Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 11 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.587.2022.1.EB

Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadań.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadań: budowa kanalizacji sanitarnej (…), przebudowa sieci wodociągowej w (…), wyposażenie Stacji Uzdatniania Wody w (…) oraz budowa podziemnego zbiornika retencyjnego do gromadzenia wody deszczowej w (…). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwanej dalej ustawa o VAT (Dz.U. z 2022 r., poz. 931 z późn. zm.), wykonuje nałożone na nią odrębnymi przepisami zadania, dla realizacji których została powołana spoza zakresu VAT, jak również czynności podlegające VAT na podstawie umów cywilnoprawnych, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy na operację typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania (…) objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Gmina realizować będzie operację pn. „(…)". W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: poprawa standardu życia mieszkańców gminy .

Gmina w ramach wyżej wymienionej operacji realizować będzie 4 zadania:

1)budowę kanalizacji sanitarnej (…),

2)przebudowę sieci wodociągowej (…),

3)wyposażenie Stacji Uzdatniania wody (…),

4)budowę podziemnego zbiornika retencyjnego do gromadzenia wody deszczowej (…).

Gmina sama nie prowadzi działalności w zakresie zapewnienia zbiorowego dostarczania wody i odbioru ścieków. Działalność taką prowadzi utworzona przez Gminę spółka z ograniczoną odpowiedzialnością- A Sp. z o.o. w (…) (dalej A), w której Gmina ma 100 % udziałów. Po przyjęciu inwestycji wodno-kanalizacyjnych do użytkowania zostaną one w całości przekazane nieodpłatnie, na podstawie umowy z A Sp. z o.o., która zajmuje się dostarczaniem wody, odbiorem i oczyszczaniem ścieków.

Zbudowana nowa sieć kanalizacyjna, zakupione urządzenia jak i wydatki poniesione na modernizacje istniejącej infrastruktury wodociągowej będą wykorzystywane przez A. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji tych zadań stanowić będzie własność Gminy, zaś A będzie jej użytkownikiem w zakresie dokonywanego odbioru ścieków oraz dostawy wody na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia. Gmina nie będzie pobierać opłat od właścicieli nieruchomości za odbiór ścieków oraz dostarczenie wody. Opłaty te pobierać będzie A. Koszty eksploatacji kanalizacji sanitarnej, sieci wodociągowej oraz sprężarki śrubowej ponosić będzie A. Z tytułu eksploatacji użyczonego majątku Gmina nie będzie wystawiać spółce A faktur. Po zakończeniu inwestycji polegającej na budowie podziemnego zbiornika retencyjnego do gromadzenia wody deszczowej w (…) i przyjęciu jej do użytkowania zostanie ona w całości przekazana na podstawie umowy użyczenia w bezpłatne używanie jednostce OSP (…).

Wobec tego zakupywane towary i usługi w związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku, służyć będą wyłącznie wykonywaniu czynności nieopodatkowanych. Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022 r., poz. 559 z późn.zm.), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zadań własnych Gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy.

Inwestycja polegająca na budowie kanalizacji sanitarnej (…), budowie sieci wodociągowej, wyposażeniu stacji uzdatniania wody oraz budowie zbiornika do gromadzenia wody deszczowej nie będzie generowała przychodów, które byłyby opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W takiej sytuacji Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu poniesionych wydatków. Kwota VAT będzie kosztem kwalifikowanym w ww. projekcie.

Pytania

1.Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadań: budowa kanalizacji sanitarnej (…), przebudowa sieci wodociągowej (…), wyposażenie Stacji Uzdatniania Wody (…)?

2.Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania: budowa podziemnego zbiornika retencyjnego do gromadzenia wody deszczowej w (…)?

Państwa stanowisko w sprawie

1.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina, w związku z realizacją inwestycji, o której mowa we wniosku, nie będzie miała prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie). Realizacja ww. zadań następować może także w drodze dostawy towarów i usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy.

Gmina w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów, bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, podatnikowi VAT, w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są następnie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zdaniem Gminy, nie przysługuje Gminie prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadań: budowa kanalizacji sanitarnej (…), przebudowa sieci wodociągowej w (…), wyposażenie Stacji Uzdatniania Wody w (…), ponieważ powstała infrastruktura nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina inwestując w powstanie odcinka kanalizacji sanitarnej w miejscowości (…), modernizując sieć wodociągową w (…) oraz zakupując i montując sprężarkę śrubową do stacji uzdatniania wody w (…), nie będzie dokonywała później z tych sieci sprzedaży. Opłaty od właścicieli nieruchomości podłączonych do kanalizacji sanitarnej oraz opłaty za dostarczenie wody pobierać będzie A Sp. z o.o. w (…). W związku z tym, że Gmina nie będzie bezpośrednio prowadzić sprzedaży, jak również z uwagi na fakt, że umowa zawarta z A będzie mieć charakter nieodpłatny, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

2.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina, w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie podziemnego zbiornika retencyjnego do zbierania wody deszczowej w (…) nie będzie miała prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.).

