Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 30 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.902.2022.2.JG

Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.20.0 (pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane) 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 grudnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 6 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia właściwej stawki ryczałtu. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, opodatkowaną na terenie Polski od całości swoich dochodów. Usługi świadczone przez wnioskodawcę wykonywane są dla przedsiębiorstw w branży biotechnologicznej, farmaceutycznej oraz wyrobów medycznych (…), w zakresie przekazywania wiedzy technicznej w zakresie kompatybilności leków z urządzeniami do ich podawania jako jednej formy handlowej (…") - np. (...), obejmujące:

analizę procedur badań i rozwoju (R&D) urządzeń (devices) w przedsiębiorstwie i przygotowanie planu badań i rozwoju a także wdrożenia do produkcji (…)

ewentualną korektę procedur w oparciu o aktualne standardy (np. ISO…) i wymagania regulacyjne

określenie wymagań pacjenta/użytkownika dot. urządzenia podawania leku

analizę wymagań regulacyjnych oraz obowiązujących standardów technicznych

branie udziału w dyskusjach dotyczących strategii rejestracji leku wraz z urządzeniem do jego podawania (na rynkach (…), regulacyjnej, badań klinicznych

analizę ryzyka dla (…)z perspektywy pacjenta/użytkownika, specyfikacji urządzenia oraz procesu wytwarzania komponentów, montażu, pakowania, znakowania i transportu w oparciu o ekspertyzę techniczną, zebrane dane rynkowe, możliwe skutki dla pacjenta/użytkownika czy wady jakościowe

 zaplanowanie działań minimalizujących ryzyko - poprzez usprawnienia techniczne (…) znakowania, lub procesu produkcji

ustalenie wymogów technicznych dla urządzenia oraz opakowań

uzgodnienie rozwiązań technicznych z producentem urządzenia oraz technologicznych z firmą pakującą lekarstwo

uzgodnienie/koordynacja projektu opakowań i znakowania

zaplanowanie badań, testów i ekspertyz dot. komponentów (…) oraz końcowego produktu zawierającego lek (…) w celu potwierdzenia spełniania przez produkt założeń specyfikacji

koordynację badań, testów i ekspertyz w zewnętrznych jednostkach

analizę wyników badań, testów i ekspertyz oraz przygotowanie ostatecznego raportu weryfikującego spełniania wymogów specyfikacji

określenie ostatecznego projektu i specyfikacji produktu wraz z opakowaniem, oznakowaniem (…) oraz instrukcjami użycia

przygotowanie dokumentacji do badań użytkowności (…)

zaplanowanie i koordynacja badań użytkowności w zewnętrznej jednostce

przygotowanie ostatecznego raportu z badań użytkowności

określenie instrukcji montażu, pakowania i znakowania dla produktu

 zaplanowanie transferu technicznego z fazy badań i rozwoju (R&O) do produkcji

 koordynację wdrożenia do produkcji i walidacji procesu produkcji produktu

 przygotowanie ostatecznego raportu z walidacji procesu produkcji

 określenie badań wstępnych, w toku (…) i zwalniających wyrób do obrotu

przygotowanie zbioru dokumentacji dla produkcji (…)

ocenę skuteczności minimalizacji ryzyka i akceptacji ryzyka resztkowego na podstawie analizy ryzyka do korzyści

określenie planu zbierania i gromadzenia informacji o jakości i bezpieczeństwie produktu w fazie postprodukcyjnej, planu reagowania na incydenty oraz planu aktualizacji dokumentacji technicznej

przygotowanie dokumentacji z zarządzania ryzykiem (…)

przekazanie dokumentacji technicznej do opiniowania przez jednostkę certyfikującą (…) lub do rejestracji na docelowych rynkach.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z 31.10.2022. o znaku (...) poinformował Wnioskodawcę, że opisane we wniosku o interpretację podatkową usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Prowadzona przez wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Działalność gospodarcza nie jest wykonywana pod kierownictwem lub w miejscu wyznaczonym przez zlecającego te czynności. Z tytułu prowadzonej działalności wnioskodawca ponosi odpowiedzialność względem osób trzecich za ich rezultat, a także ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną przez siebie działalnością.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem rozpoczynającym działalność gospodarczą, który w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres opisanej wyżej działalności gospodarczej. Przychody z tytułu wykonywanych usług w roku poprzedzającym wybór ryczałtu nie przekraczały równowartości 2 000 000 EURO.

Wnioskodawca złoży Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie. Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca nie uzyskuje innych dochodów, niż te które zostały wskazane we wniosku.

