Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.694.2022.2.PSZ

Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług portali internetowych 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 listopada 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 5 stycznia 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozlicza podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach opisanych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. 2021, poz. 1993 z późn. zm.). Dokumentację podatkową dla potrzeb rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych Wnioskodawca prowadzi w formie ewidencji przychodów.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terytorium RP, zajmuje się handlem towarami (dominujący rodzaj przychodu), ale też zajmuje się programowaniem i tworzeniem narzędzi internetowych zamieszczonych na swoich kontach internetowych pozyskujących informacje handlowe dotyczące wyszukiwania najlepszych ofert kupna i sprzedaży określonych towarów.

Przedmiot działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji przedstawia się następująco:

1.47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (przeważająca działalność gospodarcza),

2.47.71.Z Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

3.47.72.Z Sprzedaż detaliczna obuwia i wyrobów skórzanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

4.63.12.Z Działalność portali internetowych.

Obecnie Wnioskodawca zamierza udostępnić stworzone i posiadane oprogramowanie do wyszukiwania w Internecie ofert kupna/sprzedaży towarów handlowych (na tym etapie kupna/sprzedaży obuwia) poprzez udostępnienie oprogramowania na swoich kontach internetowych założonych na platformach/portalach internetowych. Dostęp do oprogramowania wyszukującego oferty handlowe innych sprzedawców będzie możliwy dla podmiotów trzecich po uiszczeniu opłaty za dostęp. Opłaty będą pobierane w cyklach rozliczeniowych (np. miesiąc, rok).

Aby zostać użytkownikiem platformy internetowej Wnioskodawca musiał zarejestrować się i utworzyć konto użytkownika. Musiał podać prawidłowy adres e-mail, nazwę użytkownika i hasło. W wyniku tych działań Wnioskodawca posiada swoje konto internetowe na danym portalu pozwalające na publikowanie określonych treści. Publikowane treści są własnością Wnioskodawcy, Wnioskodawca odpowiada za publikację treści, w tym może ponosić odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich innych autorów.

Wnioskodawca nie udziela praw lub licencji do posiadanego oprogramowania jak również nie pobiera opłat licencyjnych. Opłaty są pobierane za dostęp do posiadanego przez Wnioskodawcę kanału internetowego, gdzie jest udostępnione narzędzie do wyszukiwania ofert handlowych.

Wnioskodawca nie jest odpowiedzialny za same oferty handlowe (nie występuje jako pośrednik w zakresie kupna/sprzedaży towarów), Wnioskodawca udostępnia możliwość wyszukiwania określonych ofert handlowych i ich przeglądania (działalność wyszukiwarki Internetowej o sprecyzowanym działaniu).

Wnioskodawca nie świadczy żadnych usług wskazanych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które wykluczałyby prawo do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu.

Przychody Wnioskodawcy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczą równowartości 2.000.000 euro.

Przedmiotem złożonego wniosku jest określenie właściwej stawki ryczałtu dla świadczonych usług, tj. czy świadczone usługi portali internetowych powinny być opodatkowane jako działalność opodatkowana stawką 8,5% jako pozostałe usługi.

Uzupełnienie wniosku

Wnioskodawca opracował narzędzie przeszukujące zasoby Internetu w poszukiwaniu ofert handlowych. Działa ono podobnie do wielu wyszukiwarek internetowych, tj. po podaniu parametrów wyszukiwania narzędzie zwraca wyniki najbardziej zbliżone do zapytania. Istotą oprogramowania jest wyszukiwanie ofert handlowych w różnych zasobach.

Wnioskodawca trudni się handlem obuwiem. Z tego względu w stworzonym narzędziu Wnioskodawca wskazał z jakich źródeł informacji i danych narzędzie może korzystać w odnalezieniu ofert handlowych. Narzędzie Wnioskodawcy zawiera więc bazę adresów i treści umożliwiające wyszukiwanie ofert handlowych o określonych parametrach.

Wnioskodawca nie występował o wydanie informacji w zakresie klasyfikacji PKWiU świadczonych usług. Należy jednakże wskazać, iż ustawa nie nakłada takiego obowiązku na podatnika, gdyż opodatkowaniu podlegają świadczone usługi i sprzedawane towary.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności działalność portali internetowych obejmuje działanie witryn internetowych, które wykorzystują wyszukiwarki, aby generować i utrzymywać obszerne bazy danych internetowych adresów i treści w formacie łatwym do wyszukania oraz działanie witryn internetowych, które działają jak portale internetowe, tj.: dostarczających aktualne informacje.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług będąca rozwinięciem Polskiej Klasyfikacji Działalności usługi portali internetowych klasyfikuje pod kodem PKWiU 63.12.10.0.

