragnie wskazać, że tożsamy charakter będzie miał sposób finansowania działalności Wnioskodawcy poprzez subwencję, o której mowa we wniosku o interpretację indywidualną.

Pytanie

Czy koszty ponoszone przez Instytut w ramach prac badawczo-rozwojowych, finansowane w całości poprzez subwencję otrzymaną zgodnie z przepisami Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce będą podlegały odliczeniu od podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych zgodnie z treścią art. 18d ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy prace badawczo-rozwojowe realizowane w Instytucie ze środków finansowych otrzymanych w formie subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego i badawczego zgodnie z przepisami Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce będą podlegały odliczeniu w ramach ulgi badawczo-rozwojowej w myśl art. 18d ustawy o CIT.

W tym miejscu należy wskazać, iż na gruncie regulacji szczególnej, zgodnie z art. 18d ust. 5 ustawy CIT koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu w wyniku zastosowania przepisów w przedmiocie ulgi badawczo-rozwojowej w podatku CIT, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

W kontekście wskazanego ograniczenia, zawartego w powyższej regulacji ustawy o CIT należy mieć na uwadze szczególne cechy środków pochodzących z subwencji Instytutu, o której mowa w niniejszym wniosku.

Co do zasady przyznawana subwencja kierowana jest na konkretny, ustawowo określony cel (tj. utrzymanie i rozwój potencjału badawczego), jednak środkami uzyskanymi w ramach przyznanej subwencji, Instytut może dysponować swobodnie, co oznacza, iż środki te nie muszą być wydatkowane na z góry określone wydatki, co więcej faktycznie poniesione wydatki nie warunkują rozliczenia otrzymanej subwencji a wyłącznie zrealizowane przez Instytut cele.

Ponadto warunki  otrzymywanej przez Wnioskodawcę subwencji na rozwój potencjału badawczego, nie posiadają zdefiniowanych zasad co do sposobu i kierunków dysponowania przekazanymi środkami. Oznacza to, iż otrzymywana przez Instytut subwencja może być przeznaczona na pokrywanie szeroko rozumianych kosztów działalności badawczo-rozwojowej Instytutu.

W opinii Wnioskodawcy wykorzystywanie środków pochodzących z przedmiotowej subwencji na finansowanie wydatków, których ta subwencja nie zastrzega jako wydatków kwalifikowanych do objęcia tym dofinansowaniem, nie oznacza, że wydatki te można uznać za "zwrócone” w rozumieniu art. 18d ust. 5 ustawy o CIT, a zatem niepodlegające odliczeniu w ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową, w rozumieniu przepisów podatkowych.

Wydatki zwrócone, o których mowa w art. 18d ust. 5 ustawy o CIT nie zostały zdefiniowane w ustawie o CIT. Tym samym Wnioskodawca dokonując wykładni terminu ustawowego opiera się na interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego oraz na wyrokach sądów administracyjnych. Wnioskodawca chciałby podkreślić, że interpretacje indywidualne i wyroki sądów administracyjnych w tej materii stanowią potwierdzenie ugruntowanej linii interpretacyjnej organów podatkowych oraz linii orzeczniczej sądów administracyjnych jak należy rozumieć niniejsze pojęcie.

Przykładowo, w interpretacji z dnia 7 maja 2021 r. (nr sygn. IPPB5/4510-730/16-13/S/MR) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zauważył, że: „(...) za wydatki zwrócone należy uznać wydatki stanowiące odpowiednik wydatku poniesionego, przy czym "wydatek zwrócony" to ten sam wydatek, a nie taki sam, wydatek który został poniesiony. Zwróconym wydatkiem nie jest bowiem uzyskana przez podatnika kwota, która tylko odpowiada wartości poniesionego wydatku lecz nie stanowi jego zwrotu (por. wyrok NSA z dnia 1 stycznia 2015 r., sygn. akt FSK 2673/04, wyrok NSA z 13 lipca 2010 r., sygn. akt II FSK 455/09, wyrok WSA z 2 sierpnia 2004 r., sygn. akt I SA/Ka 1616/03, wyrok WSA z 24 stycznia 2013 r., sygn. akt I SA/Po 867/12, wyrok WSA z 12 września 2013 r., sygn. akt I SA/Wr 1151/13 (...). (...) Istota przedstawionego rozumowania jest taka, że jeżeli strona poniosła wydatki np. na składki z tytułu ubezpieczenia społecznego, to wydatkiem zwróconym, będzie zwrot tych składek poprzez otrzymane dofinansowanie, a nie otrzymanie dofinansowania na inne cele, nawet jeżeli związane jest z tym samym rodzajem działalności podatnika. Jeżeli poniesiono koszty ekspertyz, opinii, usług doradczych, są wydatkiem zwróconym, to będzie zwrot tych właśnie wydatków, a nie otrzymane np. odszkodowanie z innego tytułu. Nie jest więc w ocenie Sądu trafne stanowisko, iż każdy rodzaj dofinansowania otrzymanego przez podatnika, będzie skutkował uznaniem poniesionych kosztów wymienionych w art. 18d ust. 2-3 u.p.d.o.p., za zwrócone w jakiejkolwiek formie w rozumieniu art. 18d ust. 5 u.p.d.o.p”.

