Korekta prewspółczynnika za 2022 r. w JST
Ze względu na specyfikę działalności jednostek samorządu terytorialnego, roczny charakter korekty preproporcji i zakończenie roku kalendarzowego (a jednocześnie roku podatkowego w VAT), już wkrótce gminy będą musiały kolejny raz zmierzyć się z korektą roczną w podatku od towarów i usług. Pomimo swojego cyklicznego charakteru zadanie to w każdym roku przynosi, jeżeli nie problemy, to chociażby wątpliwości; rodzą się kolejne pytania, a nade wszystko w tym okresie osoby zajmujące się rozliczeniami podatkowymi gminy mają jeszcze więcej pracy niż w pozostałych miesiącach. Jest to już kolejna korekta w JPK_V7, dokonywana w obowiązującej od 2022 r. strukturze, dzięki czemu podatnicy mogą czerpać z zeszłorocznych doświadczeń, a ogólnie przy dokonywaniu takiej korekty również z tych uzyskanych we wcześniejszych latach.
Jednostka samorządu terytorialnego, posiadając status czynnego podatnika VAT (a po centralizacji podatkowej gmin nie ma już chyba w kraju takiej gminy, która nie byłaby zarejestrowanym VAT-owcem), korzysta z prawa odliczania podatku naliczonego. Oczywiście, rozliczany może być wyłącznie ten VAT, który wynika z zakupów dokonanych przez gminę na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (w znaczeniu VAT), czyli powiązany z tzw. czynnościami z prawem do odliczenia. Warto już na wstępie przypomnieć, że zapisana w polskim prawie podatkowym możliwość odliczania VAT naliczonego wynikającego z zakupów (a także importu) powiązanych z wykonywaną przez czynnego podatnika działalnością opodatkowaną ma swoje źródło w unormowaniach wspólnotowych i stanowi jedną z najważniejszych, podstawowych zasad podatku od wartości dodanej. Chodzi oczywiście o obowiązującą we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej zasadę neutralności. Aby jednak czynny podatnik VAT miał prawo do rozliczenia podatku naliczonego, we wcześniejszej fazie obrotu musi powiązać go nie tylko z działalnością prowadzoną przez niego jako podatnika VAT, ale również z czynnościami z prawem do takiego odliczenia. Z tego powodu jednostki samorządu terytorialnego jako czynni podatnicy VAT, ale wykonujący zarówno czynności podlegające, jak i niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zobligowane są do prawidłowej klasyfikacji nabywanych świadczeń i przyporządkowania do właściwych obszarów działalności. W wyniku takiego działania jednostka musi w pierwszej kolejności dokonać przyporządkowania nabywanych świadczeń do odpowiednich obszarów swojej aktywności:
