Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.236.2022.2.KW

CIT - dotyczy ulgi na robotyzację art. 38eb.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:

Wnioskodawca jest uprawniony do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów poniesionych na Robota zgodnie z art. 38eb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, poprzez jednorazowe odliczenie od podstawy opodatkowania 50% kosztów nabycia Robota, czy poprzez odliczanie od podstawy opodatkowania 50% odpisów amortyzacyjnych dokonanych od Robota w latach 2022 – 2026;

podstawą do określenia kwoty ulgi na robotyzację przysługującej Wnioskodawcy będzie wyłącznie wartość Robota, czy cała wartość początkowa środka trwałego przyjęta do celów amortyzacji podatkowej, uwzględniająca w szczególności wartość urządzeń peryferyjnych, oprogramowania, montażu i uruchomienia Robota;

Wnioskodawca postąpi prawidłowo, rozliczając kwotę przysługującej mu ulgi na robotyzację, w związku z nabyciem Robota, na etapie rozliczenia rocznego, nie uwzględniając tej ulgi w zaliczkach na podatek dochodowy płaconych w trakcie roku podatkowego.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 stycznia 2023 r. (data wpływu 27 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej również: Spółka) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, będącą polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, prowadzącą działalność gospodarczą na terytorium Polski.

Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy według PKD 2007 jest produkcja wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do pojazdów silnikowych (29.31.Z). Wnioskodawca specjalizuje się w projektowaniu i produkcji cewek, czujników i włączników (np. temperatury, ciśnienia, poziomu oleju, poziomu paliwa, prędkości i położenia wału korbowego oraz systemów ABS) dla przemysłu motoryzacyjnego.

Wnioskodawca w ramach działalności uzyskuje głównie przychody ze źródeł innych niż zyski kapitałowe. Rok podatkowy Wnioskodawcy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym.

Wnioskodawca, w związku z rozwojem działalności, mając na celu usprawnienie procesów produkcyjnych, postanowił o stworzeniu i wdrożeniu w przedsiębiorstwie zrobotyzowanego stanowiska do obtrysku części. W tym celu w 2022 roku Wnioskodawca zawarł umowę z podmiotem niepowiązanym (dalej: Wykonawca), której przedmiotem jest:

1)sprzedaż na rzecz Wnioskodawcy robota przemysłowego o nazwie (…) z opcjami (…) (dalej: Robot);

2)wykonanie następujących Sprzętów:

a)celi Robota z systemem bezpieczeństwa maszyn w tym drzwiami serwisowymi, umożliwiającymi bezpieczny dostęp do przestrzeni roboczej Robota, na podstawie Projektu wykonawczego

b)szafki sterowniczej, na podstawie Projektu wykonawczego

c)zestawu zrzutni, dwóch dla detali dobrych, jednego dla oderwanych wlewków oraz dla detali wadliwych, na podstawie Projektu wykonawczego

d)systemu podawania detali dostosowanego do obsługi trzech rodzajów insertów typu kołek oraz trzech rodzajów insertów typu tulejka

e)chwytaka robota dostosowanego do obsługi 6 rodzajów form

f)urządzenia do kontroli obecności insertów w detalu

3)przyłączenie celi Robota do instalacji elektrycznej i pneumatycznej o parametrach opisanych w pkt. 12 lit. g i h poniżej;

4)stworzenie Oprogramowania tj. programu komputerowego, o funkcjonalnościach opisanych w Załączniku do Umowy oraz udzielenie Wnioskodawcy licencji do tego oprogramowania:

a)program sterujący ruchem Robota;

b)program bezpieczeństwa dla sterownika bezpieczeństwa;

c)program logiczny obsługi błędów stanowiska;

d)programu HMI;

e)programu PLC;

5)zintegrowanie Robota z wtryskarką z użyciem sygnałów złącza EUROMAP 67 oraz EUROMAP 73;

6)zintegrowanie automatyki bezpieczeństwa celi z Robotem i z systemem bezpieczeństwa wtryskarki, wedle założeń opisanych w Załączniku do Umowy;

7)zintegrowanie Sprzętów z Urządzeniami;

8)przeprowadzenie jednorazowego, min. 2 godzinnego szkolenia w języku polskim, dla użytkowników końcowych z użytkowania Przedmiotu Umowy. Szkolenie odbędzie się na terenie Polski w zakładzie Wnioskodawcy. Termin szkolenia zostanie ustalony na podstawie osobnego porozumienia pomiędzy Wnioskodawcą a Wykonawcą,

9)sporządzenie dokumentacji powykonawczej oraz wystawienie deklaracji zgodności WE;

10)wspólnie z Wnioskodawcą i Uczestnikami przygotowanie oraz przeprowadzenie testów akceptacyjnych Projektu (FAT), wedle zasad określonych przez Komitet Sterujący oraz przygotowanie i udział końcowym odbiorze technicznym (SAT);

11)przygotowanie celi Robota do transportu z zakładu Wykonawcy do wskazanych pomieszczeń firmy Wnioskodawcy, ponowne zintegrowanie wszystkich elementów Projektu oraz udział w uruchomieniu Projektu.

