Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.782.2022.2.KM

Dotyczy ustalenia, czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego Transakcja sprzedaży Nieruchomości w zakresie Terenów rolnych, w części w której są one wykorzystywane przez Dzierżawcę do prowadzenia działalności rolniczej, objęta jest zwolnieniem z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 grudnia 2022 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, która dotyczy ustalenia czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego Transakcja sprzedaży Nieruchomości w zakresie Terenów rolnych, w części w której są one wykorzystywane przez Dzierżawcę do prowadzenia działalności rolniczej, objęta jest zwolnieniem z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 grudnia 2022 r., (wpływ 23 grudnia 2022 r.).

Treść Wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Przedmiot działalności Wnioskodawcy

Wnioskodawca jest podmiotem posiadającym siedzibę działalności gospodarczej w Polsce. Przedmiotem przeważającej działalności Spółki, który ujawniony został w Krajowym Rejestrze Przedsiębiorców (dalej: „KRS”) jest uprawa pozostałych roślin wieloletnich [PKD 01.29.Z]. Wśród pozostałej działalności Spółki wymienionej w KRS ujęto:

uprawa roślin wieloletnich [PKD 91.2.Z];

rozmnażanie roślin [PKD 01.30.Z];

chów i hodowla zwierząt [PKD 01.4.Z];

działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną [PKD 01.61.Z];

działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt [PKD 01.62.Z];

łowiectwo i pozyskiwanie zwierząt łownych, włączając działalność usługową [PKD 01.70.Z];

pozyskiwanie drewna [PKD 02.20.Z];

pozyskiwanie dziko rosnących produktów leśnych, z wyłączeniem drewna [PKD 02.30.Z];

działalność usługowa związana z leśnictwem [PKD 02.40.Z].

Spółka jest właścicielem m.in.:

-    nieruchomości gruntowej składającej się z działek gruntu: nr (…) o powierzchni 49,6146 ha, nr (…) o powierzchni 12,3868 ha, nr (…) o powierzchni 45,8519 ha, tj. o łącznym obszarze 107,8533 ha, położonej w miejscowości (…), gminie (…), powiecie (…), województwie (…), dla której to nieruchomości Sąd Rejonowy w (…), (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą Nr (…);

-    nieruchomości gruntowej składającej się z działek gruntu: nr (…) o powierzchni 16,8371 ha i nr (…) o powierzchni 39,3876; tj. o łącznym obszarze 56,2247, położonej w miejscowości (…), gminie (…), powiecie (…), województwie (…), dla której to nieruchomości Sąd Rejonowy w (…), (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą Nr (…),

(dalej łącznie jako: „Nieruchomość” lub „Działki”).

Wnioskodawca nabył Nieruchomość na podstawie umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego, sporządzonej (...) grudnia 1996 r.

Nieruchomość jest nieruchomością rolną w rozumieniu przepisów ustawy z 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 461 z późn. zm., dalej: „ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego”), (winno być (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2569 ze zm.)).

Ponadto, z ksiąg wieczystych prowadzonych odpowiednio - jak wskazane wyżej - wynika, iż:

działki gruntu: nr (…), nr (…) i nr (…) oznaczone są symbolem R - grunty orne, o łącznym obszarze 107,8533 ha;

działki gruntu: nr (…) i nr (…) oznaczone są symbolem R - grunty orne, o łącznym obszarze 56,2247 ha.

