Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 8 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.767.2022.2.MBD

W zakresie ustalenia, czy: - Nowy Produkt Spółki i jego modyfikacje stanowi nowy produkt w rozumieniu art. 18ea ust. 1 w związku z ust. 2 i 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Wnioskodawcy przysługuje prawo do uznania wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na Nowe ŚT oraz Materiały, jako kosztu produkcji próbnej nowego produktu, o której mowa w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP, - Produkcja próbna, opisana w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, stanowi produkcję próbną w rozumieniu art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia, o którym mowa w art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, - Spółce przysługuje prawo do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP kosztów nabycia Nowych ŚT dla celów produkcji próbnej, o której mowa w art. 18d ust. 3 ustawy o PDOP, które będą następnie wykorzystane również do produkcji aktualnie wytwarzanych produktów, tj. produktów innych Nowe Produkty zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, - Spółka będzie uprawniona do odliczenia na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, kosztów Nowych ŚT i Materiałów do produkcji próbnej, niezależnie od tego czy zostaną one finalnie sprzedane lub zutylizowane, - Koszt produkcji próbnej nowego produktu w zakresie Nowych ŚT, który Spółka zamierza odliczyć na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, powinien być ustalany zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOP oraz art. 16g ust. 3 ustawy o PDOP, tj. powinien obejmować cenę nabycia lub ulepszenia Nowych ŚT - kwotę należną zbywcy powiększoną o koszty jego transportu, załadunku oraz wyładunku, montażu i instalacji, a także wszelkie inne koszty poniesione w celu prawidłowego funkcjonowania Nowych ŚT i tym samym wartość odliczenia przysługującego Spółce powinna obejmować 30% tak ustalonej wartości początkowej Nowych ŚT, z uwzględnieniem ograniczenia do 10% osiągniętego dochodu, - Wnioskodawcy przysługuje prawo do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów nabycia Nowych ŚT, które są i będą wykorzystane do produkcji próbnej nowego produktu na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, niezależnie od jednoczesnego odliczenia od podstawy opodatkowania odpisów amortyzacyjnych od nich dokonywanych w ramach tzw. ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ustawy o PDOP.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

- Nowy Produkt Spółki i jego modyfikacje stanowi nowy produkt w rozumieniu art. 18ea ust. 1 w związku z ust. 2 i 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Wnioskodawcy przysługuje prawo do uznania wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na Nowe ŚT oraz Materiały, jako kosztu produkcji próbnej nowego produktu, o której mowa w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP,

- Produkcja próbna, opisana w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, stanowi produkcję próbną w rozumieniu art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia, o którym mowa w art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP,

- Spółce przysługuje prawo do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP kosztów nabycia Nowych ŚT dla celów produkcji próbnej, o której mowa w art. 18d ust. 3 ustawy o PDOP, które będą następnie wykorzystane również do produkcji aktualnie wytwarzanych produktów, tj. produktów innych Nowe Produkty zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego,

- Spółka będzie uprawniona do odliczenia na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, kosztów Nowych ŚT i Materiałów do produkcji próbnej, niezależnie od tego czy zostaną one finalnie sprzedane lub zutylizowane,

- Koszt produkcji próbnej nowego produktu w zakresie Nowych ŚT, który Spółka zamierza odliczyć na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, powinien być ustalany zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOP oraz art. 16g ust. 3 ustawy o PDOP, tj. powinien obejmować cenę nabycia lub ulepszenia Nowych ŚT - kwotę należną zbywcy powiększoną o koszty jego transportu, załadunku oraz wyładunku, montażu i instalacji, a także wszelkie inne koszty poniesione w celu prawidłowego funkcjonowania Nowych ŚT i tym samym wartość odliczenia przysługującego Spółce powinna obejmować 30% tak ustalonej wartości początkowej Nowych ŚT, z uwzględnieniem ograniczenia do 10% osiągniętego dochodu,

- Wnioskodawcy przysługuje prawo do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów nabycia Nowych ŚT, które są i będą wykorzystane do produkcji próbnej nowego produktu na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, niezależnie od jednoczesnego odliczenia od podstawy opodatkowania odpisów amortyzacyjnych od nich dokonywanych w ramach tzw. ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ustawy o PDOP.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło do Organu 19 grudnia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

X S.A. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest polskim przedsiębiorstwem specjalizującym się w produkcji (…).

W ramach swojej działalności, w celu przeprowadzenia i uruchomienia produkcji próbnej (dalej: „Produkcja próbna”) nowych produktów, Spółka:

- nabywa i ulepsza, a także będzie w przyszłości nabywać i ulepszać środki trwałe zaliczane do grupy 3-6 i 8 klasyfikacji środków trwałych, o których mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 1-2 ustawy o PDOP (dalej: „Nowe ŚT”),

- ponosi koszty nabycia materiałów i surowców, półfabrykatów i surowców przetworzonych wykorzystanych w celu produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 3 ustawy o PDOP (dalej: „Materiały”).

Jako przykładowe nabycie Nowych ŚT Spółka wskazuje planowany w 2022 r. zakup robota przemysłowego typu (…), na którego dostawę i montaż Spółka zawarła w 2021 r. umowę z dostawcą zewnętrznym i zapłaciła w tym samym roku zaliczkę w wysokości 30% ceny końcowej. Będzie to zrobotyzowane stanowisko odbioru kształtek z prasy, o następujących parametrach technicznych:

(…)

Stanowisko Robota składa się z robota ze specjalistyczną głowicą manipulacyjną, elementów pozycjonujących paletę, stanowiska buforowego, osłon i systemów zabezpieczeń, szafy sterowniczej i systemu monitoringu przemysłowego oraz systemu informatycznego. W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania robota, Spółka poniesie wydatki na przygotowanie fundamentu pod jego postawienie. Przy czym, należy wskazać, że Spółka posiada już fabrycznie nowego robota, o tożsamej specyfikacji technicznej jak opisana powyżej, nabytego w latach wcześniejszych.

(…)

W ramach kolejnego przykładu Nowych ŚT, Spółka w 2021 r. zawarła umowę dotyczącą nabycia specjalistycznej prasy ciśnieniowej typu (…), charakteryzującą się:

(…)

W ramach zawartej umowy, Spółka poniosła wydatki związane z płatnościami zaliczkowymi w wysokości 15% ceny końcowej. Przedmiotowa zaliczka została zapłacona przez Spółkę w 2021 r.

Prasa jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania linii produkcyjnej i jest funkcjonalnie związana z całym cyklem produkcyjnym (dalej: „Prasa”) poprzez formowanie kształtek z masy formierskiej, które następnie przy pomocy robota przemysłowego zostaną odebrane z odbiorczego przenośnika taśmowego i przetransportowane na wozy piecowe w celu obróbki termicznej. Funkcjonalne związanie Prasy z nabytymi robotami, umożliwia zachowanie ciągłości cyklu produkcyjnego w pełnej automatyzacji poprzez komunikację Prasy z robotami za pomocą systemów teleinformatycznych w celu wymiany danych i optymalizacji procesu odbioru kształtek. Ze względów funkcjonalnych nie jest możliwe prowadzenie procesu produkcji bez współpracy Prasy z robotami przemysłowymi.

Prasa będzie umożliwiać produkcję wyrobów prototypowych ze względu na jej unikalne możliwości techniczne, takie jak siła nacisku oraz powierzchnia prasowania.

W ramach transakcji kupna Robota i Prasy, Spółka nabyła także usługi szkoleniowe obejmujące wszystkie obszary pracy linii i przeprowadzane jest w odpowiednich grupach roboczych:

- szkolenie pracowników obsługi bieżącej,

- szkolenie pracowników służb technicznych.

Również w przyszłości Spółka nie wyklucza nabywania innych Nowych ŚT wraz z usługami szkoleniowymi, montażu, czy transportu.

Nabywany przez Wnioskodawcę Robot spełnia wszystkie kryteria wymienione w art. 38eb ust. 3 do uznania Robota za robota przemysłowego.

Ponadto, na potrzeby zrealizowania produkcji próbnej nowego produktu, Wnioskodawca ponosi i będzie ponosić koszty nabycia Materiałów, w szczególności obejmujące koszty nowo zakupionych jak i wstępnie przetworzonych:

- kruszyw topionych (magnezjowych oraz spineli),

- surowców spiekanych (klinkierów magnezjowych oraz spineli),

- surowców z recyklingu,

- dodatków i spoiw.

