Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.757.2022.1.DB

Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.19 (pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane) 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 listopada 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy on usługi (dalej: Usługi) dla klientów. Wnioskodawca jest również wspólnikiem spółki cywilnej (dalej: Spółka) organizującej wydarzenia dla branży IT.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy na rzecz tej Spółki usługi polegające na specjalistycznym doradztwie technicznym przy organizacji konferencji, webinariów i hackathonów. W ramach świadczonej usługi Wnioskodawca realizuje przede wszystkim następujące czynności:

a)opracowanie metodyk hackathonów oraz konferencji,

b)doradztwo w zakresie tworzenia innowacyjnych rozwiązań,

c)organizacja procesów sprzedażowych,

d)doradztwo w kwestiach logistycznych,

e)planowanie budżetów wydarzeń,

f)pomoc we wdrożeniu narzędzi oraz nowych technologii informatycznych.

Wnioskodawca świadczy dodatkowo usługi o takim samym charakterze i zakresie jak opisane powyżej dla innych podmiotów niż Spółka.

Przychody uzyskiwane z tytułu świadczonej przez Wnioskodawcę Usługi od 1 stycznia 2022 r. opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie oświadczenia złożonego przez Wnioskodawcę w wymaganym ustawowo terminie o wyborze tej formy opodatkowania.

Wnioskodawca klasyfikuje świadczoną przez siebie usługę według symbolu PKD 74.90.Z - „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana” oraz według symbolu PKWiU 74.90.19 – „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Wnioskodawca oczekuje, że otrzyma opinię klasyfikacyjną wydaną przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Głównego Urzędu Statystycznego w Łodzi potwierdzającą wskazaną powyżej klasyfikację statystyczną świadczonej przez niego usługi.

Wnioskodawca zwraca w tym miejscu uwagę, że powyższa klasyfikacja ma charakter jedynie pomocniczy i nie stanowi jego oceny odnośnie klasyfikacji usługi będącej przedmiotem interpretacji według kodów PKD i PKWiU.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że w 2021 r. jego przychody osiągnięte z tytułu działalności gospodarczej były niższe niż 2 000 000 euro, a także nie wykonywał on w 2021 r. (i nie będzie w roku 2022 wykonywać) czynności na rzecz swojego pracodawcy (byłego pracodawcy). Nie zachodzą również w stosunku do Wnioskodawcy inne okoliczności wskazane w art. 8 ustawy, tj. Wnioskodawca nie będzie opłacać (nie opłaca) podatku w formie karty podatkowej, nie skorzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, nie osiągnie przychodów z prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych czy działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, wytwarzania wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym oraz nie zmieni formy wykonywania działalności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy.

Jednocześnie Wnioskodawca przewiduje, że w opisywanym zdarzeniu przyszłym nie zajdą też okoliczności wskazane w art. 8 w przyszłości, podobnie jak też nie złoży on oświadczeń, o których mowa w art. 9 ust. 1a-1b ustawy oraz spełniony pozostanie warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy. Działalność Wnioskodawcy nie stanowi i nie będzie stanowić w przyszłości wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy.

Wnioskodawca nie uzyskuje w ramach działalności gospodarczej przychodów z innych źródeł.

Wnioskodawca prowadzi obecnie (i prowadzić będzie w przyszłości) ewidencję, o której mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytania

1.Czy przychody Wnioskodawcy z jednoosobowej działalności gospodarczej mogły zostać opodatkowane zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych począwszy od 2022 r.?

2.Czy przychody ze świadczenia opisanej usługi mogły, począwszy od 2022 r., zostać opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy?

Pana stanowisko w sprawie

1.W ocenie Wnioskodawcy, przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej mogły zostać opodatkowane zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych począwszy od 2022 r.

2.W ocenie Wnioskodawcy, przychody ze świadczenia opisanej usługi mogły, począwszy od 2022 r., zostać opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów.

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 Ustawy, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. Ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1 f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. Ustawy, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. Ustawy, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. Ustawy, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 Ustawy. Oznaczenie ”ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy - użyte w ustawie określenie "działalność usługowa" oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

PKD działalności to 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Podklasa ta obejmuje: pośrednictwo w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, z wyłączeniem pośrednictwa w handlu nieruchomościami, pośrednictwo w zakupie lub sprzedaży patentów, działalność związaną z wyceną, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (antyki, biżuteria itp.), kontrolę dokumentów przewozowych, informacje dotyczące stawek za fracht, działalność związaną z prognozowaniem pogody, doradztwo w zakresie bezpieczeństwa, działalność agronomów i ekonomistów rolnych, doradztwo w sprawach środowiska naturalnego, pozostałe doradztwo techniczne, doradztwo inne niż doradztwo z zakresu architektury lub inżynierii oraz doradztwo w zakresie zarządzania, działalność związaną z opracowywaniem kosztorysów, działalność agentów lub agencji występujących w imieniu indywidualnych osób, w celu zaangażowania do filmu, teatru oraz innej działalności artystycznej lub sportowej, wydania książek, nagrań muzycznych, scenariuszy sztuk, prac artystycznych i fotografii przez wydawców, producentów itp. Odpowiadający powyższemu PKD symbol PKWiU to 74.90.19.0 – „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Reasumując powyższe, od 1 stycznia 2022 r. Wnioskodawca wybrał jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, uzyskane przez Wnioskodawcę przychody z działalności gospodarczej oznaczone są symbolem 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz pod symbolem PKD 74.90.Z - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Wnioskodawca złożył w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania swojej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na 2022 r. Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia z zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychód Wnioskodawcy nie przekracza/nie będzie przekraczał limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 74.90.19.0 stanowią przychody, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy za prawidłowe należy uznać stanowisko, zgodnie z którym:

1.Przychody Wnioskodawcy z jednoosobowej działalności gospodarczej mogły zostać opodatkowane zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych począwszy od 2022 r.

2.Przychody ze świadczenia opisanej usługi mogły, począwszy od 2022 r., zostać opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów.

Przedstawione powyżej stanowisko znajduje potwierdzenie w najnowszych interpretacjach (por. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 15 marca 2022 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.31.2022.3. MG oraz w interpretacji z dnia 4 kwietnia 2022 r. 0114-KDIP3-2.4011.60.2022.4.BM).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00