Jednocześnie, na podstawie wypisu z rejestru gruntów, Nieruchomość stanowi w podziale na poszczególne działki:

działka nr (…):

-grunty orne: RIVb - 0,2563 ha, RV - 9,9512 ha, RVI - 20,6607 ha;

-nieużytki: N - 5,7552 ha;

-użytki kopalne: K - 12,9742 ha;

-grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych: Lzr RVI - 0,0170 ha;

działka nr (…):

-grunty orne: RIVa - 0,2916 ha, RIVb - 10,0878 ha, RV - 0,1597 ha, RVI - 0,3630 ha;

-użytki kopalne: K - 1,4847 ha;

działka nr (…):

-grunty orne: RIVa - 31,1430 ha, RV - 11,7784 ha, RVI - 1,7970 ha;

-nieużytki: N - 0,8500 ha;

-grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych: Lzr RV - 0,2835 ha;

działka nr (…):

-grunty orne: RIVb - 3,8729 ha, RV - 3,2712 ha, RVI - 0,8585;

-grunty pod rowami: W RIVb - 0,0121 ha;

-nieużytki: N - 6,5475 ha;

-użytki kopalne: K - 1,7109 ha;

-grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych: Lzr RIVb - 0,1304 ha, Lzr RV - 0,4336 ha;

działka nr (…):

-grunty orne: RIVa - 11,9787 ha, RIVb - 17,8900 ha, RV - 2,3938 ha;

-grunty pod rowami: W-RIVb - 0,0137 ha;

-nieużytki: N - 5,2601 ha;    

-użytki kopalne: K - 0,5506 ha;  

-grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych: Lzr RIVb - 0,1987 ha, Lzr RV - 1,1020 ha.

Tereny powyższych Działek, które zostały oznaczone w rejestrze gruntów jako grunty orne, oznaczone Symbolem R, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem Lzr oraz grunty pod rowami, oznaczone symbolem W, będą dalej zwane „Terenami rolnymi”.

Na części Nieruchomości, o powierzchni około 2 ha, znajdują się pozostałości (ruiny) parku dworskiego wraz z najbliższym otoczeniem wpisane do wojewódzkiego rejestru zabytków pod numerem (…) oraz trzy stanowiska archeologiczne dotyczące tzw. śladów osadnictwa starożytnego. Pozostałości parku dworskiego są jedynie pozostałością po istniejącym historycznie w przeszłości obiekcie budowlanym, aktualnie porośnięte w dużej mierze roślinnością, nie są zdatne do żadnego praktycznego wykorzystania (brak już jest dachu/ścian, pozostały fragmenty murów). Z kolei stanowiska archeologiczne stanowią zwarty przestrzennie obszar w obrębie którego zidentyfikowane zostały źródła archeologiczne, tj. ślady wykorzystania terenu przez człowieka w określonym przedziale czasu.

Oprócz powyższego na poszczególnych działkach wchodzących w skład Nieruchomości nie znajdują się żadne naniesienia trwałe/konstrukcje budowlane związane z gruntem, które stanowiłyby własność Spółki (brak jest budynków, budowli, w tym naniesień typu parkingi, słupy czy zasieki).

Teren Nieruchomości porośnięty jest drzewami, krzewami, trawami, zbożem.

Wnioskodawca nie podejmował żadnych czynności związanych z przyłączeniem mediów, uzbrojeniem terenu działek wchodzących w skład Nieruchomości, czy posadowieniem na nich dodatkowej infrastruktury.

Umowa dzierżawy Nieruchomości

Nieruchomość (wszystkie ww. działki) jest przedmiotem umowy dzierżawy z (...) maja 2019 r. (dalej: „Umowa dzierżawy”) zawartej między Sprzedającym, jako wydzierżawiającym, a Sp. z o.o., jako dzierżawcą (dalej: „Dzierżawca” lub „Kupujący”), zawartej na czas określony do (...) maja 2024 roku z możliwością przedłużenia na kolejne oznaczone okresy w łącznym wymiarze maksymalnie 20 lat.