Wartość Materiałów rozliczana jako koszty uzyskania przychodów przez Spółkę jest ustalana w oparciu o obowiązujące w Spółce zasady rachunkowości zgodnie z metodą cen przeciętnych (AVCO) tj. ustalonych w wysokości średniej ważonej ceny/kosztu wytworzenia danego materiału (surowca, półfabrykatu, surowca przetworzonego). Metoda cen przeciętnych (średnioważonego kosztu) polega na tym, że jednostkową średnioważoną cenę (średnioważony koszt) zapasu oblicza się po każdym przychodzie (z uwzględnieniem stanu na początek okresu) i według tej ceny (tego kosztu) wycenia się następnie każdy rozchód do czasu kolejnego przychodu w ramach danego okresu (miesiąca). Tak ustalona wartość zużytych materiałów w procesie kalkulacji kosztów produkcji wchodzi w skład kosztu wytworzenia produktów (wyrobów gotowych, półfabrykatów), które po przyjęciu na magazyn a następnie ich wydaniu w celu sprzedaży, złomowania lub zużycia Spółka przyjmuje dla celów rozliczeń podatkowych jako koszt uzyskania przychodów na gruncie ustawy o PDOP. Zużywane materiały obejmują również odpady z prób i testów, takie jak złomy własne i surowce przetworzone, również z własnej produkcji.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się działalnością badawczo-rozwojową oraz produkcją i sprzedażą zasadowych, ceramicznych materiałów ogniotrwałych. Zakres działalności badawczo-rozwojowej obejmuje:

- określenie warunków eksploatacyjnych wyrobów,

- opracowanie projektu wyrobów,

- przeprowadzenie badań oraz testów aplikacyjnych partii próbnych,

- nadzór eksploatacyjny,

- badania PostMortem.

Ze względu na specyfikę działalności Wnioskodawcy (tj. produkcji wysokiej jakości materiałów ogniotrwałych, które stanowią niezbędny element wyłożeń pieców i innych urządzeń cieplnych pracujących w wysokich temperaturach), produkty oferowane przez Wnioskodawcę są zróżnicowane pod kątem parametrów fizyko-chemicznych i termomechanicznych tj.:

- są każdorazowo efektem działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP, skutkującej powstaniem nowego produktu lub jego znacząco ulepszonej wersji, lub

- są modyfikacjami lub ulepszeniami produktów powstałych w wyniku tej działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP, lub

- są produkowane efektywniejszą metodą opracowaną w wyniku działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP skutkującą poprawieniem ich efektywności lub technologii produkcji poprzez zmniejszenie jej kosztochłonności, lub

- są ulepszonymi w wyniku własnej działalności badawczo-rozwojowej produktami będącymi produktami w wersji wcześniejszej opracowanymi w wyniku działalności badawczo-rozwojowej innych podmiotów

(dalej razem: „Nowe Produkty”).

Jako Nowe Produkty, Spółka traktuje wyłącznie te produkty, które łącznie spełniają poniższe przesłanki:

- nie znajdowały się dotychczas w jej ofercie produktowej, tj. wcześniej nie były produkowane przez Spółkę,

- stanowią produkty w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 217 ze zm., dalej: „ustawa o rachunkowości”),

- pozytywnie został zakończony proces ich walidacji.

Nowe ŚT oraz Materiały będą wykorzystywane w Produkcji próbnej Nowych Produktów. Produkcja próbna obejmuje testy oraz próby związane z techniczną i jakościową możliwością jej realizacji, a także opłacalnością wdrożenia produkcji przemysłowej Nowych Produktów po zakończeniu prac badawczo-rozwojowych (realizowanych przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Spółki) i pozytywnie zakończonym procesem walidacji Nowych Produktów. W przypadku pomyślnego rezultatu takich testów oraz prób, Wnioskodawca nie wyklucza, że wdroży w danym przypadku Nowe Produkty i modyfikacje do produkcji na szerszą skalę. Z kolei produkcja próbna realizowana do czasu sfinalizowania projektu Nowych Produktów nie jest przez Spółkę zaliczana do Produkcji próbnej, rozpatrywanej z perspektywy art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP.

Spółka nie wyklucza, że Nowe ŚT po przeprowadzeniu produkcji próbnej w rozumieniu art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP, mogą być również wykorzystywane w przyszłości do produkcji produktów innych niż Nowe Produkty. Spółka również nie wyklucza, że Nowe ŚT mogłyby być w przyszłości wykorzystywane do produkcji produktów innych niż Nowe Produkty jeszcze w trakcie przeprowadzania produkcji próbnej w rozumieniu art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP. Miałoby to na celu uniknięcie niepotrzebnych przestojów w produkcji oraz maksymalizację ekonomicznego wykorzystania Nowych ŚT.

Jednocześnie, może się zdarzyć, że Nowe Produkty po przeprowadzeniu produkcji próbnej w rozumieniu art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP:

- w przypadku spełnienia odpowiednich parametrów oraz znalezienia nabywcy - zostaną sprzedane i zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, lub

- w przeciwnym razie zostaną zutylizowane i na tej bazie zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

W tym kontekście Wnioskodawca zamierza skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP (dalej: „ulga na prototyp”). Jednocześnie, Wnioskodawca wskazuje, że:

- dokona odliczenia zgodnie z wytycznymi z art. 18ea ust. 6-11 ustawy o PDOP, w szczególności nie dokona odliczenia Materiałów ani Nowych ŚT na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP, czyli nie dokona odliczenia w ramach tzw. ulgi badawczo-rozwojowej,

- w odniesieniu do Nowych ŚT spełniających warunki określone w art. 38eb Spółka zamierza skorzystać również z tzw. ulgi na robotyzację, tj. odliczenia o którym mowa w art. 38eb ust. 1 ustawy o PDOP.

W uzupełnieniu wniosku z 16 grudnia 2022 r. Wnioskodawca wskazał, że:

 1. aktualnie nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania w zakresie dochodów uzyskanych w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia (tj. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze. zm., dalej: „ustawa o PDOP”) bądź dochodów uzyskanych w ramach realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o PDOP), w odniesieniu do kosztów produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu.

Ze względów biznesowych, nie może jednak wykluczyć, że w przyszłości będzie uzyskiwać dochody, które korzystać będą z ww. zwolnień. Niemniej, niezależnie od potencjalnych decyzji biznesowych, Spółka zamierza korzystać z ulgi na prototyp, o której mowa w art. 18ea ustawy o PDOP, jedynie w odniesieniu do kosztów produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie ww. przepisów, zgodnie z art. 18ea ust. 10 ustawy o PDOP.

Tym samym, Wnioskodawca wskazuje, że nie będzie korzystał z ulgi na prototyp w zakresie kosztów produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu, które byłyby przez niego uwzględnione w kalkulacji dochodu zwolnionego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 bądź 34a ustawy o PDOP.

 2. produkcja próbna opisana w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym stanowi etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych (tj. prace prowadzone w ramach etapu prac badawczo-rozwojowych zostały zakończone w związku z zakończeniem z sukcesem wyprodukowania prototypu, co znajduje odzwierciedlenie w dokumentacji wewnętrznej Spółki), którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcyjnego nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia wcześniej przez Spółkę prac badawczo-rozwojowych, przy czym etap rozruchu technologicznego obejmować będzie okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu przez Spółkę.

Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, że:

- produkcja próbna dotyczy nowych produktów powstałych w rezultacie działalności badawczo-rozwojowej prowadzonej przez Spółkę;

- Spółka identyfikuje produkcję próbną jako etap rozruchu technologicznego, który nie wymaga już dalszych prac projektowych, konstrukcyjnych bądź inżynieryjnych, tj. zostały zakończone prace badawczo-rozwojowe (jako, że produkcja próbna dotyczy tych produktów, w odniesieniu do tych produktów, które nie wymagają już dalszych prac);

- podstawowym celem produkcji próbnej jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem przez Spółkę procesu produkcyjnego nowego produktu;

- Wnioskodawca jest w stanie wyodrębnić etap produkcji próbnej w ramach swojej działalności.

Pytania

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym:

 1. Nowy Produkt Spółki i jego modyfikacje stanowi nowy produkt w rozumieniu art. 18ea ust. 1 w związku z ust. 2 i 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Wnioskodawcy przysługuje prawo do uznania wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na Nowe ŚT oraz Materiały, jako kosztu produkcji próbnej nowego produktu, o której mowa w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP?

 2. Produkcja próbna, opisana w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, stanowi produkcję próbną w rozumieniu art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia, o którym mowa w art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP?

 3. Spółce przysługuje prawo do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP kosztów nabycia Nowych ŚT dla celów produkcji próbnej, o której mowa w art. 18d ust. 3 ustawy o PDOP, które będą następnie wykorzystane również do produkcji aktualnie wytwarzanych produktów, tj. produktów innych Nowe Produkty zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego?

 4. Spółka będzie uprawniona do odliczenia na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, kosztów Nowych ŚT i Materiałów do produkcji próbnej, niezależnie od tego czy zostaną one finalnie sprzedane lub zutylizowane?