Mając na uwadze powyższe, opisane we Wniosku usługi powinny być sklasyfikowane pod kodem PKWiU 63.12.10.0.

Pytanie

Czy przychód z działalności usługowej Wnioskodawcy w zakresie umożliwienia wyszukiwania ofert kupna/sprzedaży określonych towarów na posiadanych kontach internetowych założonym na portalach podlega opodatkowaniu według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód z działalności usługowej Wnioskodawcy w zakresie umożliwienia wyszukiwania ofert kupna/sprzedaży określonych towarów na posiadanych kontach internetowych założonych na portalach podlega opodatkowaniu według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie art. 6 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy, pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Należy wskazać iż ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy przy tym wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

W pierwszej kolejności należy rozważyć, czy działalność prowadzona przez Wnioskodawcę jest działalnością gospodarczą w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 5a pkt 6), tj. czy jest działalnością zarobkową, czy jest prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły i czy jest prowadzona we wysłanym imieniu.

Niewątpliwie prowadzona działalność jest działalnością zarobkową (działalność której celem jest „zarabianie”, generowanie zysku, zapewnienie określonego dochodu). Sposób jej prowadzenia jest podporządkowany temu, aby osiągać jak najlepsze wyniki gospodarcze.

Jak wskazano w wyroku WSA we Wrocławiu z dnia 27 kwietnia 2005 r., I SA/Wr 3237/03:

„nie należy utożsamiać zarobkowego charakteru działalności gospodarczej z faktycznym osiąganiem dochodów z tej działalności, ponieważ działalność gospodarcza często związana jest z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Czym innym jest bowiem motyw zysku, a czym innym efekt osiągnięcia zysku. Aby można było mówić o działalności gospodarczej, celem osoby ją prowadzącej musi być osiągnięcie zysku. Dana działalność jest wtedy zarobkowa, gdy zdolna jest do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie te zyski faktycznie przynosić”.

Tym samym przesłanka uzyskiwania zarobku jest spełniona w tym przypadku.

Niewątpliwie też działalność gospodarcza jest prowadzona we własnym imieniu - Wnioskodawca jest zarejestrowanym przedsiębiorcą, występuje w relacjach handlowych jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, wystawia faktury w swoim imieniu.

Także przesłanka prowadzenia w sposób zorganizowany i ciągły (działalność prowadzona w sposób uporządkowany, przygotowany, w sposób stały z nastawieniem, że będzie to również trwało w przyszłości) została spełniona. Wnioskodawca samemu wyszukuje oferty handlowe w celu sprzedaży określonych towarów, zaś obecnie stworzył narzędzie pozwalające na wyszukiwanie ofert handlowych innych podmiotów i pozwala za odpłatnością korzystać z tego narzędzia. Wnioskodawca przewiduje pobieranie opłat okresowo, nadzoruje nad sprawnym funkcjonowaniem narzędzia internetowego, czuwa nad zabezpieczeniem dostępu do swojego kanału innym przedsiębiorcom w celu wyszukiwania ofert handlowych (udostępnienie wyszukiwania ofert wymaga stałego i ciągłego nadzoru nad działaniem oprogramowania do wyszukiwania ofert, jego aktualizacji i modernizacji).

Prowadzenie jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej co do zasady charakteryzuje się tym, iż przedsiębiorca samodzielnie kształtuje swoje relacje z klientami, które finalnie swoje odzwierciedlenie znajdują w umowie. Treść umowy jest wypadkową wzajemnych negocjacji, a umowa zawiera m.in. sposób i termin realizacji określonej usługi. Współpraca w tym prowadzona przez firmę Wnioskodawcy z klientami nie posiada przymiotu wykonywania czynności pod „czyimś kierownictwem” ponieważ wzajemne relacje są ustalane treścią umowy regulującej dostęp do portalu (konta internetowego Wnioskodawcy) oraz zakres treści jakie mogą być wyszukiwane. Wnioskodawca sam organizuje swoją pracę (niezbędny czas, wybór miejsca) oraz samemu podejmuje decyzje co do obsługi informatycznej udostępnionego narzędzia.