Wykorzystanie Nieruchomości przez Dzierżawcę

Na Nieruchomości w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej i w zgodzie z postanowieniami zawartej Umowy dzierżawy, Dzierżawca. (i) prowadzi działalność rolniczą (gospodarstwo rolne zarejestrowane jest obecnie pod nr identyfikacyjnym (…), na podstawie Decyzji ARiMR o nr (…) oraz (ii) na podstawie wydanych na jej rzecz stosownych decyzji administracyjnych zorganizowała zakłady górnicze i prowadzi działalność polegającą na wydobywaniu kopaliny (kruszywa naturalnego) ze złoża piasku ze żwirem. Wspomniane powyżej decyzje administracyjne to:

-    ostateczna decyzja Marszałka Województwa (…) z (...) 2014 r. o udzieleniu koncesji na wydobywanie metodą odkrywkową kopaliny ze złoża piasku ze żwirem gmina (…), powiat (…), województwo (…), w granicach działek oznaczonych numerami (…) i (…) ważną do (...) 2044 roku przy czym działka (…) i (…) zostały podzielone na działki o numerach (…);

-    ostateczna decyzja Starosty Powiatowego w (…) z (...) 2013 r. o dzieleniu koncesji na wydobywanie kopaliny – piasku ze żwirem ze złoża (…)  w granicach obszaru górniczego (…) na powierzchni 1,9941 ha na części działki (…), gmina (…), powiat (…), województwo (…), przy czym obszar (…) obecnie znajduje się na terenie działki (…);

-    ostateczna decyzja Dyrektora Okręgowego Urzędu (…) w (…) z (...) 2020 r. zatwierdzającą plan (…) na lata (…).

Dzierżawca w 2016 r. wykonał przyłącze wodne do sieci gminnej, znajdujące się na terenie działki (…), które - co należy podkreślić - nie stanowi własności Wnioskodawcy. Zasadniczo jest ono wykorzystywane do podlewania gruntów w czasie suszy. Oprócz powyższego, na terenie działek wchodzących w skład Nieruchomości wedle wiedzy Spółki nie ma żadnych innych instalacji czy sieci (w tym nie należących do Wnioskodawcy).

Transakcja sprzedaży Nieruchomości

Wnioskodawca zamierza sprzedać Nieruchomość na rzecz Dzierżawcy (dalej: „Transakcja”).

Wnioskodawca oraz Dzierżawca celem realizacji Transakcji podpisały (...) marca 2021 r. umowę przedwstępną w formie aktu notarialnego sprzedaży działek: nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…) - jak zostało wskazane - składających się na Nieruchomość (dalej: „Przedwstępna umowa sprzedaży”).

W Przedwstępnej umowie sprzedaży, obie strony - Sprzedający oraz Kupujący, zobowiązały się do zawarcia finalnej umowy sprzedaży - umowy przyrzeczonej (dalej: „Umowa przyrzeczona”). Podpisane Umowy przyrzeczonej zostanie zrealizowane m.in. po przeprowadzeniu stosownych procedur wymaganych przepisami ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, tj. uzyskaniu przez Wnioskodawcę zgody na zbycie Nieruchomości od Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (w świetle art. 2a ust. 4 pkt 1 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego).

Cena sprzedaży Nieruchomości określona została łącznie dla wszystkich działek, przy czym określono, iż 1/5 ceny zostanie uiszczona jako zaliczka po uzyskaniu ww. zgody na zbycie Nieruchomości od Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, natomiast pozostałe 4/5 ceny zostaną przekazane w dniu zawarcia Umowy przyrzeczonej.

Dnia (...) 2022 r. Dyrektor Generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wydał decyzję numer (…), znak: (…), w której wyraził zgodę na nabycie Nieruchomości przez Kupującego (Dzierżawcę) za cenę nie niższą niż określoną w decyzji. Przedmiotowa decyzja stała się ostateczna dnia (...) 2022 r. Tym samym warunek określony w § 6 ust. 2 lit. a) Przedwstępnej Umowy sprzedaży został spełniony.

Dnia (...) września 2022 r. Wnioskodawca oraz Dzierżawca celem realizacji Transakcji zmienili Przedwstępną umowę sprzedaży Nieruchomości w formie aktu notarialnego. Zmiany objęły swym zakresem sposób płatności Ceny, a także termin zawarcia Umowy przyrzeczonej.

