Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.668.2022.2.DB

Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 (usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych) 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie możliwości opodatkowania dochodów ze świadczonych usług ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 października 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił Pan wniosek – na wezwanie organu – 29 grudnia 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Od 2 listopada 2018 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą jako specjalista informatyk zajmujący się automatyzacją integracji technologii informatycznych oraz procesów wdrożeniowych systemów komputerowych.

W 2023 r. Wnioskodawca będzie świadczył usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.01.12.0. Realizacja kontraktu zawartego na rok 2022 polegać będzie głównie na usłudze konsultingowej, która skupia się na projektowaniu i rozwijaniu narzędzi (DevOps) wspierających współpracę działów wytwarzania oprogramowania i działów zarządzania systemami.

Wyżej wymienione narzędzia DevOps (takie jak: (...)) są zintegrowanymi systemami komputerowymi, które wymagają skonfigurowania zgodnie z wymaganiami klienta. Szczegółowy zakres działalności odnosi się do wdrożenia i rozwoju tych narzędzi, na które składa się:

mapowanie wymagań klienta oraz projektowanie koncepcji rozwiązań opartych o narzędzia DevOps z uwzględnieniem połączeń do wymiany danych pomiędzy systemami,

tworzenie dokumentacji technicznej systemów komputerowych,

konfigurowanie narzędzi DevOps,

przygotowanie klienta do pracy z narzędziami DevOps, w tym migracja danych z innych obecnie używanych systemów do narzędzi DevOps,

analiza wymagań i specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów komputerowych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji i specyfikacji systemów dostarczonych przez klienta,

analiza dostępnych na rynku rozwiązań automatyzacji dla procesów informatycznych pod kątem ich zastosowania lub rozbudowy przez klienta,

modelowanie i projektowanie logiki automatyzacji dla procesów dostarczania zmian do i w systemach komputerowych oraz ich komponentach, procesów wdrożeniowych systemów komputerowych oraz ich komponentów, procesów weryfikacji poprawności wdrożeń systemów komputerowych oraz ich komponentów, integracji systemów komputerowych połączonych siecią oraz testowania tej integracji.

Zadania, które będą realizowane w ramach kontraktu nie są związane z rozbudową i implementacją oprogramowania, a dotyczą analizy, modelowania i projektowania automatyzacji procesów wdrożeniowych technologii informatycznych dla systemów komputerowych połączonych siecią lub ich poszczególnych składowych, projektowania prototypów takich systemów oraz procesów ich wdrażania, a także wspieranie wiedzą oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów dla zespołów realizujących implementację zaproponowanych rozwiązań i technologii.

Zgodnie z podanym profilem działalności w 2023 r. Wnioskodawca planuje kontynuować rozliczenie 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając świadomość, że z tej formy opodatkowania nie może skorzystać każdy przedsiębiorca Wnioskodawca uważa jednak, że może ona być zastosowana do niektórych usług informatycznych sklasyfikowanych w dziale 62 PKD, które wyłączone są z opodatkowania ryczałtem 12%, a mowa tutaj o 62.01.12 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Formalne wymagania dot. zastosowania ryczałtu podatkowego są spełnione, ponieważ w roku 2022 Wnioskodawca uzyskał przychody z samodzielnie prowadzonej działalności w wysokości poniżej 2 mln euro. (...).

Uzupełnienie wniosku

Usługi, które Wnioskodawca będzie świadczył nie będą dotyczyć produktu, który jest przedmiotem umowy Jego klienta z kontrahentami. Usługi te będą dotyczyć narzędzi wewnętrznych, które muszą być skonfigurowane przy uwzględnieniu wymagań podjednostek biznesowych klienta, dla którego będzie świadczył usługi. Są to systemy mające na celu poprawę przepływu prac wewnątrz firmy. Przykładowo, wymienione narzędzia DevOps, jak (...) (tworzenie dokumentacji) lub (...) (zarządzanie kodem źródłowym) są udostępniane wewnątrz struktur biznesowych klienta dla różnych podjednostek, z których każda może mieć inne wymagania odnośnie ich konfiguracji i integracji z pozostałymi usługami.