Pytanie

Czy przychód z opisanej przez Wnioskodawcę działalności usługowej, które Wnioskodawca przyporządkował do kodu PKWiU 74.90.20.0 może być opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem wnioskodawcy, usługi świadczone w ramach prowadzonej przez niego działalności sklasyfikowanej pod numerem PKWiU 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane, polegające na przekazywaniu wiedzy technicznej w zakresie kompatybilności leków z urządzeniami do ich podawania jako jednej formy handlowej (tzw. (…) - np. (...), obejmujące:

analizę procedur badań i rozwoju (R&D) urządzeń (devices) w przedsiębiorstwie i przygotowanie planu badań i rozwoju a także wdrożenia do produkcji (…)

ewentualną korektę procedur w oparciu o aktualne standardy (np. ISO …) i wymagania regulacyjne

określenie wymagań pacjenta/użytkownika dot. urządzenia podawania leku analizę wymagań regulacyjnych oraz obowiązujących standardów technicznych

branie udziału w dyskusjach dotyczących strategii rejestracji leku wraz z urządzeniem do jego podawania (… / …) na rynkach (…), regulacyjnej, badań klinicznych

analizę ryzyka dla (…) z perspektywy pacjenta/użytkownika, specyfikacji urządzenia oraz procesu wytwarzania komponentów, montażu, pakowania, znakowania i transportu w oparciu o ekspertyzę techniczną, zebrane dane rynkowe, możliwe skutki dla pacjenta/użytkownika czy wady jakościowe

zaplanowanie działań minimalizujących ryzyko - poprzez usprawnienia techniczne (…), znakowania, lub procesu produkcji

ustalenie wymogów technicznych dla urządzenia oraz opakowań

uzgodnienie rozwiązań technicznych z producentem urządzenia oraz technologicznych z firmą pakującą lekarstwo

uzgodnienie/koordynacja projektu opakowań i znakowania

zaplanowanie badań, testów i ekspertyz dot. komponentów (…) oraz końcowego produktu zawierającego lek(…) w celu potwierdzenia spełniania przez produkt założeń specyfikacji

koordynację badań, testów i ekspertyz w zewnętrznych jednostkach

analizę wyników badań, testów i ekspertyz oraz przygotowanie ostatecznego raportu weryfikującego spełniania wymogów specyfikacji

określenie ostatecznego projektu i specyfikacji produktu wraz z opakowaniem, oznakowaniem (…)oraz instrukcjami użycia

przygotowanie dokumentacji do badań użytkowności(…)

zaplanowanie i koordynacja badań użytkowności w zewnętrznej jednostce

przygotowanie ostatecznego raportu z badań użytkowności

określenie instrukcji montażu, pakowania i znakowania dla produktu

 zaplanowanie transferu technicznego z fazy badań i rozwoju (R&O) do produkcji

koordynację wdrożenia do produkcji i walidacji procesu produkcji produktu

przygotowanie ostatecznego raportu z walidacji procesu produkcji

określenie badań wstępnych, w toku (…) i zwalniających wyrób do obrotu

przygotowanie zbioru dokumentacji dla produkcji(…)

ocenę skuteczności minimalizacji ryzyka i akceptacji ryzyka resztkowego na podstawie analizy ryzyka do korzyści

określenie planu zbierania i gromadzenia informacji o jakości i bezpieczeństwie produktu w fazie postprodukcyjnej, planu reagowania na incydenty oraz planu aktualizacji dokumentacji technicznej przygotowanie dokumentacji z zarządzania ryzykiem (…)

przekazanie dokumentacji technicznej do opiniowania przez jednostkę certyfikującą (…)lub do rejestracji na docelowych rynkach

podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Zgodnie z art. 2 ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przy czym, przez pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o ryczałcie należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Konsekwentnie, ustawa o podatku dochodowych, tj. ustawa o PIT zakłada dwie definicje pozarolniczej działalności gospodarczej.

Pierwsza z nich, pozytywna, wynika z art. 5a ust. 6 ustawy o PIT, zgodnie z którym działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza:

działalność zarobkową,

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9 (np. w zakresie przychodów ze stosunku pracy, działalności wykonywanej osobiście, najmu).

Natomiast, druga definicja, negatywna, wynika z art. 5b ust. 1 ustawy o PIT, w myśl którego za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynię,

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Istotne jest przy tym, że podatnik definiując podejmowane przez siebie czynności zobowiązany jest w pierwszej kolejności dokonać oceny, czy stanowią one pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu art 5a ust. 6 ustawy o PIT, w drugiej zaś zweryfikować czy dla podejmowanych przez niego czynności zastosowania nie znajdują wyłączenia wynikające z art 5b ust. 1 ustawy o PlT, które nie pozwolą na traktowanie tych czynności jako pozarolniczej działalności gospodarczej, nawet pomimo spełnienia przesłanek pozytywnych.