 5. Koszt produkcji próbnej nowego produktu w zakresie Nowych ŚT, który Spółka zamierza odliczyć na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, powinien być ustalany zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOP oraz art. 16g ust. 3 ustawy o PDOP, tj. powinien obejmować cenę nabycia lub ulepszenia Nowych ŚT - kwotę należną zbywcy powiększoną o koszty jego transportu, załadunku oraz wyładunku, montażu i instalacji, a także wszelkie inne koszty poniesione w celu prawidłowego funkcjonowania Nowych ŚT i tym samym wartość odliczenia przysługującego Spółce powinna obejmować 30% tak ustalonej wartości początkowej Nowych ŚT, z uwzględnieniem ograniczenia do 10% osiągniętego dochodu?

 6. Wnioskodawcy przysługuje prawo do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów nabycia Nowych ŚT, które są i będą wykorzystane do produkcji próbnej nowego produktu na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, niezależnie od jednoczesnego odliczenia od podstawy opodatkowania odpisów amortyzacyjnych od nich dokonywanych w ramach tzw. ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ustawy o PDOP?

Państwa stanowisko w sprawie

 1) W ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Nowy Produkt Spółki i jego modyfikacje stanowi nowy produkt w rozumieniu art. 18ea ust. 1 w związku z ust. 2 i 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Wnioskodawcy przysługuje prawo do uznania wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na Nowe ŚT oraz Materiały, jako kosztu produkcji próbnej nowego produktu, o której mowa w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP.

 2) W ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Produkcja próbna, opisana w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, stanowi produkcję próbną w rozumieniu art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia, o którym mowa w art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP.

 3) W ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółce przysługuje prawo do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP kosztów nabycia Nowych ŚT, które będą wykorzystane również do produkcji aktualnie wytwarzanych produktów, tj. produktów innych Nowe Produkty zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

 4) W ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka będzie uprawniona do odliczenia na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, kosztów Nowych ŚT i Materiałów do produkcji próbnej, niezależnie od tego czy zostaną one finalnie sprzedane lub zutylizowane.

 5) W ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym koszt produkcji próbnej nowego produktu w zakresie Nowych ŚT, który Spółka zamierza odliczyć na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, powinien być ustalany zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOP oraz art. 16g ust. 3 ustawy o PDOP, tj. powinien obejmować cenę nabycia lub ulepszenia Nowych ST - kwotę należną zbywcy powiększoną o koszty jego transportu, załadunku oraz wyładunku, montażu i instalacji, a także wszelkie inne koszty poniesione w celu prawidłowego funkcjonowania Nowych ŚT i tym samym wartość odliczenia przysługującego Spółce powinna obejmować 30% tak ustalonej wartości początkowej Nowych ŚT, z uwzględnieniem ograniczenia do 10% osiągniętego dochodu.

 6) W ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Wnioskodawcy przysługuje prawo do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów nabycia Nowych ŚT, które są i będą wykorzystane do produkcji próbnej nowego produktu na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, niezależnie od jednoczesnego odliczenia od podstawy opodatkowania odpisów amortyzacyjnych od nich dokonywanych w ramach tzw. ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ustawy o PDOP.

Przepisy dotyczące ulgi na prototyp

Zgodnie z art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o PDOP, kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu, przy czym wysokość odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć 10% dochodu osiągniętego z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z kolei, w myśl art. 18ea ust. 2 ustawy o PDOP, przez produkt rozumie się produkt w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, z wyłączeniem usługi.

Natomiast, zgodnie z brzmieniem art. 18ea ust. 3, przez produkcję próbną nowego produktu rozumie się etap rozruchu technologicznego produkcji, w trakcie którego nie są wymagane dalsze prace projektowo-konstrukcyjne czy inżynieryjnie, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych. Etap ten obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu.

Zgodnie z art. 18ea ust. 4 ustawy o PDOP, przez wprowadzenie na rynek nowego produktu rozumie się działania podejmowane w celu przygotowania dokumentacji służącej uzyskaniu w odniesieniu do produktu powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych certyfikatów i zezwoleń umożliwiających skierowanie produktu do sprzedaży.

W myśl art. 18ea ust. 5 ustawy o PDOP, za koszty produkcji próbnej nowego produktu uznaje się:

 1. cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3, lub koszt wytworzenia, o którym mowa w art. 16g ust. 4, fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu, zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji;

 2. wydatki na ulepszenie, o których mowa w art. 16g ust. 13, poniesione w celu dostosowania środka trwałego, zaliczonego do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji, do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu;

 3. koszty nabycia materiałów i surowców nabytych wyłącznie w celu produkcji próbnej nowego produktu.

Zgodnie z art. 18ea ust. 6 ustawy o PDOP, do kosztów wprowadzenia na rynek nowego produktu zalicza się koszty:

 1. badań, ekspertyz, przygotowania dokumentacji niezbędnej do uzyskania certyfikatu, homologacji, znaku CE, znaku bezpieczeństwa, uzyskania lub utrzymania zezwolenia na obrót lub innych obowiązkowych dokumentów lub oznakowań związanych z dopuszczeniem do obrotu lub użytkowania oraz koszty opłat pobieranych w celu ich uzyskania, odnowienia lub przedłużenia;

 2. badania cyklu życia produktu;

 3. systemu weryfikacji technologii środowiskowych.

Zgodnie z art. 18ea ust. 9 ustawy o PDOP, odliczenie przysługuje, jeżeli koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu:

1. zostały faktycznie poniesione w roku podatkowym, za który jest dokonywane odliczenie;

2. nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 18ea ust. 10 ustawy o PDOP, podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Wreszcie, zgodnie z art. 18ea ust. 11 ustawy o PDOP, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę lub kwota dochodu osiągniętego przez podatnika w danym roku jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania 1

Zdaniem Wnioskodawcy, w celu dokonania oceny kwalifikowalności Nowych Produktów zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym i opisem zdarzenia przyszłego należy dokonać w pierwszej kolejności analizy terminu „nowy produkt” jaka pojawia się art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP.

Zgodnie z przywołanym w art. 18ea ust. 2 ustawy o PDOP, art. 3 ust. 1 pkt 19 ustawy o rachunkowości, przez rzeczowe aktywa obrotowe rozumie się materiały nabyte w celu zużycia na własne potrzeby, wytworzone lub przetworzone przez jednostkę produkty gotowe (wyroby i usługi) zdatne do sprzedaży lub w toku produkcji, półprodukty oraz towary nabyte w celu odprzedaży w stanie nieprzetworzonym.

Pomimo, że art. 3 ust. 1 pkt 19 ustawy o rachunkowości, nie definiuje wprost znaczenia pojęcia „produkt” do którego odwołuje się art. 18ea ust. 2 ustawy o PDOP, to w ramach definicji rzeczowych aktywów obrotowych mówi o produktach gotowych, wytworzonych przez jednostkę. W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 14 listopada 2019 r. (sygn. I SA/Wr 619/19) Sąd wskazuje, że przez „produkt” na gruncie przepisów ustawy o rachunkowości, rozumie się „wytworzony lub przetworzony przez jednostkę produkt gotowy”.

Należy zauważyć, że z kolei termin „nowy” nie został zdefiniowany na gruncie ustawy o PDOP należy odwołać się do jego znaczenia językowego. Zgodnie z słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/) „nowy” to:

1. «niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony»

2. «taki, który zajął miejsce poprzedniego»

3. «od niedawna istniejący, właśnie wynaleziony»

4. «następny, dalszy».

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego (winno być: stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego), Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się działalnością badawczo-rozwojową oraz produkcją i sprzedażą zasadowych, ceramicznych materiałów ogniotrwałych. Przy czym, oferowany zakres działalności badawczo-rozwojowej obejmuje:

- określenie warunków eksploatacyjnych wyrobów,

- opracowanie projektu wyrobów,

- przeprowadzenie badań oraz testów aplikacyjnych partii próbnych,

- nadzór eksploatacyjny,

- badania PostMortem.

Nowe Produkty wytwarzane przez Wnioskodawcę nie mają charakteru odtwórczego i nie obejmują działań mających na celu odtworzenie rozwiązań już istniejących na rynku. Ze względu na specyfikę działalności Spółki (tj. produkcji wysokiej jakości materiałów ogniotrwałych, które stanowią niezbędny element wyłożeń pieców i urządzeń cieplnych pracujących w wysokich temperaturach), Nowe Produkty oferowane przez Spółkę w każdym przypadku powstały i będą powstawać w wyniku własnej działalności badawczo-rozwojowej. Niektóre zaś produkty są dalej ulepszane, przez co są zróżnicowane pod kątem parametrów oraz specyfikacji technicznej. Niemniej, każdorazowo Nowy Produkt Spółka zamierza traktować jako nowość produktową, będącą produktem w rozumieniu ustawy o rachunkowości, w swojej organizacji.