12)Przedmiot Umowy obejmuje wyłącznie zobowiązania wyraźnie wskazane w powyżej i nie obejmuje on w szczególności:

a)dostarczenia wtryskarki i wyposażenia jej w odpowiednie opcje, a w szczególności w protokoły EUROMAP 67 i EUROMAP 73;

b)przygotowania programów roboczych dla wtryskarki;

c)wykonania i instalacji formy do wtryskarki;

d)ewentualnych modyfikacji w konstrukcji wtryskarki, umożliwiających współpracę wtryskarki z Robotem oraz zapewniających dostęp robota poprzez boczne drzwi (możliwość deaktywacji sygnału drzwi otwartych w przypadku pracy z robotem);

e)zapewnienie wózka widłowego i paletowego na czas rozładunku i montażów;

f)zapewnienie możliwości montażu stanowiska na hali;

g)zapewnienie przyłącza sprężonego powietrza o ciśnieniu 0,6-0,8 MPa;

h)zapewnienie przyłącza elektrycznego 3x400 V AC 50 Hz +N+PE o odpowiedniej mocy. Usługa szkoleniowa związana z obsługą Robota (punkt 8) zostanie przez Wykonawcę uwzględniona w cenie dostawy, montażu i uruchomienia Robota.

W ramach umowy Wykonawca dostarcza na rzecz Wnioskodawcy następujące elementy:

Robota (R1);

Łapę Robota dostosowaną do obsługi określonych w umowie instertów i form (G1);

Zrzut 1 detali prawidłowych (OUT1);

Zrzut 2 detali prawidłowych (OUT2); - urządzenie do odrywania wlewków z detali produkowanych w formie zimnokanałowej oraz do kontroli obecności insertów w detalach produkowanych w formie zimnokanałowej (G2);

zrzut detali nieprawidłowych i oderwanych wlewków (NG);

dosypywacz tulejek (IN1);

dosypywacz kołków (IN2); - podajnik kołowy (FB);

zespół kamery z oświetlaczem i statywem (CAM);

System wizyjny;

System bezpieczeństwa drzwi serwisowych, wygrodzenie stanowiska;

Urządzenia bezpieczeństwa automatyki celi, Robota R1 oraz maszyn wchodzących w skład stanowiska;

Urządzenia automatyki, okablowanie, czujniki, elementy elektryczne i wykonawcze. wraz z kompletnym oprogramowaniem.

Robot wraz z urządzeniami peryferyjnymi przyczyni się do usprawnienia procesów produkcyjnych w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy. Wpłynie też na zwiększenie wydajności już posiadanych przez Wnioskodawcę maszyn i urządzeń (np. wtryskarki). Nabyty przez Wnioskodawcę Robot jest automatycznie sterowany, programowalny i wielozadaniowy. Jest to Robot stacjonarny, posiadający 6 stopni swobody.

Robot:

wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

jest połączony z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne Wnioskodawcy, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Wnioskodawcy, tj. z wtryskarką.

Rozpoczęcie używania Robota w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy ma nastąpić w grudniu 2022 r. Robot spełnia definicję ustawową uznania go za środek trwały Wnioskodawcy.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

1. Aktywa będące przedmiotem wniosku zostały nabyte jako fabrycznie nowe.

2. Odpisy amortyzacyjne dokonywane od Robota będą rozliczne jako koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.

3. W złożonym wniosku zostało wskazane, że rozpoczęcie używania Robota w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy ma nastąpić w grudniu 2022 r., co jednak z uwagi na opóźnienia w realizacji umowy (opóźnienie w odbiorze), nie nastąpiło. Zgodnie z aktualnym harmonogramem prac, Robot zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych w pierwszym kwartale 2023 roku. Rozpoczęcie amortyzacji podatkowej nastąpi począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym Robot zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych.

4. Wskazane w treści wniosku koszty nie zostały zwrócone Wnioskodawcy w jakiekolwiek formie i nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

5. Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) bądź z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 1 pkt 34a cyt. ustawy).