W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 24 stycznia 2018 r., sygn. akt III SA/Wa 361/17 zauważono, że jeżeli dane dofinansowanie, zostanie przeznaczone na inne cele niż koszty kwalifikowane, okoliczność ta nie będzie skutkować, pozbawieniem podatnika, możliwości odliczenia tychże kosztów od podstawy opodatkowania na zasadach określonych w art. 18d ustawy o CIT. Powyższe w ocenie Wnioskodawcy wpisuje się w opis zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem wniosku, bowiem:

subwencja otrzymywana przez Wnioskodawcę z Ministerstwa Edukacji i Nauki jest przyznawana na osiągnięcie określonych celów, a nie na pokrycie skonkretyzowanych kosztów kwalifikowanych, a zatem nie stanowi bezpośredniego zwrotu tych wydatków,

Instytut posiada pełną decyzyjność i autonomię w zakresie wydatkowania środków z subwencji;

Wnioskodawca nie jest zobligowany do raportowania poniesienia wydatków związanych z określonymi kosztami kwalifikowanymi, a raportowanie w tym zakresie ogranicza się do realizacji celów, na jakie przeznaczono środki z subwencji;

rozliczenie subwencji jest niezależne od rodzaju wydatków finansowanych przez Instytut z otrzymanych środków.

Powołane ww. rozstrzygnięcia organów podatkowych oraz wyroki sądów administracyjnych świadczą w ocenie Wnioskodawcy o jednolitym podejściu zarówno organów podatkowych, jak i sądów administracyjnych do sposobu interpretacji pojęcia „wydatków zwróconych”, o którym mowa w art. 18d ust. 5 ustawy o CIT.

Subwencja, którą otrzymuje Wnioskodawca finansowana jest ze środków rządowych, a tym samym nie stanowi zwrotu bezpośrednio powiązanego z danym kosztem kwalifikowanym do beneficjenta wydatku. Co istotne, Wnioskodawca ma dużą swobodę w decydowaniu jakie zadania będzie realizował, a tym samym jakie wydatki pokryje z otrzymanej subwencji. Zadania te związane są z określonymi w ustawie (Prawie o szkolnictwie wyższym i nauce) celami, lecz Wnioskodawca ma swobodę decyzji, jakie konkretnie wydatki poniesie w związku z otrzymaną subwencją finansując dane prace B+R. Przepisy wykonawcze w zakresie wysokości i zasad przyznawana subwencji nie określają, w jaki sposób dofinansowanie ma zostać wykorzystane.

Wnioskodawca zauważa, że subwencja przyznana mu przez Ministra Edukacji i Nauki nie stanowi zwrotu konkretnych wydatków, lecz dofinansowanie działalności Wnioskodawcy, która obejmuje działalność badawczo-rozwojową. Kwota przyznanej subwencji nie ulega zmniejszeniu lub zwiększeniu w sytuacji, gdy zmianie ulegnie wysokość wydatków Instytutu. Subwencja stanowi instytucję autonomiczną w stosunku do modelu finansowania poszczególnych wydatków działalności badawczo-rozwojowej Instytutu. Oznacza to, że nie ma związku pomiędzy wysokością ponoszonych przez Wnioskodawcę wydatków, a wysokością przyznanej subwencji.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy koszty ponoszone przez Instytut, służące finansowaniu prac badawczo-rozwojowych, które zostały w całości sfinansowane subwencją otrzymaną przez Instytut od Ministerstwa Edukacji i Nauki podlegają odliczeniu w ramach ulgi badawczo-rozwojowej na podstawie art. 18d ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, dalej: ustawa o pdop):

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Rodzaje kosztów kwalifikowanych podlegających odliczeniu w ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową zostały wymienione w art. 18d ust. 2-3 ustawy o pdop.

Zgodnie z art. 18d. ust. 5 ustawy o pdop:

koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Ponadto, stosownie do treści art. 18d ust. 6 updop

podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Z art. 18d ust. 7 ustawy o pdop wynika natomiast, że kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:

1.w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;

2.w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;

3.w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5, ust. 2a i 3, oraz 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 1a.

Według brzmienia art. 18d ust. 8 ustawy o pdop:

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1.