Uwzględniając powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, zasadne jest twierdzenie, że Nowe Produkty, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, ze względu na swój nowatorski charakter na skalę Spółki, a także ze względu na skalę wielkości właśnie wynalezionych produktów pojawiających się w Spółce, winny być traktowane jako nowy produkt, o którym mowa w art. 18ea ust. 1 w związku z ust. 2 ustawy o PDOP, ze względu na spełnienie definicji:

- produktu w rozumieniu ustawy o rachunkowości,

- „nowy”, zgodnie z wykładnią językową.

W tym kontekście, zdaniem Wnioskodawcy, dla zakwalifikowania danego produktu jako Nowego Produktu nie ma znaczenia to, czy jest on bezpośrednio efektem własnej działalności badawczo-rozwojowej, czy modyfikacją efektu własnej działalności badawczo-rozwojowej, ponieważ kryterium bycia efektem działalności badawczo-rozwojowej zostanie spełnione.

Zdaniem Wnioskodawcy, znaczenia nie ma również to, czy dany Nowy Produkt jest efektem dalszych prac będących działalnością badawczo-rozwojową prowadzoną na bazie wyników działalności badawczo-rozwojowej nabytych od innego podmiotu. W takim wypadku, w ocenie Wnioskodawcy, wciąż będą spełnione przesłanki kwalifikacji Nowego Produktu jako nowego produktu w rozumieniu art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, ponieważ:

- produkt jest lub będzie efektem własnej działalności badawczo-rozwojowej,

- produkt jest lub będzie produktem w rozumieniu ustawy o rachunkowości,

- produkt jest lub będzie nowym produktem biorąc pod uwagę znaczenie językowe terminu „nowy”.

W tym kontekście, należy bowiem zauważyć, że w ustawie o PDOP, a w szczególności art. 18ea, nie zostały zawarte żadne wyłączenia w zakresie kwalifikowania nowych produktów dotyczące sytuacji rozwijania nowych produktów w ramach własnej działalności badawczo-rozwojowej na bazie wyników działalności badawczo-rozwojowej innego podmiotu.

Mając na względzie powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Nowe Produkty Spółki i jego modyfikacje stanowią nowy produkt w rozumieniu art. 18ea ust. 1 w związku z ust. 2 i 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Wnioskodawcy przysługuje prawo do uznania wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na Nowe ŚT oraz Materiały, jako kosztu produkcji próbnej nowego produktu, o której mowa w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania 2

Zgodnie z art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP, przez produkcję próbną nowego produktu rozumie się etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych, przy czym etap rozruchu technologicznego obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu.

Należy zauważyć, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się działalnością badawczo-rozwojową oraz produkcją i sprzedażą zasadowych, ceramicznych materiałów ogniotrwałych. Oferowany zakres działalności badawczo-rozwojowej obejmuje:

- określenie warunków eksploatacyjnych wyrobów,

- opracowanie projektu wyrobów,

- przeprowadzenie badań oraz testów aplikacyjnych partii próbnych,

- nadzór eksploatacyjny,

- badania PostMortem.

Produkty wytwarzane przez Wnioskodawcę nie mają charakteru odtwórczego i nie obejmują działań mających na celu odtworzenie rozwiązań już istniejących na rynku. Ze względu na specyfikę działalności Wnioskodawcy (tj. produkcji wysokiej jakości materiałów ogniotrwałych, które stanowią niezbędny element wyłożeń pieców i urządzeń cieplnych pracujących w wysokich temperaturach), produkty oferowane przez Wnioskodawcę są zróżnicowane pod kątem parametrów oraz specyfikacji technicznej.

Jak zostało przedstawione w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, może się zdarzyć, że ze względu na możliwości produkcyjne w Spółce, w celu produkcji Nowych Produktów pojawią się w Spółce Nowe ŚT. Uruchomienie produkcji seryjnej Nowych Produktów może wówczas wymagać przeprowadzenia testów możliwości produkcyjnych z ich wykorzystaniem rozumianych jako Produkcja próbna. W tym celu wykorzystane zostaną również Materiały. Zgodnie z praktyką Spółki, proces Produkcji próbnej obejmować będzie przede wszystkim testy oraz próby związane z możliwością oraz opłacalnością wdrożenia produkcji nowego produktu na szerszą skalę. Działania te będą obejmować przede wszystkim testy o charakterze technicznym (np. weryfikacja możliwości produkcyjnych nowego produktu) oraz jakościowym (np. wpływ produkcji o szerszej skali na jakość nowego produktu). W przypadku pomyślnego rezultatu takich testów oraz prób, Wnioskodawca nie wyklucza, że wdroży nowy produkt do produkcji na szerszą skalę.

Należy zauważyć, że legalna definicja pojęcia produkcji próbnej odnosi się do procesu technologicznego, którego głównym celem jest przeprowadzenie odpowiednich procesów niezbędnych do zweryfikowania gotowości danego produktu do wdrożenia do produkcji.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, zasadne jest twierdzenie, że pojęcie produkcji próbnej obejmuje każdy proces technologiczny, który nastawiony jest na wykonanie prób oraz testów nowego produktu oferowanego przez podatnika w warunkach przyszłej produkcji seryjnej pod kątem możliwości produkcji (tj. poza laboratorium), a nie jego właściwości (w ramach prac nad projektem).

Uwzględniając powyższe, należy zaznaczyć, że Produkcja próbna nowego produktu przez Wnioskodawcę spełnia ww. kryteria. Przede wszystkim, należy podkreślić, że głównym celem Produkcji próbnej są testy jakościowe związane z produkcją Nowych Produktów, gdy odpowiedni projekt jest już gotowy, tzn. zakończone zostały prace kwalifikujące się jako działalność badawczo-rozwojowa. Oznacza to, że spełnione zostało kryterium wskazane w ust. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP, tj. że produkt nie wymaga już dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, a ze względu chociażby na konieczność sprawdzenia Nowych ŚT nie można jeszcze rozpocząć produkcji seryjnej.

Jeżeli zatem, Nowe ŚT oraz Materiały będą wykorzystywane do Procesu próbnego, który ma na celu zarówno próby oraz testy nowego produktu oraz jego wdrożenie do szerszej produkcji, to w ocenie Wnioskodawcy Proces próbny powinien być rozumiany jako produkcja próbna nowego produktu, o której mowa w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP.

Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Produkcja próbna, opisana w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, stanowi produkcję próbną w rozumieniu art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP i w konsekwencji Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia, o którym mowa w art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania 3

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego (winno być: stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego) niniejszego wniosku, zaprojektowane przez Wnioskodawcę Nowe Produkty będą produktami już po przeprowadzeniu szeregu prac technologicznych, tj. po sfinalizowaniu prac konstrukcyjno-badawczych oraz po przeprowadzeniu niezbędnych testów i kontroli jakości. Tym samym, uruchomienie przez Wnioskodawcę produkcji próbnej Nowych Produktów, stanowić będzie produkcję próbną produktu powstałego w wyniku prowadzenia i pozytywnego zakończenia prac badawczo-rozwojowych.

Planowane przez Spółkę rozpoczęcie produkcji próbnej Nowych Produktów stanowić będzie zdaniem Spółki, produkcję próbną nowego produktu, o której mowa w art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP, w związku z którą ponosi koszty Nowych ŚT oraz Materiałów.

Nowe ŚT, zgodnie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, będą funkcjonalnie związane z całym cyklem produkcyjnym, przy czym mogą być wykorzystywane zarówno do celów pierwszej produkcji próbnej Nowych Produktów, jak i zostać włączone do produkcji aktualnie już produkowanych przez Wnioskodawcę produktów.

Ustawodawca w art. 18ea ust. 5 wskazał, że za koszty produkcji próbnej nowego produktu uznaje się:

 1) cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3, lub koszt wytworzenia, o którym mowa w art. 16g ust. 4, fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu, zaliczonych do grup 3-6 i 8 Klasyfikacji; wydatki na ulepszenie, o których mowa w art. 16g ust. 13, poniesione w celu dostosowania środka trwałego, zaliczonego do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji, do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu;

 2) wydatki na ulepszenie, o których mowa w art. 16g ust. 17, poniesione w celu dostosowania środka trwałego zaliczonego do grup 3-6 i 8 Klasyfikacji, do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu;

 3) koszty nabycia materiałów i surowców nabytych wyłącznie w celu produkcji próbnej nowego produktu.

Z literalnego brzmienia przepisów można wywnioskować, że za koszty produkcji próbnej nowego produktu uznaje się cenę nabycia fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji.

Uwzględniając brzmienie powyższych przepisów, należy zauważyć, że wprowadzając przepisy dotyczące tzw. ulgi na prototyp, ustawodawca nie wskazał, że przedmiotowa preferencja znajduje zastosowanie wyłącznie do środków trwałych nabytych jedynie na potrzeby produkcji próbnej nowego produktu przez cały okres ich użytkowania (takie zastrzeżenie przepisy ustawy o PDOP przewidują jedynie w odniesieniu do materiałów i surowców nabytych jedynie w celu produkcji próbnej nowego produktu).

Za brakiem ograniczenia zakresu przedmiotowego ulgi na prototyp do środków trwałych używanych wyłącznie do produkcji próbnej nowego produktu, przemawiają także względy ekonomiczne oraz wykładnia celowościowa przepisów regulujących tzw. ulgę na prototyp (art. 18ea ustawy o PDOP). Zasadniczo bowiem, główną funkcją przedmiotowych przepisów jest stymulowanie zachowań podatników, mających na celu zintensyfikowanie działalności o charakterze badawczo-rozwojowym. Ze względu na dynamiczny charakter działalności badawczo-rozwojowej oraz wysokie koszty związane z prowadzeniem takiej działalności, przyznanie przez ustawodawcę dodatkowych odliczeń jest konieczne z perspektywy rozwoju tego rodzaju działalności.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, literalnie oraz celowościowo brak jest argumentów za potwierdzeniem tezy, że ulga na prototyp może być stosowana jedynie do środków trwałych wykorzystywanych wyłącznie do produkcji próbnej nowych produktów. Gdyby przyjąć takie rozumienie przedmiotowych przepisów, to prowadziłoby to do absurdalnego wniosku, że chcąc zachować uprawnienie w zakresie stosowania ulgi na prototyp, zobowiązany byłby do wykorzystywania nabytych środków trwałych wyłącznie do realizowania produkcji próbnej. Również z perspektywy ekonomicznej, takie zachowanie jest nieracjonalne, ponieważ w praktyce często nieopłacalne.

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, nie istnieją żadne przeciwwskazania do braku możliwości zastosowania ulgi, wymienionej w art. 18ea ustawy o PDOP, wobec kosztów poniesionych na nabycie fabrycznie nowych środków trwałych, niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu.

Nabyte przez Wnioskodawcę Nowe ŚT są i będą zaś elementem niezbędnym do uruchomienia produkcji próbnej Nowego produktu. Jednocześnie, ze względu na stosunek i funkcjonalne związanie Nowych ŚT (na przykładzie Prasy) z całą linią produkcyjną, Spółka będzie wykorzystywać Nowe ŚT również do produkcji aktualnie wytwarzanych produktów.

Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółce przysługuje prawo do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, kosztów nabycia Nowych ŚT, które będą wykorzystane również do produkcji aktualnie wytwarzanych produktów, tj. produktów innych Nowe Produkty zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania 4

Jak Wnioskodawca wskazał, ponosi koszty Nowych ŚT oraz Materiałów do produkcji próbnej Nowych Produktów i w pozostałym zakresie spełnia warunki do skorzystania z ulgi na prototyp.

Zakładając, że Nowe Produkty spełniają warunek skorzystania z ulgi na prototyp, zdaniem Wnioskodawcy, okoliczność, czy dane Nowe Produkty zostaną następnie sprzedane, lub zutylizowane, nie ma znaczenia dla możliwości odliczenia poniesionych na nie wydatków w ramach ulgi na prototyp, skoro są lub będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o PDOP.

Przede wszystkim należy zauważyć, że treść art. 18ea ustawy o CIT, ani żadne inne przepisy ustawy o PDOP nie zawierają żadnych ograniczeń w tym zakresie, tj. nie uzależniają odliczenia od finalnego przeznaczenia Nowych Produktów.

Zdaniem Wnioskodawcy, ulga na prototyp pozwala na odliczenie poniesionych kosztów niezależnie od tego, czy dana produkcja próbna zakończyła się pozytywnie, czy negatywnie. W związku z tym, wyniki produkcji próbnej Spółki pozostaną bez wpływu na możliwość odliczenia kosztów w uldze na prototyp, zarówno gdy dana produkcja próbna zakończyła się pozytywnie, jak i negatywnie.

Również w przypadku Nowych produktów stanowiących produkt końcowy Spółka będzie mogła dokonać odliczenia w uldze na prototyp poniesionych kosztów Nowych ŚT i Materiałów, gdyż jak zostało wskazane w przywołanych przepisach, warunkiem przeprowadzenia produkcji próbnej jest zakończenie pracy badawczo-rozwojowej w tym zakresie.

W efekcie, zdaniem Wnioskodawcy, bez znaczenia pozostaje okoliczność, że Nowe produkty zostaną sprzedane lub zutylizowane, ponieważ kluczowe znaczenie dla ulgi na prototyp ma fakt poniesienia kosztów wskazanych w art. 18ea ust. 5 ustawy o PDOP, na przeprowadzenia produkcji próbnej zgodnie z zgodnie z art. 18ea ust. 3 ustawy o PDOP.

Końcowo należy zauważyć, że powyższe podejście znalazło potwierdzenie w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydanych w analogicznych zapytaniach na gruncie tzw. ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ustawy o PDOP, przykładowo w interpretacji z 11 stycznia 2019 r. o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.536.2018.2.JKT. Również w interpretacji indywidualnej z 19 czerwca 2017 r. (sygn. 0115-KDIT2-3.4010.34.2017.3.PS) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził stanowisko podatnika o możliwości odliczenia w ramach Ulgi B+R poniesionych kosztów niezależnie od wyników prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej: „rozliczenia ponoszonych kosztów prac rozwojowych już w trakcie ich trwania, niezależnie od ich końcowego rezultatu (tj. od tego czy ich wynik będzie pozytywny czy negatywny), a także również wówczas, gdy prace te w ogóle nie zostały zakończone - pod warunkiem że spełniają one przesłanki uznania za koszty uzyskania przychodów”.

Analogiczne stanowisko zostało wyrażone również w interpretacji indywidualnej z 22 sierpnia 2017 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej (sygn. 0115-KDIT2-3.4010.171.2017.2.DK). Ponadto, w tej interpretacji zostało potwierdzone, że podatnik jest uprawniony do odliczenia kosztów poniesionych na wytworzenie prototypu, również przekazanego do zezłomowania: „Reasumując Spółka będzie mogła zaliczyć wydatki na materiały do kosztów kwalifikowanych w roku podatkowym, w którym zaliczy poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów. W konsekwencji w sytuacji gdy Spółka będzie zaliczać poniesione wydatki na materiały w momencie podjęcia decyzji o przeznaczeniu danego produktu do prac badawczo-rozwojowych, bądź jego zezłomowania, wówczas będzie mogła zaliczyć poniesiony wydatek do kosztów kwalifikowanych”.

Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka będzie uprawniona do odliczenia na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, kosztów Nowych ŚT i Materiałów do produkcji próbnej, niezależnie od tego czy Nowe Produkty zostaną finalnie sprzedane lub zutylizowane.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania 5

Wnioskodawca wskazuje, że Nowe ŚT stanowić będą środki trwałe o przewidywanym okresie użytkowania dłuższym niż rok. Tym samym, Nowe ŚT będą podlegały amortyzacji poprzez odpisy amortyzacyjne na zasadach opisanych w art. 16e ustawy o PDOP.

Należy zauważyć, że art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP (regulujący tzw. ulgę na prototyp) wskazuje, że w ramach tej ulgi, odliczeniu od podstawy opodatkowania podlega kwota stanowiąca 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu, przy czym wysokość odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć 10% dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów niż z zysków kapitałowych.

Jednocześnie, zgodnie z art. 18ea ust. 5 ustawy o PDOP, za koszty produkcji próbnej nowego produktu uznaje się:

 1. cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3, lub koszt wytworzenia, o którym mowa w art. 16g ust. 4, fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu, zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji;

 2. wydatki na ulepszenie, o których mowa w art. 16g ust. 13, poniesione w celu dostosowania środka trwałego, zaliczonego do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji, do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu;

 3. koszty nabycia materiałów i surowców nabytych wyłącznie w celu produkcji próbnej nowego produktu.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego (winno być: stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego), na potrzeby produkcji próbnej nowego produktu, Wnioskodawca może nabyć m.in. Nowe ŚT, które (z uwagi na przewidywany okres użytkowania dłuższy niż rok) podlegać będą zasadom właściwym dla środków trwałych (art. 16a-16g ustawy o PDOP). Jeżeli zatem, przepisy regulujące tzw. ulgę na prototypy wskazują, że podatnikom przysługuje prawo do odliczenia 30% ceny nabycia środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji nowego produktu, to dla poprawnej oceny wysokości kosztów podlegających odliczeniu od podstawy opodatkowania konieczne jest ustalenie zasad według których wnioskodawca powinien ustalić wartość początkową Nowych ŚT.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOP, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia - cenę ich nabycia, a jeżeli były używane przez podatnika przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i nie były wcześniej amortyzowane - cenę ich nabycia, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

Cena nabycia definiowana jest z kolei w art. 16g ust. 3 ustawy o PDOP, jako kwota należna zbywcy, powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Uwzględniając brzmienie powyższych przepisów, należy zauważyć, że wartość początkowa nabytego środka trwałego obejmuje - poza jednostkową wartością tego środka trwałego - także wszelkie koszty bezpośrednio związane z zakupem oraz z przyjęciem środka trwałego do używania. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku Nowych ŚT, za jej wartość początkową należy uznać koszt zakupu obejmujący wszelkie wydatki nierozerwalnie związane z nabyciem, ulepszeniem i odpowiednim oddaniem do użytkowania Nowych ŚT.

Powyższe stanowisko, zostało również potwierdzone przez orzeczenia sądów administracyjnych. W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 4 sierpnia 2021 r. (sygn. I SA/Gl 250/21) Sąd zauważa ponadto, że „użycie przez ustawodawcę zwrotu „w szczególności” oznacza, że katalog wydatków poniesionych w bezpośrednim związku z nabyciem środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, powiększających jego wartość początkową jest otwarty, tak więc mogą także zostać poniesione inne, niewymienione wyżej koszty, które wpłyną na wartość początkową danego środka, o ile koszty te będą związane z nabyciem lub przyjęciem do używania środka i zostaną naliczone (a więc będą znane co do rodzaju i kwoty) do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania”. Podobnie wskazał także Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 grudnia 2005 r. (sygn. FSK 2620/04), który stwierdził, że „w przypadku nabycia środka trwałego w drodze kupna wartością początkową jest cena nabycia a za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania (m.in. odsetek) ”.

Jeżeli zatem, wartość początkową Nowych ŚT stanowi cena nabycia lub ulepszenia obejmująca koszty niezbędne dla prawidłowego oddania Nowych ŚT do użytkowania, to w ocenie Wnioskodawcy, właśnie tak ustalona cena Nowych ŚT będzie stanowić koszt produkcji próbnej nowego produktu, o którym mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o PDOP.

Tym samym, prawidłowe w ocenie Wnioskodawcy jest stanowisko, zgodnie z którym koszt produkcji próbnej nowego produktu w zakresie Nowych ŚT, który Spółka zamierza odliczyć na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, powinien być ustalany zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOP oraz art. 16g ust. 3 ustawy o PDOP, tj. powinien obejmować cenę nabycia lub ulepszenia Nowych ST - kwotę należną zbywcy powiększoną o koszty jego transportu, załadunku oraz wyładunku, montażu i instalacji, a także wszelkie inne koszty poniesione w celu prawidłowego funkcjonowania Nowych ŚT i tym samym wartość odliczenia przysługującego Spółce powinna obejmować 30% tak ustalonej wartości początkowej Nowych ŚT, z uwzględnieniem ograniczenia do 10% osiągniętego dochodu.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania 6

Jak zostało opisane w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, nabywane Nowe ŚT, w tym przykładowo Prasa, mogą być ściśle związane z całym cyklem produkcyjnym i stanowić nierozłączny element linii produkcyjnych wyposażonych w nabyte roboty przemysłowe. W tym zakresie Spółka zamierza skorzystać z ulgi na prototyp.

Jednocześnie, zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy o PDOP, podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, roboty przemysłowe a wraz z nimi przykładowo Prasa, mogą spełniać przesłanki do skorzystania jednocześnie z ulgi na prototyp i ulgi na robotyzację.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy regulujące ulgę na robotyzację (art. 38eb ustawy o PDOP) oraz ulgę na prototyp (art. 18ea ustawy o PDOP) nie wykluczają się wzajemnie, co oznacza, że przepisy ustawy o PDOP dopuszczają możliwość jednoczesnego zastosowania dwóch ulg do tego samego środka trwałego. Zasadniczo bowiem, możliwa jest sytuacja, w której wartość Nowych ŚT stanowić będzie jednocześnie koszty kwalifikowane w rozumieniu przepisu art. 18ea ust. 5 oraz 38eb ust. 2 ustawy o PDOP.

Należy bowiem przede wszystkim zauważyć, że jednoczesne skorzystanie z obu ulg nie jest wykluczone w ustawie o PDOP, pod warunkiem że w uldze na prototyp nie zostanie finalnie odliczona kwota odliczona w uldze na robotyzację, a w uldze na robotyzację nie zostanie finalnie odliczona kwota odliczona w uldze na prototyp. Jest to zaś możliwe przez obowiązujące odpowiednio limity 50% i 30%, co kalkulacyjnie wyklucza możliwość jednoczesnego odliczenia tych samych kwot w obu ulgach (byłoby to teoretycznie możliwe, gdyby limity dawały łączną kwotę przekraczającą 100%).

Zdaniem Wnioskodawcy, w takiej sytuacji przepisy ustawy o PDOP dopuszczają zatem możliwość zastosowania dwóch tych ulg. W praktycznym wymiarze, przepisy ustawy o PDOP nie wykluczają zastosowania ww. ulg w następujący sposób:

 1) najpierw podatnik dokonuje odliczenia od podstawy opodatkowania 30% sumy kosztów produkcji próbnej (tj. ceny nabycia Nowych ST) przy czym kwota odliczenia nie może przekroczyć 10% dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz

 2) podatnikowi przysługiwać będzie prawo do zastosowania ulgi na robotyzację poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania 50% odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od Nowych ŚT w roku obowiązywania ulgi na robotyzację.

Powyższe stanowisko wydaje się być uzasadnione z perspektywy wykładni celowościowej wprowadzonych przepisów. Zasadniczo bowiem, należy wskazać, że głównym założeniem przedmiotowych ulg, tj. ulgi na prototyp oraz ulgi na robotyzację jest fiskalne wsparcie podatników prowadzących działania mające na celu robotyzację i automatyzację procesu produkcji, jak również ekspansji polskich przedsiębiorców poprzez kreowanie nowych produktów. Tym samym, można przyjąć założenie, że intencją ustawodawcy było realne wsparcie działań podatników nakierowanych na:

- automatyzację i robotyzację procesu produkcji oraz

- rozwój portfolio produktów oferowanych przez podatników.

Jak już Wnioskodawca zauważył, ustawodawca nie zawarł w ustawie o PDOP klauzuli wyłączającej możliwość jednoczesnego zastosowania ulgi na robotyzację oraz ulgi na prototyp. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, zasadne jest twierdzenie, że w sytuacji w której spełnia on przesłanki do zastosowania ww. ulg w zakresie dotyczącym tego samego środka trwałego, możliwe jest skorzystanie z dwóch przedmiotowych ulg w odniesieniu do jednego środka trwałego, który spełnia przesłanki wskazane w art. 38eb ust. 2 i 3 ustawy o PDOP oraz jednocześnie stanowi koszt produkcji próbnej nowego produktu w rozumieniu art. 18ea ust. 5 ustawy o PDOP.

Zdaniem Wnioskodawcy, ograniczenie z art. 38eb ust. 8 w związku z art. 18d ust. 5 ustawy o PDOP, ma na celu wyłączenie możliwości odliczenia kosztów nie będących kosztami uzyskania przychodów. Takie ograniczenia znalazłyby miejsce, gdyby Wnioskodawca chciał skorzystać jednocześnie w odniesieniu do tych samych środków trwałych z ulgi na robotyzację i tzw. ulgi badawczo-rozwojowej (art. 18d ustawy o PDOP). Wynika to z tego, że w uldze badawczo-rozwojowej limit odliczeń dla odpisów amortyzacyjnych (art. 18d ust. 3 ustawy o PDOP) wynosi 100% (art. 18d ust. 7 ustawy o PDOP). Wówczas faktycznie doszłoby do nieuprawnionego połączenia obu ulg, ponieważ wysokość odpisu przekroczyłaby wysokość kosztów uzyskania przychodów.

Przekładając powyższe stanowisko na stan faktyczny będący przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym jest on uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania, odpowiednio:

 1) 30% ceny nabycia Nowych ŚT (tj. jej wartości początkowej ustalonej zgodnie z art. 16g ustawy o PDOP);

 2) 50% wartości odpisów amortyzacyjnych dokonywanych przez Wnioskodawcę od wartości początkowej Nowych ŚT ustalonej zgodnie z art. 16g ustawy o PDOP, po ich wprowadzeniu do ewidencji w latach obowiązywania ulgi na robotyzację.

Powyższy pogląd został również potwierdzony przez Ministerstwo Finansów, które w odpowiedzi na pytanie zadane przez Dziennik Gazeta Prawna (wydanie z 14 marca 2022 r.) wskazało: „Odpowiadając na pytanie dotyczące możliwości skorzystania jednocześnie z ulgi na prototyp oraz ulgi na robotyzację, w oparciu o podany przykład, informujemy, że dopuszczalne jest jednoczesne korzystanie z obu ulg pod pewnymi warunkami.”

Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Wnioskodawcy przysługuje prawo do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów nabycia Nowych ŚT, które są i będą wykorzystane do produkcji próbnej nowego produktu na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, niezależnie od jednoczesnego odliczenia od podstawy opodatkowania odpisów amortyzacyjnych od nich dokonywanych w ramach tzw. ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ustawy o PDOP.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. ulga na produkcję próbną i wprowadzenie do sprzedaży nowego produktu, czyli tzw. ulga na prototyp oraz „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.

Zgodnie z art. 18ea ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”):

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu, przy czym wysokość odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć 10% dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów niż z zysków kapitałowych.

W myśl art. 18ea ust. 2 updop:

przez produkt rozumie się produkt w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, z wyłączeniem usługi.

Stosownie do art. 18ea ust. 3 updop:

przez produkcję próbną nowego produktu rozumie się etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych, przy czym etap rozruchu technologicznego obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu.

Zgodnie z art. 18ea ust. 5 updop:

za koszty produkcji próbnej nowego produktu uznaje się:

 1) cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3, lub koszt wytworzenia, o którym mowa w art. 16g ust. 4, fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu, zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji;

 2) wydatki na ulepszenie, o których mowa w art. 16g ust. 13, poniesione w celu dostosowania środka trwałego, zaliczonego do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji, do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu;

 3) koszty nabycia materiałów i surowców nabytych wyłącznie w celu produkcji próbnej nowego produktu.

W myśl art. 18ea ust. 7 updop:

koszty produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu pomniejsza się o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 18ea ust. 8 updop:

w przypadku skorzystania z odliczenia do kosztów produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.

W myśl art. 18ea ust. 9 updop:

odliczenie przysługuje, jeżeli koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu:

1) zostały faktycznie poniesione w roku podatkowym, za który jest dokonywane odliczenie;

2) nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Stosownie do art. 18ea ust. 10 updop:

podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Zgodnie z art. 18ea ust. 11 updop:

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, iż od 1 stycznia 2022 r. do ustawy o CIT została wprowadzona ulga na produkcję próbną i wprowadzenie do sprzedaży nowego produktu, czyli tzw. ulga na prototyp.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że tzw. ulga na prototyp koncentruje się na dwóch elementach związanych z rozwojem działalności podatnika, tj. na produkcji próbnej nowego produktu i na wprowadzeniu nowego produktu na rynek. Przy czym z ulgi tej wyłączone zostały usługi.

Z kolei, aby uruchomić produkcję próbną i wprowadzić na rynek nowy produkt, konieczne może być opracowanie prototypu jako „pierwowzoru” nowego produktu. Prototyp taki nie powinien wymagać dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych i powinien być efektem prowadzonych wcześniej przez podatnika prac badawczo-rozwojowych.

W zakresie działalności badawczo – rozwojowej przydatnym źródłem wiedzy jest Podręcznik Frascati 2015 „Zalecenia dotyczące pozyskiwania i prezentowania danych z zakresu działalności badawczo – rozwojowej” zatwierdzony przez Komitet OECD ds. Polityki Naukowo – Technicznej, na który powołuje się także Ministerstwo Finansów w Objaśnieniach podatkowych z 15 lipca 2019 r. dot. preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej – IP BOX.

W powyższym podręczniku wskazano m.in. na problemy pojawiające się na pograniczu działalności B+R i pozostałej działalności podatnika, a także przedstawiono kryteria umożliwiające rozpoznanie działalności B+R.

Zgodnie z podręcznikiem prototyp to oryginalny model skonstruowany w sposób pozwalający na uwzględnienie w nim wszystkich danych technicznych i osiągów nowego produktu (akapit 2.49). Projektowanie, konstruowanie oraz testowanie prototypów powinno być klasyfikowane jako B+R. Zasada ta stosuje się niezależnie od tego, czy konstruowany jest jeden, czy więcej prototypów i czy są one tworzone równocześnie, czy też w odstępach czasu (akapit 2.50).

Z kolei w zakresie produkcji próbnej podręcznik w akapicie nr 2.55 wskazuje, że po pomyślnym przeprowadzeniu testów prototypu i ewentualnym dokonaniu niezbędnych modyfikacji następuje faza uruchomienia produkcji. Jeżeli faza rozruchu produkcji nie wymaga dalszych prac projektowo – konstrukcyjnych czy inżynieryjnych, nie powinna być traktowana jako należąca do B+R, ponieważ jej podstawowym celem nie jest już dalsze udoskonalanie wyrobów lecz uruchomienie procesu produkcji.

Odliczenie będzie miało zastosowanie w odniesieniu do produktów, powstałych w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych.

Wysokość odliczenia nie może w danym roku przekroczyć 10% dochodu ze źródeł innych niż zyski kapitałowe.

Ad. 1 i 2

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytań oznaczonych nr 1 i 2 jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Ad. 3

Przedmiotem wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 jest ustalenie, czy Spółce przysługuje prawo do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18ea ust. 1 updop, kosztów nabycia Nowych ŚT dla celów produkcji próbnej, o której mowa w art. 18d ust. 3 updop, które będą następnie wykorzystane również do produkcji aktualnie wytwarzanych produktów, tj. produktów innych Nowe Produkty zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 18ea ust. 1 updop:

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu, przy czym wysokość odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć 10% dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów niż z zysków kapitałowych.

Zgodnie z art. 18ea ust. 5 updop:

za koszty produkcji próbnej nowego produktu uznaje się:

1) cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3, lub koszt wytworzenia, o którym mowa w art. 16g ust. 4, fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu, zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji;

2) wydatki na ulepszenie, o których mowa w art. 16g ust. 13, poniesione w celu dostosowania środka trwałego, zaliczonego do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji, do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu;

3) koszty nabycia materiałów i surowców nabytych wyłącznie w celu produkcji próbnej nowego produktu.

Wskazać należy, że literalnego brzmienia art. 18ea ust. 5 pkt 1 updop, wynika, że za koszty produkcji próbnej nowego produktu uznaje się cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3, lub koszt wytworzenia, o którym mowa w art. 16g ust. 4, fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu, zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji.

W myśl art. 18ea ust. 3 updop:

przez produkcję próbną nowego produktu rozumie się etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych, przy czym etap rozruchu technologicznego obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu.

Powyższy przepis wskazuje, że przez produkcję próbną nowego produktu rozumie się etap rozruchu technologicznego produkcji, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych.

Z opisu sprawy, w części odnoszącej się do kwestii poruszonej w pytaniu oznaczonym we wniosku nr 3 wynika, że Spółka nie wyklucza, że Nowe ŚT po przeprowadzeniu produkcji próbnej w rozumieniu art. 18ea ust. 3 updop, mogą być również wykorzystywane w przyszłości do produkcji produktów innych niż Nowe Produkty. Spółka również nie wyklucza, że Nowe ŚT mogłyby być w przyszłości wykorzystywane do produkcji produktów innych niż Nowe Produkty jeszcze w trakcie przeprowadzania produkcji próbnej w rozumieniu art. 18ea ust. 3 updop.

W ocenie tut. Organu, skorzystanie z ulgi dotyczącej produkcji próbnej jest możliwe również w przypadku późniejszego (po zakończeniu produkcji próbnej) wykorzystania środków trwałych do produkcji innych produktów. Ustawa CIT nie zawiera żadnego zastrzeżenia ograniczającego możliwość skorzystania z odliczenia w takim przypadku.

Nie można natomiast uznać, że przez środki trwałe niezbędne do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu można rozumieć takie środki, które od początku równolegle będą wykorzystywane w bieżącej produkcji dotychczas oferowanych produktów, a zatem takiej, która na moment rozpoczęcia produkcji próbnej jest już przez Wnioskodawcę uruchomiona. Prowadziłoby to do objęcia ulgą również kosztów tej produkcji bieżącej. Koszty produkcji próbnej to koszty rozruchu technologicznego obejmującego okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia czy, Spółce przysługuje prawo do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18ea ust. 1 updop, kosztów nabycia Nowych ŚT dla celów produkcji próbnej, o której mowa w art. 18d ust. 3 updop, które będą następnie wykorzystane również do produkcji aktualnie wytwarzanych produktów, tj. produktów innych Nowe Produkty zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w części dotyczącej:

- wykorzystywania w przyszłości przez Wnioskodawcę Nowych ŚT do produkcji produktów innych niż Nowe Produkty, po przeprowadzeniu produkcji próbnej w rozumieniu art. 18ea ust. 3 updop, należy uznać za prawidłowe,

- wykorzystywania w przyszłości przez Wnioskodawcę Nowych ŚT do produkcji produktów innych niż Nowe Produkty jeszcze w trakcie przeprowadzania produkcji próbnej w rozumieniu art. 18ea ust. 3 updop, należy uznać za nieprawidłowe.