Jednocześnie, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie przez działalność usługową rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (...) [dalej: Rozporządzenie PKWiU].

W oparciu zaś o treść art. 12 ust. 1 pkt 5a ustawy o ryczałcie, co do zasady ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 tego przepisu.

W konsekwencji powyższego, opodatkowaniu stawką 8,5 % ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podlega działalność usługowa, tj. pozarolnicza działalność gospodarcza definiowana zgodnie z przepisami ustawy o PIT, która jednocześnie realizuje czynności zaliczone do usług zgodnie z Rozporządzeniem PKWiU.

W sekcji M Rozporządzenia PKWiU, ustawodawca wyróżnił wszelkiego rodzaju usługi, w tym usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, w tej sekcji wyróżniono także symbolem PKWiU Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) z 25 marca 2019 r. [dalej: Wyjaśnienia PKWiU] do opisywanego grupowania zalicza się m.in. usługi związane z opracowywaniem kosztorysów (innych niż z zakresu architektury lub inżynierii) oraz usługi świadczone przez pozostałych konsultantów naukowych i technicznych, gdzie indziej niesklasyfikowane. Usługi tak sklasyfikowane za pomocą PKWiU 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane, według Głównego Urzędu Statystycznego, stanowią zatem usługi sklasyfikowane w grupie PKWiU 74.90 Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Świadczone przez wnioskodawcę usługi niewątpliwie wpisują się w katalog usług sklasyfikowanych według kodu PKD 74.90.Z, dla których ustawa o ryczałcie dopuszcza możliwość stosowania stawki 8,5% ryczałtu.

Działania podejmowane przez wnioskodawcę stanowią działalność usługową, bowiem czynności podejmowane przez Wnioskodawcę zaliczone są do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną, do czego wprost odnoszą się Wyjaśnienia PKWiU. Jednocześnie, działania podejmowane przez wnioskodawcę wpisują się w definicję pozarolniczej działalności gospodarczej wynikającą z przepisów ustawy o PIT.

Realizowane przez wnioskodawcę czynności nie podlegają też włączeniom wskazanym w art. 5b ust. 1 ustawy o PIT.

Powyższy wniosek wynika także z licznych stanowisk organów podatkowych, podejmowanych w trakcie analizy tożsamych przedmiotowo usług, w tym w szczególności z:

interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 14 lipca 2021 r., nr 0115-KDIT1.4011.335.2021.1.KR. w której organ uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym działalność, którą będzie prowadził pod kodem PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.19.0) może być opodatkowana ryczałtem - stawką 8,5%, ponieważ PKWiU 74.90.19.0 nie jest wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 8 lutego 2019 r„ nr 0115-KDIT3.4011.567.2018.1.WM, gdzie organ zaznaczył, że z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą, której Główny Urząd Statystyczny przyporządkował kod PKD 74.90.Z, tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana” (PKWiU 74.90.19.0) (...) w świetle powyższego, mając na względzie podane przez Wnioskodawcę grupowanie i zakres planowanych usług stwierdzić należy, że przychód uzyskany przez niego z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;

Analogiczne wnioski wywiodły też organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych z 16 marca 2018 r„ nr 0114- KDIP3-1.4011.136.2018.1.IF, oraz z 5 stycznia 2017 r. nr 1061-IPTPB1.4511.966.2016.1.AP, a także z 8 października 2014 r., nr ILPB1/415-1155/14-3/AN z dnia 8 października 2014 r. W świetle przedstawionej argumentacji, w ocenie wnioskodawcy usługi świadczone w ramach prowadzonej przez niego działalności sklasyfikowanej pod numerem PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0) wskazane we wniosku będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Jak wskazano wyżej, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych jako jedno ze źródeł przychodów wymienia pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy).

W świetle art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

prowadzenia aptek,

działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Natomiast, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

1.Świadczy Pan usługi sklasyfikowane wg PKWiU jako 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”

2.Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

3.Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

4.Dopełni Pan w ustawowo określonym terminie wyboru formy opodatkowania, tj. ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że skoro prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w zakresie której świadczy usługi sklasyfikowane przez Pana pod symbolem PKWiU 74.90.20.0. to właściwą do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu tych usług, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest stawka 8,5% jeżeli spełni Pan pozostałe ustawowe przesłanki do zastosowania tej formy opodatkowania.

Ponadto w odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnej sprawie i nie są wiążąca dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00