Należy także zwrócić uwagę na brzmienie przepisu art. 9 ust. 1b ustawy o pdop, zgodnie z którym:

podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że aby podatnikowi podatku dochodowego od osób prawnych przysługiwało prawo odliczenia w zeznaniu podatkowym kosztów kwalifikowanych poniesionych w danym roku podatkowym powinny być łącznie spełnione następujące warunki:

1.  podatnik poniósł koszty na działalność badawczo-rozwojową,

2.  koszty na działalność badawczo-rozwojową stanowiły dla podatnika koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o pdop,

3.  koszty na działalność badawczo-rozwojową mieszczą się w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych określonym przepisami art. 18d ust. 2 - 3 ustawy o pdop,

4.  ww. koszty uzyskania przychodów stanowiły koszty kwalifikowane w rozumieniu ustawy o pdop, przy czym, jeżeli koszty kwalifikowane zostały poniesione w ramach badań podstawowych, badania te były prowadzone na podstawie umowy lub porozumienia z jednostką naukową w rozumieniu odrębnych przepisów,

5.  jeżeli w roku podatkowym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu,

6.  w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b ustawy o pdop, podatnik wyodrębnił koszty działalności badawczo-rozwojowej,

7.  podatnik wykazał w zeznaniu podatkowym koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu,

8.  kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczyła limitów określonych w ustawie pdop,

9.  koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

W zakresie zagadnienia wynikającego z zadanego we wniosku pytania, tj. kwestii ustalenia, czy koszty ponoszone przez Państwa w ramach prac badawczo-rozwojowych, finansowane w całości poprzez subwencję otrzymaną zgodnie z przepisami Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce będą podlegały odliczeniu od podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych zgodnie z treścią art. 18d ustawy o CIT należy ponownie zwrócić uwagę na przywołany wyżej art. 18d ust. 5 ustawy o pdop, który stanowi, że:

koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zatem, podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, prowadzący działalność badawczo-rozwojową, może w ramach ulgi B+R od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych odliczyć poniesione przez siebie koszty związane z tą działalnością (koszty kwalifikowane ulgi B+R), pod warunkiem m.in., że:

koszty te stanowią koszty uzyskania przychodów dla podatnika,

koszty te mieszczą się w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych określonym przepisami art. 18d ust. 2 i 3 ustawy o pdop,

koszty te nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie (por. M. Fabrowska, W. Studnicki, Ulga podatkowa na działalność badawczo-rozwojową w 2018 r., Legalis/el. 2018).

Oznacza to, że aby dany wydatek mógł zostać uwzględniony dla potrzeb kalkulacji ulgi na działalność badawczo-rozwojową, jako koszt kwalifikowany ulgi B+R, to poza posiadaniem przymiotu kosztu kwalifikowanego (zawartego w zamkniętym katalogu określonym w art. 18d ust. 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), musi on być jednocześnie kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu ww. ustawy oraz nie może być podatnikowi zwrócony w jakiejkolwiek formie, np. w formie finansowania środkami z Funduszy Europejskich, różnego rodzaju dotacji, subwencji, dofinansowań itd. Tym samym, kosztami kwalifikowanymi będą mogły być wyłącznie te koszty uzyskania przychodów, które zostały pokryte z majątku podatnika.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że realizowane przez Państwa prace z zakresu działalności badawczo rozwojowej są finansowane m.in. ze środków otrzymanych z subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego i badawczego przyznanych na podstawie art. 365 i art. 366 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 574 ze zm.; dalej: „Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”). Wysokość subwencji, która zostanie Państwu przyznana określana jest na podstawie algorytmów regulowanych przepisami Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce oraz przepisach wykonawczych do przedmiotowej ustawy (rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2019 r. w sprawie sposobu podziału środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego znajdujących się w dyspozycji ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki oraz na zadania związane z utrzymaniem powietrznych statków szkolnych i specjalistycznych ośrodków szkoleniowych kadr powietrznych; t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 305).

Przyznana subwencja, w wyniku wewnętrznych Państwa decyzji, zostanie rozdzielona na pojedyncze zadania realizowane przez Państwa w danym roku kalendarzowym.

Otrzymaną subwencję przeznaczają Państwo głównie na realizację prac badawczo-rozwojowych. Mniejsza część środków finansowych alokowana jest na działania upowszechniające naukę.

W ramach realizowanych prac badawczo-rozwojowych, finansowanych z przedmiotowej subwencji, Państwa pracownicy, wykonują prace w poszczególnych Państwa zakładach. Wykonują oni zaproponowane i zgłoszone przez nich prace statutowe.