W ramach Transakcji nastąpi sprzedaż wyłącznie Nieruchomości wraz ze znajdującymi się na gruncie naniesieniami.

W ramach Transakcji nie jest planowany:

transfer pracowników Spółki;

transfer należności Spółki;

transfer zobowiązań Spółki;

transfer jakichkolwiek praw Spółki (oprócz prawa własności do Nieruchomości - tj. poszczególnych działek składających się na nią).

Wszelkie koncesje uprawniające Kupującego do prowadzenia działań związanych z wydobyciem kruszyw naturalnych na terenie Nieruchomości są jego własnością i pozostają niezależne od planowanej Transakcji.

Sprzedający w związku z Transakcją nie poniósł i nie poniesie jakichkolwiek nakładów w celu przygotowania Nieruchomości do sprzedaży (np.: ogrodzenie, inne działania zmierzające do zwiększenia wartości, bądź atrakcyjności działki, zamieszczenie ogłoszeń o sprzedaży w środkach masowego przekazu, tj. w sieci internetowej, prasie, radiu lub telewizji itp.).

Status stron Transakcji

Dzierżawca i Wnioskodawca są zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami VAT, posiadającymi siedzibę działalności gospodarczej w Polsce.

Kupujący i Sprzedający nie są podmiotami powiązanymi.

Biorąc pod uwagę całość zaprezentowanego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca występując z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego, chce upewnić się co do poprawności mających nastąpić w związku z realizowaną Transakcją rozliczeń podatkowych Wnioskodawcy na gruncie ustawy o CIT.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

Stanowiska archeologiczne znajdują się na działkach nr (…) oraz (…). Ruiny parku dworskiego wpisane do rejestru zabytków znajdują się na działce nr (…).

W odpowiedzi na pytanie nr 3 „Czy stanowiska archeologiczne oraz ruiny parku dworskiego, stanowią budynek/budowlę - w rozumieniu art. 3 pkt 2 i pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1333) - lub ich części?” Wnioskodawca wskazał, iż w jego ocenie pytanie nr 3 zawarte w Wezwaniu przez Organ jest w istocie pytaniem o własne stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego i jako takie nie stanowi elementu opisu zdarzenia przyszłego – powinno być przedmiotem rozstrzygnięcia Organu w interpretacji, ponieważ dotyczy w istocie rozumienia przepisów prawa (a nie określenia stanu faktycznego przez Wnioskodawcę). Niemniej w związku z wezwaniem Organu, Wnioskodawca przedstawia poniżej wyjaśnienie odrębnie dla obiektu: (i) ruiny parku dworskiego oraz (ii) stanowisk archeologicznych.

(i) Ruiny parku dworskiego

W ocenie Wnioskodawcy pozostałości po parku dworskim – zabytkowe fundamenty, bez dachu, ścian, pokrywające się zielenią, nieużyteczne gospodarczo dla Wnioskodawcy – nie stanowią obiektu budowlanego: budynku tudzież budowli lub ich części, spełniającego definicję ujętą w Prawie budowlanym. Wskazane ruiny nie zostały ujęte w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy, nie podlegały amortyzacji. Wnioskodawca konsekwentnie również nie raportował ruin dla celów podatku od nieruchomości (gdyż w jego subiektywnej ocenie nie stanowią one budynków bądź budowli).

(ii) Stanowiska archeologiczne

W ocenie Wnioskodawcy stanowiska archeologiczne będące śladem osadnictwa starożytnego, nieużyteczne gospodarczo dla Wnioskodawcy nie stanowią/nie spełniają cech obiektu budowlanego: budynku tudzież budowli lub ich części w świetle definicji ujętych w Prawie budowlanym. Wskazane stanowiska nie zostały ujęte w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy, nie podlegały amortyzacji. Wnioskodawca konsekwentnie również nie raportował stanowisk dla celów podatku od nieruchomości (gdyż w jego subiektywnej ocenie nie stanowią one budynków bądź budowli).