6. Opis na fakturze otrzymanej przez Wnioskodawcę od dostawcy Robota brzmi: „stanowisko zrobotyzowane zgodnie z umową z dnia 30.05.2022 r.”. Przedmiot umowy został szczegółowo określony w opisie stanu faktycznego wniosku, zaś w jego ramach wyszczególniona jest m.in. sprzedaż na rzecz Wnioskodawcy robota przemysłowego o nazwie (...) z opcjami (...) (dalej: Robot).

7. Środki trwałe, o których mowa we wniosku, zostaną zaklasyfikowane w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych według symbolu KŚT (2016) 489 - Roboty. Wskazany w pytaniu symbol KŚT 493 nie występuje w klasyfikacji wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT).

8. Wnioskodawca w latach podatkowych, w których zamierza skorzystać z ulgi na robotyzację, osiąga i planuje osiągać dochody z innych źródeł, niż przychody z zysków kapitałowych. W 2022 roku Wnioskodawca nie poniósł straty podatkowej. W latach, w których Wnioskodawca zamierza skorzystać z ulgi na robotyzację, Wnioskodawca nie planuje ponieść straty podatkowej, niemniej nie jest możliwa odpowiedź na pytanie, czy sytuacja taka nie wystąpi, z uwagi na to, że pytanie odnosi się do przyszłości, której Wnioskodawca nie jest w stanie przewidzieć.

9. Robot nie będzie elementem robotów przemysłowych. Robot będzie posiadał maszyny i urządzenia peryferyjne funkcjonalnie z nim związane, które zostały opisane w stanie faktycznym wniosku (por. w szczególności sprzęty, do których wykonania łącznie z Robotem, zobowiązany jest dostawca). Ponadto Robot będzie powiązany funkcjonalnie z wtryskarką, posiadaną już wcześniej w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy, co również zostało wskazane w stanie faktycznym wniosku.

10. Robot przemysłowy, o którym mowa we wniosku, został szczegółowo opisany w stanie faktycznym złożonego wniosku. Pytanie dotyczy oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, a odpowiedź na nie, nie stanowi elementu stanu faktycznego. Według Wnioskodawcy Robot, o którym mowa we wniosku wypełnia definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a u.p.d.o.p., gdyż - jak wynika to z opisu stanu faktycznego, wypełnia przesłanki, o których mowa w art. 38eb ust. 3 u.p.d.o.p.

11. Urządzenia peryferyjne i maszyny, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym, zostały w nim szczegółowo opisane. Pytanie dotyczy oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, a odpowiedź na nie, nie stanowi elementu stanu faktycznego. Według Wnioskodawcy urządzenia peryferyjne i maszyny określone w opisie stanu faktycznego wniosku (sprzęty wymienione w punkcie 2 lit. b - f opisu stanu faktycznego wniosku) wypełniają definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b u.p.d.o.p., zaś cela robota (punkt 2 lit a opisu stanu faktycznego), spełnia definicję maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt. 1 lit. c u.p.d.o.p.

12. W odpowiedzi na pytanie organu czy wraz z Robotem przemysłowym będą Państwo nabywali wartości niematerialne i prawne i/lub usługi szkoleniowe, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Wnioskodawca wskazał, tak - wartości niematerialne i prawne oraz usługi szkoleniowe zostały szczegółowo opisane w stanie faktycznym złożonego wniosku, tj. Wnioskodawca nabywa razem z Robotem: - jednorazowe, min. 2 godzinne szkolenia w języku polskim, dla użytkowników końcowych z użytkowania Przedmiotu Umowy. Szkolenie odbędzie się na terenie Polski w zakładzie Wnioskodawcy. Termin szkolenia zostanie ustalony na podstawie osobnego porozumienia pomiędzy Wnioskodawcą a Wykonawcą - szkolenie zostało wliczone w cenę przedmiotu umowy; - oprogramowanie tj. program komputerowy, o funkcjonalnościach opisanych w Załączniku do Umowy oraz udzielenie Wnioskodawcy licencji do tego oprogramowania (wliczone w cenę przedmiotu Umowy): a) program sterujący ruchem Robota; b) program bezpieczeństwa dla sterownika bezpieczeństwa; c) program logiczny obsługi błędów stanowiska; d) programu HMI; e) programu PLC.

13. Nabyte wartości niematerialne i prawne, są niezbędne do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robota przemysłowego oraz innych środków trwałych wymienionych w art. 38eb ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.).

14. Koszty montażu i uruchomienia Robota przemysłowego/Maszyn/Urządzeń są ujęte w cenie przedmiotu umowy i będą powiększać wartość początkową środka trwałego.