Właściwa infrastruktura badawcza, nowoczesna aparatura, obejmująca unikatowe w skali kraju analizatory, sprzęt umożliwiający prowadzenie badań laboratoryjnych i polowych, duże zasoby biblioteczne, budynki oraz zaplecze technologiczne, pozwalają Państwu na tworzenie różnorodnej oferty prac naukowych, prac badawczo–rozwojowych i usługowych dla…., uczestnictwo w projektach badawczych, realizowanych przez konsorcja naukowe, jak również pozwala na realizację innych prac B+R, w tym finansowanych w ramach środków z subwencji.

W zakresie rozliczenia otrzymanej subwencji mają Państwo obowiązek sporządzenia sprawozdania z wykorzystania subwencji przyznanej na dany rok kalendarzowy. W sprawozdaniu wskazują Państwo wysokość subwencji przyznanej na dany rok, w podziale na wysokość subwencji bazowej oraz wysokość zwiększeń subwencji oraz wysokość środków wykorzystanych. W sprawozdaniu tym Państwo wskazują również cel na jaki wykorzystano przyznaną subwencję, przy czym jak wskazano powyżej, w sprawozdaniu tym nie dochodzi do raportowania poniesionych kosztów, jako wydatków kwalifikowanych, w zakresie których posiadają Państwo autonomiczną decyzję co do sposobu wydatkowania otrzymanych środków.

Prowadzą Państwo odrębną ewidencję rachunkową, poprzez wydzielenie analitycznych kont księgowych, na których rejestrowane są wszelkie koszty związane z poszczególnymi zadaniami w ramach Państwa działalności.

Odnosząc się do przedstawionego zdarzenia przyszłego, w pierwszej kolejności, należy odwołać się do wykładni językowej pojęcia „zwrócone w jakiejkolwiek formie”. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego ( https://sjp.pwn.pl/slowniki):

wyrażenie „zwracać” oznacza «przekazać coś z powrotem, oddać»,

wyrażenie „koszt” oznacza «suma pieniędzy wydatkowana na kupno lub opłacenie czegoś».

Wykładnia językowa art. 18 ust. 5 ustawy o pdop prowadzi zatem do wniosku, że jeżeli koszt kwalifikowany został w jakiejkolwiek formie zwrócony podatnikowi, to w tej części nie podlega odliczeniu. Natomiast, taki koszt może być odliczony w części niepokrytej subwencją, dotacją, dofinansowaniem , itd. Do takiego wniosku prowadzi też wykładnia funkcjonalna art. 18d ust. 5 ustawy o pdop. Celem tego przepisu jest zapewnienie, by w kosztach stanowiących podstawę obliczenia ulgi badawczo-rozwojowej nie były uwzględniane koszty, których ciężaru ekonomicznego nie poniósł podatnik. Za takim rozumieniem tego przepisu przemawia także wykładnia celowościowa art. 18 ust. 5 ustawy o pdop. Celem ustanowienia analizowanej przesłanki wyłączającej możliwość zastosowania ulgi jest zapobieganie sytuacji, w której jeden wydatek poniesiony przez podatnika jest premiowany wielokrotnie (raz jako koszt kwalifikowany ulgi badawczo-rozwojowej, a drugi raz jako koszt finansowany np. w drodze dotacji).

W rozpatrywanej sprawie będzie dochodziło w całości do finansowania kosztów ponoszonych przez Państwa w ramach prac badawczo-rozwojowych, które zostaną pokryte przez otrzymaną subwencję przez Państwa zgodnie z przepisami Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce.

Wskazany powyżej art. 18d ust. 5 ustawy o pdop jednoznacznie wskazuje, że jeżeli koszt kwalifikowany został/zostanie Państwu w całości/w części zwrócony poprzez otrzymaną subwencję, to w tej części nie podlega odliczeniu. Taki koszt może być jednak odliczony w części niepokrytej dofinansowaniem z subwencji. Do takiego wniosku prowadzi również wykładnia funkcjonalna / celowościowa ww. art. 18d ust. 5 ustawy o pdop, którego celem było zapewnienie, że w kosztach stanowiących podstawę obliczenia ulgi badawczo-rozwojowej nie zostaną uwzględnione koszty już podatnikowi zwrócone (pochodzące ze środków publicznych).

Tym samym nie powinno ulegać wątpliwości, iż w sytuacji gdy wydatki zostaną Państwu w całości sfinansowane z subwencji, to Państwo nie mają prawa do ich uwzględniania w podstawie obliczania ulgi badawczo-rozwojowej.

Reasumując należy stwierdzić, że Państwa stanowisko, w przypadku, gdy koszty ponoszone przez Państwa w ramach prac badawczo-rozwojowych, finansowane w całości poprzez subwencję otrzymaną zgodnie z przepisami Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce będą podlegały odliczeniu od podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych zgodnie z treścią art. 18d ustawy o CIT, należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),

albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie(...) (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym,

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00