Pytanie

Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego Transakcja sprzedaży Nieruchomości w zakresie Terenów rolnych, w części w której są one wykorzystywane przez Dzierżawcę do prowadzenia działalności rolniczej, objęta jest zwolnieniem z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy Transakcja sprzedaży Nieruchomości w zakresie Terenów rolnych, w części w której są one wykorzystywane przez Dzierżawcę do prowadzenia działalności rolniczej, będzie podlegała zwolnieniu od opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Przy czym zgodnie z ustępem drugim powyższego artykułu, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy uzyskanego ze sprzedaży dochodu, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z przepisami art. 1 i 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przy czym łączna powierzchnia tych gruntów przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy oraz stanowią one własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku rolnym, za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodkowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb.

Z powyższych regulacji wynika, iż dla uznania, że podatnik sprzedający nieruchomość może zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, powinny zostać spełnione łącznie następujące warunki:

1)sprzedaż odbywa się po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie zbywalnej nieruchomości,

2)grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu np. osoby prawnej,

3)łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,

4)grunty muszą być sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,

5)grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowaną Transakcją w zakresie Terenów rolnych, które są wykorzystywane przez Dzierżawcę na podstawie Umowy dzierżawy do prowadzenia działalności rolniczej, spełnione zostaną wszystkie ze wskazanych powyżej przesłanek, co zostało szczegółowo opisane poniżej.

1.Sprzedaż nieruchomości po upływie 5 lat

Zdaniem Spółki warunek do skorzystania ze zwolnienia odnoszący się do pięcioletniego okresu posiadania nieruchomości, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości, został niewątpliwe spełniony. Spółka nabyła bowiem Nieruchomość (...) grudnia 1996 r., a tym samym planowana sprzedaż nastąpi po upływie co najmniej 5 lat od końca roku nabycia Nieruchomości.

2.Własność nieruchomości

Jak zostało wskazane powyżej, Nieruchomość została nabyta przez Spółkę na podstawie umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego, a więc niewątpliwie stanowi własność osoby prawnej.

3.Powierzchnia nieruchomości przekraczająca 1 ha

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, łączna powierzchnia Nieruchomości wynosi 164,078 ha, przy czym powierzchnia Terenów rolnych wynosi 128,9448 ha. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy ten warunek również należy uznać za spełniony.

4.Klasyfikacja gruntów jako użytków rolnych

Jak zostało wskazane powyżej, jednym z warunków dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT jest sklasyfikowanie gruntów jako użytków rolnych w ewidencji gruntów i budynków.

Należy podkreślić, że ani ustawa o CIT, ani ustawa o podatku rolnym nie regulują kwestii ewidencjonowania gruntów i budynków. Kwestię te reguluje jednak, na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1990 ze zm.), rozporządzenie ministra rozwoju, pracy i technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1390 z późn. zm., dalej „Rozporządzenie”).

Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się:

a)grunty orne, oznaczone Symbolem R,

b)łąki trwałe, oznaczone symbolem Ł

c)pastwiska trwałe, oznaczone symbolem Ps,

d)sady, oznaczone symbolem S,

e)grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem Br,

f)grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem Lzr,

g)grunty pod stawami, oznaczone symbolem Wsr,

h)grunty pod rowami, oznaczone symbolem W.

Natomiast jak zostało przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, Tereny rolne zostały oznaczone w rejestrze gruntów jako:

a)grunty orne, oznaczone Symbolem R,

b)grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem Lzr

c)grunty pod rowami, oznaczone symbolem W.

Tym samym, biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, Tereny rolne stanowią w całości tereny sklasyfikowane jako użytki rolne w ewidencji gruntów i budynków, tak więc również i ten warunek należy uznać za spełniony.