Ad. 4

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 jest ustalenie, czy Spółka będzie uprawniona do odliczenia na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, kosztów Nowych ŚT i Materiałów do produkcji próbnej, niezależnie od tego czy zostaną one finalnie sprzedane lub zutylizowane.

Zgodnie z art. 18ea ust. 9 updop:

odliczenie przysługuje, jeżeli koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu:

1) zostały faktycznie poniesione w roku podatkowym, za który jest dokonywane odliczenie;

2) nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z przepisu art. 18ea ust. 9 pkt 2 updop wynika, że odliczenie przysługuje, jeżeli koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zdaniem tut. Organu, ewentualna sprzedaż lub zutylizowanie Nowych ŚT i Materiałów wykorzystywanych do produkcji próbnej, powinny pozostawać bez wpływu na prawo do odliczenia kosztów produkcji próbnej na podstawie art. 18ea updop. Uzyskanie przychodu ze sprzedaży produktów powstałych w ramach produkcji próbnej, nie należy utożsamiać ze zwrotem kosztów produkcji próbnej. W takim przypadku, celem transakcji sprzedaży jako odrębnej czynności, nie jest zwrot przez nabywcę kosztów produkcji próbnej Wnioskodawcy, lecz w przypadku sprzedaży zapłata za spełniający określone parametry produkt.

Zdaniem tut. Organu, pojęcie „zwrotu w jakiejkolwiek formie”, o którym mowa w art. 18ea ust. 9 updop, nie odnosi się do sytuacji opisanej we wniosku w której nie dochodzi do zwrotu poniesionych przez Spółkę kosztów, a jedynie do wprowadzenia na rynek Nowego Produktu lub jego utylizacji.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia czy Spółka będzie uprawniona do odliczenia na podstawie art. 18ea ust. 1 ustawy o PDOP, kosztów Nowych ŚT i Materiałów do produkcji próbnej, niezależnie od tego czy zostaną one finalnie sprzedane lub zutylizowane, należy uznać za prawidłowe.

Ad. 5

Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 5 dotyczących ustalenia, czy koszt produkcji próbnej nowego produktu w zakresie Nowych ŚT, który Spółka zamierza odliczyć na podstawie art. 18ea ust. 1 updop, powinien być ustalany zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 updop oraz art. 16g ust. 3 updop, tj. powinien obejmować cenę nabycia lub ulepszenia Nowych ŚT - kwotę należną zbywcy powiększoną o koszty jego transportu, załadunku oraz wyładunku, montażu i instalacji, a także wszelkie inne koszty poniesione w celu prawidłowego funkcjonowania Nowych ŚT i tym samym wartość odliczenia przysługującego Spółce powinna obejmować 30% tak ustalonej wartości początkowej Nowych ŚT, z uwzględnieniem ograniczenia do 10% osiągniętego dochodu, wskazać należy, że w ustawie wskazano zamknięty katalog kosztów produkcji próbnej nowego produktu.

Zgodnie z art. 18ea ust. 5 updop:

za koszty produkcji próbnej nowego produktu uznaje się:

 1) cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3, lub koszt wytworzenia, o którym mowa w art. 16g ust. 4, fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu, zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji;

 2) wydatki na ulepszenie, o których mowa w art. 16g ust. 13, poniesione w celu dostosowania środka trwałego, zaliczonego do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji, do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu;

 3) koszty nabycia materiałów i surowców nabytych wyłącznie w celu produkcji próbnej nowego produktu.

W myśl art. 16g ust. 1 pkt 1 updop:

za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Zgodnie z art. 16g ust. 3 updop:

za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w celu przeprowadzenia i uruchomienia Produkcji próbnej nowych produktów, Spółka nabywa i ulepsza, a także będzie w przyszłości nabywać i ulepszać środki trwałe zaliczane do grupy 3-6 i 8 klasyfikacji środków trwałych, o których mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 1-2 ustawy o PDOP (dal

Mając na uwadze brzmienie powyższych przepisów, należy zauważyć, że wartość początkowa nabytego środka trwałego obejmuje - poza jednostkową wartością tego środka trwałego - także wszelkie koszty bezpośrednio związane z zakupem oraz z przyjęciem środka trwałego do używania. A więc, w przypadku Nowych ŚT, za jej wartość początkową należy uznać koszt zakupu obejmujący wszelkie wydatki nierozerwalnie związane z nabyciem, ulepszeniem i odpowiednim oddaniem do użytkowania Nowych ŚT.

Również wydatki dotyczące jego transportu, załadunku oraz wyładunku, montażu i instalacji, a także wszelkie inne koszty poniesione w celu prawidłowego funkcjonowania Nowych ŚT, również należy uznać za koszty produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w art. 18ea ust. 5 updop, gdyż zostały wprost wymienione w art. 16g ust. 3 updop, do którego odsyła wyżej wymieniony art. 18ea ust. 5 updop.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy koszt produkcji próbnej nowego produktu w zakresie Nowych ŚT, który Spółka zamierza odliczyć na podstawie art. 18ea ust. 1 updop, powinien być ustalany zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 updop oraz art. 16g ust. 3 updop, tj. powinien obejmować cenę nabycia lub ulepszenia Nowych ŚT - kwotę należną zbywcy powiększoną o koszty jego transportu, załadunku oraz wyładunku, montażu i instalacji, a także wszelkie inne koszty poniesione w celu prawidłowego funkcjonowania Nowych ŚT i tym samym wartość odliczenia przysługującego Spółce powinna obejmować 30% tak ustalonej wartości początkowej Nowych ŚT, z uwzględnieniem ograniczenia do 10% osiągniętego dochodu, wskazać należy, że w ustawie wskazano zamknięty katalog kosztów produkcji próbnej nowego produktu, należy uznać za prawidłowe.

Ad. 6

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 6 jest ustalenia, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów nabycia Nowych ŚT, które są i będą wykorzystane do produkcji próbnej nowego produktu na podstawie art. 18ea ust. 1 updop, niezależnie od jednoczesnego odliczenia od podstawy opodatkowania odpisów amortyzacyjnych od nich dokonywanych w ramach tzw. ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb updop.

Z brzmienia art. 18ea ust. 1 updop wynika, że:

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu, przy czym wysokość odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć 10% dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów niż z zysków kapitałowych.

Z kolei, zgodnie z art. 18ea ust. 9 pkt 2 updop:

odliczenie przysługuje, jeżeli koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Do podobnej jak w pytaniu wątpliwości odniosło się Ministerstwo Finansów w odpowiedzi dla dziennikarza dotyczącej ulgi, o której mowa w art. 18ea i 38eb updop, która została przedstawiona w artykule p.t. „MF: Można połączyć ulgi na prototyp i robotyzację, ale są ograniczenia” (DGP z 14 marca 2022 r.). Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów dotyczą przypadku gdy wobec zakupionego robota najpierw skorzystano z ulgi na produkcję

próbną w wysokości 30% ceny jego nabycia i wskazują, że jedynie pozostałe 70% ceny nabycia może stanowić podstawę ewentualnego odliczenia w ramach ulgi na robotyzację (w wysokości 50% od tych 70% co wynika z art. 38eb ust. 1 ustawy CIT).

Zdaniem Organu, podobne postępowanie powinno mieć miejsce w przypadku przedstawionym w pytaniu Wnioskodawcy. Jeżeli koszty produkcji próbnej będą również stanowić podstawę do ustalenia innych odliczeń od podstawy opodatkowania, to ich wartość (określona zgodnie z art. 18ea ust. 5 updop) od której oblicza się 30% wartości przysługującego odliczenia, powinna podlegać pomniejszeniu o dokonane odliczenia z innych tytułów.

W ocenie tut. Organu, takie postępowanie wynika z literalnego brzmienia ww. art. 18ea ust. 9 pkt 2 updop, zgodnie z jego brzmieniem odliczenie nie przysługuje gdy koszty produkcji próbnej (cena nabycia, koszt wytworzenia) zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Zatem przykładowo, gdy odliczeniu w ramach ulgi na robotyzację będzie podlegać 50% ceny nabycia środka trwałego (poprzez odpisy amortyzacyjne), pozostałe 50% może stanowić podstawę do ustalenia ulgi na produkcje próbną w wysokości 30% z tych 50%.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów nabycia Nowych ŚT, które są i będą wykorzystane do produkcji próbnej nowego produktu na podstawie art. 18ea ust. 1 updop, niezależnie od jednoczesnego odliczenia od podstawy opodatkowania odpisów amortyzacyjnych od nich dokonywanych w ramach tzw. ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb updop, należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00