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, podatnikowi VAT, w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są następnie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Realizacja przedmiotowej inwestycji nastąpi w ramach tzw. Władztwa publicznego, w tym zakresie Gmina działa jako organ administracji publicznej. W tej części swojej działalności Gmina nie działa jako podatnik podatku od towarów i usług, ponieważ wykonuje zadanie własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym. Zbudowany podziemny zbiornik retencyjny do gromadzenia wody deszczowej w miejscowości (…) nie będzie wykorzystywany w celach związanych ze świadczeniem jakichkolwiek usług odpłatnych, ani usług prowadzących do uzyskania przychodów, tj. nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT ani zwolnionych z podatku VAT. Po zakończeniu inwestycji polegającej na budowie podziemnego zbiornika retencyjnego do gromadzenia wody deszczowej w (…) i przyjęciu jej do użytkowania zostanie ona w całości przekazana na podstawie umowy użyczenia w bezpłatne używanie jednostce OSP w (…). W związku z powyższym Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania: budowa podziemnego zbiornika retencyjnego do gromadzenia wody deszczowej w (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. zadań własnych nałożonych na gminę, na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, wykonuje nałożone na nią odrębnymi przepisami zadania, dla realizacji których została powołana spoza zakresu VAT, jak również czynności podlegające VAT na podstawie umów cywilnoprawnych, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy na operację typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania "(…)" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Gmina realizować będzie operację pn. „(…)". W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: poprawa standardu życia mieszkańców gminy. Gmina w ramach wyżej wymienionej operacji realizować będzie 4 zadania: budowę kanalizacji sanitarnej (…), przebudowę sieci wodociągowej w (…), wyposażenie Stacji Uzdatniania wody w (…), budowę podziemnego zbiornika retencyjnego do gromadzenia wody deszczowej w (…). Gmina sama nie prowadzi działalności w zakresie zapewnienia zbiorowego dostarczania wody i odbioru ścieków. Działalność taką prowadzi utworzona przez Gminę spółka z ograniczoną odpowiedzialnością- A Sp. z o.o. w (…), w której Gmina ma 100 % udziałów. Po przyjęciu inwestycji wodno-kanalizacyjnych do użytkowania zostaną one w całości przekazane nieodpłatnie, na podstawie umowy z A Sp. z o.o., która zajmuje się dostarczaniem wody, odbiorem i oczyszczaniem ścieków. Zbudowana nowa sieć kanalizacyjna, zakupione urządzenia jak i wydatki poniesione na modernizacje istniejącej infrastruktury wodociągowej będą wykorzystywane przez A. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji tych zadań stanowić będzie własność Gminy, zaś A będzie jej użytkownikiem w zakresie dokonywanego odbioru ścieków oraz dostawy wody na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia. Gmina nie będzie pobierać opłat od właścicieli nieruchomości za odbiór ścieków oraz dostarczenie wody. Opłaty te pobierać będzie A. Koszty eksploatacji kanalizacji sanitarnej, sieci wodociągowej oraz sprężarki śrubowej ponosić będzie A. Z tytułu eksploatacji użyczonego majątku Gmina nie będzie wystawiać spółce A faktur. Po zakończeniu inwestycji polegającej na budowie podziemnego zbiornika retencyjnego do gromadzenia wody deszczowej w (…) i przyjęciu jej do użytkowania zostanie ona w całości przekazana na podstawie umowy użyczenia w bezpłatne używanie jednostce OSP w (…). Wobec tego zakupywane towary i usługi w związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku, służyć będą wyłącznie wykonywaniu czynności nieopodatkowanych. Inwestycja polegająca na budowie kanalizacji sanitarnej (…), budowie sieci wodociągowej, wyposażeniu stacji uzdatniania wody oraz budowie zbiornika do gromadzenia wody deszczowej nie będzie generowała przychodów, które byłyby opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Na tle powyższego opisu sprawy powzięli Państwo wątpliwości w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadań: budowa kanalizacji sanitarnej (…), przebudowa sieci wodociągowej w (…), wyposażenie Stacji Uzdatniania Wody w (…) oraz budowa podziemnego zbiornika retencyjnego do gromadzenia wody deszczowej w (…).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – zrealizowane przedsięwzięcie będzie udostępniane nieodpłatnie i będzie przez Państwo wykorzystane do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Realizując ww. projekt wykonywali Państwo zadania własne zdefiniowane w ustawie o samorządzie gminnym.

W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując:

1.Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadań: budowa kanalizacji sanitarnej (…), przebudowa sieci wodociągowej w (…), wyposażenie Stacji Uzdatniania Wody w (…).

2.Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania: budowa podziemnego zbiornika retencyjnego do gromadzenia wody deszczowej w (…).

W konsekwencji stanowisko Państwa uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanego w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem ani nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00