5.Grunty zajęte na prowadzenie działalności rolniczej

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Nieruchomość jest obecnie przedmiotem dzierżawy na rzecz Dzierżawcy, który wykorzystuje Nieruchomość częściowo na potrzeby prowadzenia działalności rolniczej (gospodarstwo rolne zarejestrowane jest obecnie pod nr identyfikacyjnym (...) , na podstawie Decyzji ARiMR o nr (…), a częściowo na potrzeby zakładów górniczych.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że w części w jakiej Dzierżawca wykorzystuje Nieruchomość na potrzeby prowadzenia gospodarstwa rolnego, Nieruchomość jest zajęta na prowadzenie działalności rolniczej.

W ocenie Wnioskodawcy, definicja gospodarstwa rolnego nie wyklucza ze swego zakresu gruntów oddanych w dzierżawę, pod warunkiem, że są one wykorzystywane przez dzierżawcę na cele działalności rolnej.

Należy zauważyć, że przepis 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w związku z odpowiednimi przepisami ustawy o podatku rolnym nie uzależnia prawa do skorzystania ze zwolnienia od tego, czy podmiot sprzedający nieruchomość wchodząca w skład gospodarstwa rolnego prowadzi działalność rolniczą osobiście. W zakresie tej przesłanki jest to bowiem zwolnienie o charakterze przedmiotowym. Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest istotne czy działalność rolniczą prowadzi sam właściciel nieruchomości, czy podmiot, który otrzymał nieruchomość w dzierżawę, tak długo jak działalność rolnicza jest na tych terenach faktycznie prowadzona.

Należy zauważyć, że powyższe jest również spójne z samą konstrukcją instytucji dzierżawy. Zgodnie z art. 693 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm., dalej: „KC”), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Biorąc pod uwagę definicję umowy dzierżawy, to dzierżawca ma prawo do pobierania pożytków z rzeczy (w odróżnieniu od umowy najmu). Zdaniem Wnioskodawcy więc, tylko dzierżawca może być uznawany za podmiot prowadzący działalność na nieruchomości będącej przedmiotem dzierżawy. Uprawnienie wydzierżawiającego (Spółki) do pobierania czynszu dzierżawnego nie może być utożsamiane z prowadzeniem na takiej nieruchomości działalności innej niż rolnicza.

Wnioskodawca pragnie zauważyć, że powyższe stanowisko jest również spójne z dotychczas wydanymi przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjami indywidualnymi. Podobne stanowisko zostało zajęte m. in. w:

-interpretacji indywidualnej z 5 października 2022 r., Znak: 0111-KDIB1- 3.4010.603.2022.1.PC,

-interpretacji indywidualnej z 30 czerwca 2021 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.259.2020.7.BS,

-interpretacji indywidualnej z 27 czerwca 2019 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.1782019.2.MF,

-interpretacji indywidualnej z 27 czerwca 2019 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.177.2019.2.MF.

Stanowisko takie funkcjonowało również w starszych interpretacjach, przykładowo w interpretacji indywidualnej z 7 października 2015 r., Znak: IBPBI-1-3/4510-245/15/WLK oraz interpretacji indywidualnej z 10 października 2016 r., Znak: 2461-IBPB-1-3.4510.845. 2016.1.KB, w której organ wprost stwierdził, że „art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, nie uzależnia prawa do skorzystania ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie od tego, czy podmiot sprzedający gospodarstwo rolne prowadzi działalność rolniczą osobiście”.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że Nieruchomość w części, w której Dzierżawca wykorzystuje ją na potrzeby prowadzenia gospodarstwa rolnego, została zajęta na cele działalności rolniczej.

Na marginesie należy również podkreślić, że działalność rolnicza jest również główną działalnością prowadzoną przez Spółkę - przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest uprawa pozostałych roślin wieloletnich [PKD 01.29.Z].

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, w zakresie Transakcji w zakresie Terenów rolnych, które są wykorzystywane przez Dzierżawcę na potrzeby prowadzenia gospodarstwa rolnego, spełnione zostaną wszystkie warunki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00