15. Jak zostało wskazane w stanie faktycznym wniosku Robot wraz z urządzeniami peryferyjnymi przyczyni się do usprawnienia procesów produkcyjnych w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy. Wpłynie też na zwiększenie wydajności już posiadanych przez Wnioskodawcę maszyn i urządzeń (np. wtryskarki). Robot zastępuje operatora w procesie uzbrajania formy, wyjmowania gotowego wyrobu z formy oraz obłamywania wlewka. Układ wtryskarka - robot pracuje bez obecności na stałe operatora, co pozwoli na automatyzację tego etapu produkcji. Rolą operatora/lidera jest reagować na alarmy i uzupełniać komponenty potrzebne do produkcji. W obecnej sytuacji Operator ręcznie wkłada elementy do obtrysku bezpośrednio do formy, następnie czeka aż proces wtrysku i chłodzenia się zakończy i wyjmuje detal z formy ręcznie. Zajmuje to czas kilkadziesiąt sekund, wliczając czas otwarcia i zamknięcia zabezpieczeń BHP. Robot zastępuje operatora w procesie uzbrajania formy, wyjmowania gotowego wyrobu z formy oraz obłamywania wlewka, nie ma te z konieczności otwierania zabezpieczeń więc całkowity czas operacji jest krótszy aniżeli przed usprawnieniem. Układ wtryskarka - robot pracuje bez obecności na stałe operatora, jedynie zasilanie stanowiska komponentami do obtrysku jak i odbiór następuje w odstępach co kilkadziesiąt minut. Na stanowisku podczas pracy nie ma konieczności i nie przebywa operator. Pozwala to zaoszczędzić koszty na redukcji czasu cyklu jak i na redukcji nakładu roboczogodziny operatora.

Jednocześnie w uzupełnieniu Wniosku, wnioskodawca precyzuje, że w związku z okolicznością, iż nie rozpoczął dokonywania odpisów amortyzacyjnych od Robota w 2022, w celu skorzystania z ulgi powinien w latach 2023-2026 (a nie jak wskazano we wniosku w latach 2022-2026) odliczać od podstawy opodatkowania 50% odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od Robota, stanowiących koszty uzyskania przychodu w tych latach podatkowych, czego powinien dokonywać w rozliczeniach rocznych, dokonywanych za lata 2023 - 2026.

Pytania

1)Czy Wnioskodawca jest uprawniony do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów poniesionych na Robota zgodnie z art. 38eb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, poprzez jednorazowe odliczenie od podstawy opodatkowania 50% kosztów nabycia Robota, czy poprzez odliczanie od podstawy opodatkowania 50% odpisów amortyzacyjnych dokonanych od Robota w latach 2022 - 2026?

2)Czy podstawą do określenia kwoty ulgi na robotyzację przysługującej Wnioskodawcy będzie wyłącznie wartość Robota, czy cała wartość początkowa środka trwałego przyjęta do celów amortyzacji podatkowej, uwzględniająca w szczególności wartość urządzeń peryferyjnych, oprogramowania, montażu i uruchomienia Robota?

3)Czy Wnioskodawca postąpi prawidłowo, rozliczając kwotę przysługującej mu ulgi na robotyzację, w związku z nabyciem Robota, na etapie rozliczenia rocznego, nie uwzględniając tej ulgi w zaliczkach na podatek dochodowy płaconych w trakcie roku podatkowego?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, jest uprawniony do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów poniesionych na Robota zgodnie z art. 38eb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: u.p.d.o.p.), poprzez odliczanie od podstawy opodatkowania 50% kwoty odpisów amortyzacyjnych dokonanych od Robota w kolejnych latach podatkowych, w okresie od 2022 - 2026; nie jest zaś uprawniony do jednorazowego odliczenia od podstawy opodatkowania 50% kosztów nabycia Robota, poniesionych w roku nabycia Robota.

Mając na uwadze fakt, że nabyty przez Wnioskodawcę Robot stanowi środek trwały w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za koszty uzyskania przychodów należy uznać dokonywane przez Wnioskodawcę odpisy amortyzacyjne (art. 15 ust. 6 u.p.d.o.p.).