Systemy, które Wnioskodawca będzie konfigurował są zakupione lub dostępne w wersjach darmowych. Nie jest to oprogramowanie rozwijane wewnętrznie u klienta. Ich rozbudowa/konfiguracja prowadzona jest jedynie w zakresie umożliwionym przez ich twórców.

Narzędzia DevOps to zintegrowane systemy komputerowe, które składają się z różnych elementów, w zależności od potrzeb i wymagań dla których zostały stworzone.

Oprogramowanie: Narzędzia opierają się na różnego rodzaju oprogramowaniu, takim jak systemy kontroli wersji, narzędzia do integracji i dostawy, narzędzia do testowania, narzędzia do konfiguracji i zarządzania infrastrukturą oraz narzędzia do monitorowania.

Bazy danych: Wiele narzędzi DevOps korzysta z baz danych do przechowywania danych, takich jak dane konfiguracyjne, wyniki testów i dane dotyczące monitorowania. Bazy te są zapewniane przez inne zespoły wewnątrz struktur klienta lub są hostowane na serwerach dostawców takich jak (...). Konfiguracja narzędzi wymaga zazwyczaj ustanowienia połączenia z bazą oraz jej monitorowania.

Inne elementy: mogą również składać się z innych elementów, takich jak interfejsy API, skrypty i inne narzędzia wspierające automatyzację procesów związanych z wytwarzaniem oprogramowania oraz konfigurację danego narzędzia.

Podsumowując, narzędzia DevOps to zintegrowane systemy komputerowe, które składają się z różnych elementów, takich jak: oprogramowanie, interfejsy API i innych narzędzi jak skrypty. Zazwyczaj wymagają ustanowienia połączenia z bazą danych oraz monitorowania czy działają zgodnie z przeznaczeniem. Udostępniają skrypty pozwalające na automatyczną zmianę konfiguracji narzędzi. Pozwalają na komunikację poprzez interfejs użytkowania oraz zapytania API (integracje z innymi narzędziami). Zadaniem Wnioskodawcy jest wykorzystanie tych komponentów do konfiguracji narzędzi, aby oddać je do użytku dla podjednostek biznesowych wewnątrz struktur klienta.

Proces modelowania Wnioskodawca rozpoczyna od spotkania z przedstawicielami podjednostki biznesowej, dla których przeprowadza taki proces. Rozpisuje obecny stan oraz jak może on wyglądać po zmianie narzędzi na proponowane narzędzia DevOps. Zazwyczaj jest to mapowanie z formie prostych diagramów i/lub tabel. Przykładowo, zmiana wykryta w aplikacji do zarządzania kodem źródłowym może notyfikować inną aplikację, która rozpocznie proces budowania oprogramowania.

Zadaniem Wnioskodawcy jest też wdrożenie tej automatyzacji wykorzystując dostępne elementy systemów wymienione powyżej. Wnioskodawca nie zajmuje się rozwijaniem narzędzi do automatyzacji, a jedynie wykorzystuje metody (interfejs użytkownika, interfejs API, baza danych), które zostały już zaprojektowane i rozwinięte przez producenta oprogramowania.

Pytanie

Czy przychód ze wspomnianej działalności usługowej, związanej z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.01.12.0, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego wg stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest zastosowanie 8,5% stawki ryczałtu do przychodów z działalności związanej z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0. Usługi wchodzące w zakres symbolu PKWiU 62.01.12.0 nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, a w konsekwencji - zważywszy, że żaden inny przepis nie stanowi inaczej - przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia tych usług mogą korzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w formie ryczałtu.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Jednocześnie, jak wynika z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b tej ustawy, od przychodów ze świadczenia usług związanych oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) stawka ryczałtu wynosi 12%. Jednakże Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem, a tym samym uważa, że do wyliczania kwoty należnego podatku dochodowego z tytułu przychodu od usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 prawidłowe jest zastosowanie stawki 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że świadczone przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, tj. usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00