Jak wskazał także Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego, nie wypełnia żadnego z warunków wskazanych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które wykluczałyby prawo do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy spełnia on definicję prowadzenia działalności gospodarczej, działalność ta zaś może być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca świadczy usługi udostępnienia narzędzia na swoich kontach internetowych założonych na portalach internetowych. Pomimo, iż Wnioskodawca tworzy narzędzie internetowe (oprogramowanie), to jego wytworzenie i opublikowanie nie wiąże się z otrzymywaniem wynagrodzenia. Ideą tworzenia narzędzia internetowego jest umożliwienie wyszukiwania określonych i sprecyzowanych treści, a tym samym pozyskanie środków za udostępnienie wyszukiwarki na swoim koncie internetowym.

Wykonywana działalność nie ma na celu umożliwienie wyszukiwania określonych treści i nie jest działalnością w zakresie najmu powierzchni. W ocenie Wnioskodawcy istotą działania jest prowadzenie portali internetowych, które to usługi są sklasyfikowane kodem PKWiU 63.12.10.0.

Jak wskazuje Polska Klasyfikacja Działalności, działalność portali internetowych obejmuje działanie witryn internetowych, które wykorzystują wyszukiwarki, aby generować i utrzymywać obszerne bazy danych internetowych adresów i treści w formacie łatwym do wyszukania lub działanie pozostałych witryn internetowych, które działają jak portale internetowe, tj. strony mediów dostarczających aktualne informacje.

Wnioskodawca jako jeden z użytkowników portalu internetowego udostępniającego narzędzie do wyszukiwania ofert handlowych, mając założone konto/konta, mając bazę ofert handlowych i pozwalając na jej oglądanie, staje się właśnie podmiotem prowadzącym portal internetowy. To właśnie wspólne działanie wielu podmiotów tworzy portal internetowy. Przedsiębiorcy wyszukują ofert handlowych wykorzystując narzędzie udostępnione przez Wnioskodawcę są odbiorcami usług w zakresie pozyskiwania informacji na portalu internetowym. Tym samym realizowany dochód pochodzi z działalności portalu jako nośnika przychodów.

Stawki podatku są określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy.

Stawka 8,5% jest stosowana dla usług, jeżeli inne stawki o ściśle sprecyzowanych kodach PKWiU nie mają zastosowania - w ocenie Wnioskodawcy brak jest określenia innej stawki podatkowej dla opisanych i świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Tym samym właściwa będzie stawka 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Doprecyzowanie stanowiska

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy „Działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji, oraz/lub wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Należy jednakże wskazać, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy przy tym wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach działalności usług.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r., w zakresie działu PKWiU 63 Usługi w zakresie informacji, mieści się:

działalność wyszukiwarek portali internetowych,

przetwarzanie danych,

działalność hostingu,

pozostała działalność związana głównie z dostarczaniem informacji.

Zgodnie z objaśnieniami wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, sekcja 63.12 i 63.12.10.0 obejmuje usługi portali internetowych, które wykorzystują wyszukiwarki, aby generować i utrzymywać obszerne bazy danych internetowych adresów i treści w formacie łatwym do wyszukania oraz usługi pozostałych witryn internetowych, które działają jak portale internetowe, tj. strony mediów dostarczających aktualne informacje.

Wnioskodawca udostępniając narzędzie do wyszukiwania ofert handlowych, mając założone konto/konta na portalu internetowym, mając bazę adresów pozwalających na ich przeszukiwanie i pozyskiwanie ofert handlowych, staje się właśnie podmiotem prowadzącym portal internetowy. Wspólne działanie wielu podmiotów tworzy portal internetowy - w tym przypadku jest to działalność Wnioskodawcy połączona z działalnością innych portali oferujących towary handlowe przeszukiwane przez narzędzie Wnioskodawcy. Klienci poszukują zaś właśnie osób, które mają narzędzia zawierające bazy danych (adresów i treści internetowych), które to narzędzia (wyszukiwarki) pozwalają pozyskać odpowiednie informacje. Tym samym realizowany dochód pochodzi z działalności portalu jako nośnika przychodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi jej art. 8 ust. 1.

Ustawodawca ustalił wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w art. 12 ustawy. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej dokonuje sam podatnik.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy świadczy Pan usługi, które mieszczą się w grupowaniu 63.12.10.0 usługi portali internetowych. Zamierza Pan udostępnić stworzone i posiadane oprogramowanie do wyszukiwania w Internecie ofert kupna/sprzedaży towarów handlowych poprzez udostępnienie oprogramowania na swoich kontach internetowych założonych na platformach/portalach internetowych. Opłaty są pobierane za dostęp do posiadanego przez Pana kanału internetowego, gdzie jest udostępnione narzędzie do wyszukiwania ofert handlowych.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu złożenia wniosku.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00