Zgodnie z art. 38eb ust. 1 u.p.d.o.p. Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Jednocześnie zgodnie z ust. 2 powołanego przepisu Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)robotów przemysłowych,

b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

Z kolei z art. 38eb ust. 5 u.p.d.o.p. wynika, że Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, z wyżej powołanych przepisów wynika, że odliczenie wydatku od dochodu w ramach ulgi na robotyzację jest możliwe, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

dany wydatek stanowi podatkowy koszt uzyskania przychodu,

dany wydatek, stanowiący koszt uzyskania przychodu, został poniesiony na robotyzację,

dany wydatek, stanowiący koszt uzyskania przychodu, został poniesiony w terminie od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Tak więc w przypadku Robota, stanowiącego środek trwały, należy uznać, że w ramach ulgi na robotyzację możliwe jest ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% kwoty odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu u.p.d.o.p.

Prawo tego odliczenia przysługuje przy tym tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w trakcie obowiązywania ulgi.

Podsumowując Wnioskodawca nie jest uprawniony do naliczenia ulgi od kosztów nabycia Robota jednorazowo; zaś w celu skorzystania z ulgi powinien w latach 2022-2026 odliczać od podstawy opodatkowania 50% odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od Robota, stanowiących koszty uzyskania przychodu w tych latach podatkowych.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zbieżne z prezentowanym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego z dnia 27.09.2022 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.452.2022.2.JKU, z dnia 16.08.2022 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.129.2022.2.AW, z dnia 31.08.2022 r., znak: 0111-KDIB1-1.4010.221.2022.2.AW oraz dnia 21.11.2022 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.670.2022.1.DP.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, za podstawę do określenia przysługującej mu kwoty ulgi na robotyzację, powinien on przyjąć całą wartość początkową środka trwałego (Robota), przyjętą dla celów amortyzacji podatkowej, uwzględniającą w szczególności wartość urządzeń peryferyjnych, montażu i uruchomienia Robota. Wnioskodawca wskazuje przy tym, że ustalając wartość początkową środka trwałego (Robota) uwzględnił wydatki poniesione zgodnie z umową zawartą z Wykonawcą, na nabycie urządzeń i świadczeń wchodzących w zakres przedmiotu umowy, szczegółowo określone w punktach od 1 do 11 opisu stanu faktycznego.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie wydatki poniesione na nabycie ww. urządzeń i świadczeń określonych w zakresie przedmiotu umowy (tj. w punktach od 1 do 11 opisu stanu faktycznego), mieszczą się w katalogu wydatków uznawanych za koszty uzyskania przychodów na robotyzację, wynikającego z art. 38eb ust 2 u.p.d.o.p. (przywołanego w stanowisku dot. pytania numer 1).

Jednocześnie wydatki na sprzęty i urządzenia peryferyjne (punkt 2 opisu stanu faktycznego) oraz wydatki na pozostałe świadczenia opisane w stanie faktycznym, jako niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Robota, zwiększają wartość początkową środka trwałego.

W konsekwencji w ocenie Wnioskodawcy, podstawą określenia kwoty przysługującej mu ulgi na robotyzację, powinna być cała wartość początkowa środka trwałego, określona w sposób opisany powyżej, uwzględniająca w szczególności wartość urządzeń peryferyjnych, oprogramowania, montażu i uruchomienia Robota. Ulga za dany rok podatkowy (w latach 2022 - 2026) będzie przy tym naliczana od kwoty odpisów amortyzacyjnych dokonanych w danym roku, od tak określonej wartości początkowej środka trwałego.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie dają możliwości uwzględniania kwoty ulgi na bieżąco (tj. w trakcie roku podatkowego), w związku z czym ulgi tej nie można uwzględniać przy określaniu zaliczek na podatek dochodowy. Wnioskodawca powinien więc określić i odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę przysługującej mu ulgi na robotyzację, dopiero w rozliczeniach rocznych, dokonywanych za lata 2022 - 2026.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.

Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587., dalej: „updop”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Według art. 38eb ust. 2 updop:

za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)robotów przemysłowych,

b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

W świetle art. 38eb ust. 3 updop:

Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W myśl art. 38eb ust. 4 updop:

Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2)pozycjonery jedno- i wieloosiowe;

3)tory jezdne;

4)słupowysięgniki;

5)obrotniki;

6)nastawniki;

7)stacje czyszczące;

8)stacje automatycznego ładowania;

9)stacje załadowcze lub odbiorcze;

10)złącza kolizyjne;

11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Stosownie do art. 38eb ust. 5 updop:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Zgodnie natomiast z art. 38eb ust. 6 updop:

Podatnik, który zbył środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 przed końcem okresu ich amortyzacji, a w przypadku umowy leasingu, o którym mowa w art. 17f - przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych na podstawie ust. 1.

Art. 38eb ust. 7 updop stanowi zaś, że:

Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.

Stosownie do art. 38eb ust. 8 updop:

W zakresie nieuregulowanym w ust. 1-7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 18d ust. 3k, 5, 5a, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie.

W myśl art. 18d ust. 5 updop:

Koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z treści art. 18d ust. 6 updop wynika, że:

Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Z powyższych przepisów wynika, że ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów. Ulga została wprowadzona na 5 lat i obejmuje wydatki, które będą poniesione na robotyzację w latach 2022-2026, czyli po raz pierwszy w rozliczeniu za rok 2022. W podatku dochodowym od osób prawnych odliczenie ma zastosowanie do kosztów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka specjalizuje się w projektowaniu i produkcji cewek, czujników i włączników (np. temperatury, ciśnienia, poziomu oleju, poziomu paliwa, prędkości i położenia wału korbowego oraz systemów ABS) dla przemysłu motoryzacyjnego. Spółka w ramach działalności uzyskuje głównie przychody ze źródeł innych niż zyski kapitałowe. Rok podatkowy Spółki jest tożsamy z rokiem kalendarzowym. W związku z rozwojem działalności, mając na celu usprawnienie procesów produkcyjnych, Spółka postanowiła o stworzeniu i wdrożeniu w przedsiębiorstwie zrobotyzowanego stanowiska do obtrysku części. W tym celu w 2022 roku Spółka zawarła umowę z podmiotem niepowiązanym. W ramach umowy Wykonawca dostarcza na rzecz Spółki następujące elementy:

Robota (R1);

Łapę Robota dostosowaną do obsługi określonych w umowie instertów i form (G1);

Zrzut 1 detali prawidłowych (OUT1);

Zrzut 2 detali prawidłowych (OUT2); - urządzenie do odrywania wlewków z detali produkowanych w formie zimnokanałowej oraz do kontroli obecności insertów w detalach produkowanych w formie zimnokanałowej (G2);

zrzut detali nieprawidłowych i oderwanych wlewków (NG);

dosypywacz tulejek (IN1);

dosypywacz kołków (IN2); - podajnik kołowy (FB);

zespół kamery z oświetlaczem i statywem (CAM);

System wizyjny;

System bezpieczeństwa drzwi serwisowych, wygrodzenie stanowiska;

Urządzenia bezpieczeństwa automatyki celi, Robota R1 oraz maszyn wchodzących w skład stanowiska;

Urządzenia automatyki, okablowanie, czujniki, elementy elektryczne i wykonawcze. wraz z kompletnym oprogramowaniem.

Robot wraz z urządzeniami peryferyjnymi przyczyni się do usprawnienia procesów produkcyjnych w przedsiębiorstwie. Wpłynie też na zwiększenie wydajności już posiadanych przez Spółkę maszyn i urządzeń (np. wtryskarki). Nabyty przez Spółkę Robot jest automatycznie sterowany, programowalny i wielozadaniowy. Jest to Robot stacjonarny, posiadający 6 stopni swobody. Robot:

wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

jest połączony z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne Wnioskodawcy, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Wnioskodawcy, tj. z wtryskarką.

Aktywa będące przedmiotem wniosku zostały nabyte jako fabrycznie nowe. Odpisy amortyzacyjne dokonywane od Robota będą rozliczne jako koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Zgodnie z aktualnym harmonogramem prac, Robot zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych w pierwszym kwartale 2023 roku. Rozpoczęcie amortyzacji podatkowej nastąpi począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym Robot zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Zdaniem Spółki Robot, o którym mowa we wniosku wypełnia definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a u.p.d.o.p., gdyż - jak wynika to z opisu stanu faktycznego, wypełnia przesłanki, o których mowa w art. 38eb ust. 3 u.p.d.o.p. Zdaniem Spółki, urządzenia peryferyjne i maszyny określone w opisie stanu faktycznego wniosku (sprzęty wymienione w punkcie 2 lit. b - f opisu stanu faktycznego wniosku) wypełniają definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b u.p.d.o.p., zaś cela robota (punkt 2 lit a opisu stanu faktycznego), spełnia definicję maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt. 1 lit. c u.p.d.o.p. Spółka nabywa razem z Robotem: - jednorazowe, min. 2 godzinne szkolenia w języku polskim, dla użytkowników końcowych z użytkowania Przedmiotu Umowy. Szkolenie odbędzie się na terenie Polski w zakładzie Spółki. Nabyte wartości niematerialne i prawne, są niezbędne do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robota przemysłowego oraz innych środków trwałych wymienionych w art. 38eb ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy:

Spółka jest uprawniona do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów poniesionych na Robota zgodnie z art. 38eb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, poprzez jednorazowe odliczenie od podstawy opodatkowania 50% kosztów nabycia Robota, czy poprzez odliczanie od podstawy opodatkowania 50% odpisów amortyzacyjnych dokonanych od Robota w latach 2022 – 2026;

podstawą do określenia kwoty ulgi na robotyzację przysługującej Spółce będzie wyłącznie wartość Robota, czy cała wartość początkowa środka trwałego przyjęta do celów amortyzacji podatkowej, uwzględniająca w szczególności wartość urządzeń peryferyjnych, oprogramowania, montażu i uruchomienia Robota;

Spółka postąpi prawidłowo, rozliczając kwotę przysługującej mu ulgi na robotyzację, w związku z nabyciem Robota, na etapie rozliczenia rocznego, nie uwzględniając tej ulgi w zaliczkach na podatek dochodowy płaconych w trakcie roku podatkowego.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 15 ust. 1 updop, zgodnie z którym:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Stosownie do art. 15 ust. 6 updop:

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

W myśl art. 16a ust. 1 updop:

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1)budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2)maszyny, urządzenia i środki transportu,

3)inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Zgodnie natomiast z art. 16b ust. 1 updop:

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte od innego podmiotu, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

1)(uchylony)

2)spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

3)(uchylony)

4)autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,

5)licencje,

6)prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej,

7)wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

W myśl art. 16f ust. 1 updop:

Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 updop:

Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Natomiast jak stanowi art. 16g ust. 3 ww. ustawy,

Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Stosownie do art. 16g ust. 12 updop:

przy ustalaniu wartości początkowej poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z ust. 1 pkt 3-5 oraz ust. 2, 10 i 11 stosuje się odpowiednio art. 14.

Z wyżej powołanych przepisów wynika, że w przypadku środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podatnicy zaliczają do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej. Odpisy amortyzacyjne dokonywane są od wartości początkowej środka trwałego/wartości niematerialnej i prawnej ustalonej zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 updop, którą stanowi cena nabycia wskazana w art. 16g ust. 3 updop

Zatem, biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że przepis art. 38eb ust. 1 updop pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu updop. Ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w trakcie obowiązywania ulgi. Zatem, podatnik może skorzystać z tego odliczenia, co do zasady, wraz z dokonywaniem odpisów amortyzacyjnych od zakupionych robotów.

Odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem poniesienia kosztu uzyskania przychodu. Ulga dotyczy wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.

Podkreślić należy, że naczelną zasadą stosowania ulgi na robotyzację jest uznanie określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych regulujących ulgę na robotyzację kategorii kosztów, za koszty uzyskania przychodów w danym roku podatkowym, za który przysługuje odliczenie w ramach tejże ulgi (art. 38eb ust. 1 w związku z ust. 5 updop). Zgodnie bowiem z art. 38eb ust. 1 updop podatnik (…) może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację. Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r. (art. 38eb ust. 5 updop).

Reasumując, Spółka może odliczyć od podstawy opodatkowania 50% odpisów amortyzacyjnych dokonanych od robotów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych po 1 stycznia 2023 r. w latach 2023-­2026 nie może zaś odliczyć jednorazowo od podstawy opodatkowania 50% kosztów nabycia robotów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych po 1 stycznia 2023 r.

Z przepisu art. 38eb ust. 1, ust. 2 i ust. 5 wynika, że odliczenie wydatku od dochodu w ramach ulgi na robotyzację jest możliwe, gdy:

dany wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu,

ten koszt uzyskania przychodu został poniesiony na robotyzację,

ten koszt uzyskania przychodu został poniesiony w terminie od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 roku, do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 roku.

W przypadku, gdy składniki majątku (robot) uznawany jest za środek trwały, kosztem uzyskania przychodów są odpisy amortyzacyjne od środków trwałych (art. 15 ust. 6 updop).

Z uwagi na powyższe, że podatnik, który nabył robota stanowiącego środek trwały, nie może jednorazowo odliczyć od podstawy opodatkowania 50% wydatków. A zatem, nie będzie możliwe jednorazowe odliczenie od podstawy opodatkowania 50% kosztów nabycia robota. Koszty nabycia, o których mowa w art. 38eb ust. 2 updop stanowią/stanowić będą odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej nabytych przez Spółkę środków trwałych w latach 2023-2026, i to na podstawie tych odpisów amortyzacyjnych Spółka może dokonać odliczenia od podstawy podatkowania.

W konsekwencji, stwierdzić należy, że Spółce przysługuje prawo do obniżenia podstawy opodatkowania o 50% odpisów amortyzacyjnych dokonanych od wartości początkowej robotów w latach podatkowych 2023-2026, na podstawie art. 38eb ust. 1 updop, przy założeniu, że spełniają one warunki określone w art. 38eb updop.

W przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych po 1 stycznia 2022 r. fabrycznie nowych aktywów spełniających przesłanki określone w art. 38eb updop przez Spółkę osiągającą dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych – odpisy amortyzacyjne dokonane w latach 2023-2026 od tych środków trwałych (robotów) będą podlegały rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację.

Tym samym zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, że dokonywane przez Spółkę w latach 2023-2026 odpisy amortyzacyjne od środków trwałych objętych treścią niniejszego wniosku stanowiących roboty przemysłowe, urządzenia, lub maszyny, w myśl art. 38eb ust. 2 pkt 1 updop, które zostały nabyte i wprowadzone do ewidencji środków trwałych po dniu 1 stycznia 2022 r., stanowią/będą stanowić koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 w zw. z art. 38eb ust. 5 updop.

Tym samym Spółka jest uprawniona do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania 50% odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości początkowej ww. Środków trwałych stanowiących roboty przemysłowe, urządzenia, lub maszyny, w myśl art. 38eb ust. 2 pkt 1 updop w latach podatkowych 2023-2026, na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Przedmiotem wątpliwości w zakresie pytania nr 2 jest ustalenie, czy podstawą do określenia kwoty ulgi na robotyzację przysługującej Spółce, będzie wyłącznie wartość Robota, czy cała wartość początkowa środka trwałego przyjęta do celów amortyzacji podatkowej, uwzględniająca w szczególności wartość urządzeń peryferyjnych, oprogramowania, montażu i uruchomienia Robota.

Wskazać należy, że w przypadku środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podatnicy zaliczają do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej.

Odpisy amortyzacyjne dokonywane są od wartości początkowej środka trwałego/wartości niematerialnej i prawnej ustalonej zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 updop, którą stanowi cena nabycia wskazana w art. 16g ust. 3 updop.

W przypadku, gdy składniki majątku (roboty) uznawane są za środki trwałe, kosztem uzyskania przychodów są odpisy amortyzacyjne od środków trwałych (art. 15 ust. 6 updop).

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, Spółka nabyła/nabędzie Robota, który został/zostanie przyjęty do ewidencji Środków Trwałych oraz został/zostanie zakwalifikowany i określony pod symbolem KŚT 489 - Roboty.

Mając na uwadze brzmienie powyższych przepisów, należy zauważyć, że wartość początkowa nabytego środka trwałego obejmuje - poza jednostkową wartością tego środka trwałego - także wszelkie koszty bezpośrednio związane z zakupem oraz z przyjęciem środka trwałego do używania. A więc, w przypadku Nowych ŚT, za jego wartość początkową należy uznać koszt zakupu obejmujący wszelkie wydatki nierozerwalnie związane z nabyciem, ulepszeniem i odpowiednim oddaniem do użytkowania Nowych ŚT naliczone do dnia przyjęcia Środka Trwałego (Robota) do używania i wprowadzenia do ewidencji Środków Trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Również wydatki dotyczące urządzeń peryferyjnych, oprogramowania oraz montażu i uruchomienia, w sytuacji gdy są nierozerwalnie związane z nabyciem, ulepszeniem i odpowiednim oddaniem do użytkowania Nowych ŚT naliczone do dnia przyjęcia Środka Trwałego (Robota) do używania i wprowadzenia do ewidencji Środków Trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (w przedmiotowym przypadku z Robota, o którym mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 updop) należy uznać za zwiększające wartości początkowej ww. Środka Trwałego (Robota).

Tym samym, stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Spółki w zakresie pytania nr 3 dotyczą ustalenia czy Spółka postąpi prawidłowo, rozliczając kwotę przysługującej mu ulgi na robotyzację, w związku z nabyciem Robota, na etapie rozliczenia rocznego, nie uwzględniając tej ulgi w zaliczkach na podatek dochodowy płaconych w trakcie roku podatkowego.

Jak już wyżej wskazano, zgodnie z art. 38eb ust. 1 updop, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Tym samym, ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

W związku z rozliczeniem ulgi w systemie rocznym, podatnicy będą mieli obowiązek wykazać całość kosztów uzyskania przychodów poniesionych w ciągu roku podatkowego na robotyzację w rocznym zeznaniu podatkowym.

Tym samym, stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 3 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) albo

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00